Jump to content

Glassfiberarbeid, for kaldt?


Viksund Bravo

Recommended Posts

Det går mot lysere tider :cool:, klokkejustering og forhåpentligvis varmere dager. Båtprosjektet har liksom stoppet litt opp :cool:, da det må gjøres noe støpearbeider. Ser på anvisningen på polyesteren at det kan bli dårlig herding under 15 grader. Har noen erfaringer med dette? Er det eventuellt noe en kan tilsette, eventuellt mer herder?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det med MINST 15 + er for å få maksimale forhold til herding. Du kan nok påskynde herding ved å tilsette mere herder, men risikere samtidig at "støpen" ikke får full kvalitet. Den kan bli sprø hvis forholdet polyester og herder ikke stemmer....

 

Prøvde ut selv en gang, med noe slumper rest-polyester. Tilsatt 5-6 ganger herder. Den utviklet utrolig mye varme i løpet av kort tid, stivnet fort og sprakk til slutt opp i småbiter. Ganske skummelt å se på!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mer herder går, men med forsiktighet, der kan komme så mye varmgang at det tar fyr. Vanligvis skal der brukes 1 - 2 % herder, jeg har på meget små jobber brukt opp til 5 % . Ellers er en 500 w. sol en glimrende varmekilde. Husk å varme opp området du skal jobbe på opp på forhånd.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Var innom Herholdt Andersen AS i Tønsberg igår og kjøpte polish og voks. Sto og kikket litt på Gelcoat Sparkel. På den boksen sto det at minimumstemperatur var 15 grader !!! - I tillegg til boksen fulgte det med en "kicker" eller herder. Men uansett tror jeg nok ihvertfall Gelcoat Sparkel må brukes i litt varmere vær enn det vi har nå.

 

Dermed ble boksen stående i hylla.

 

Har forøvrig en tube med Glassfiber sparkel. På den står det 5 grader som minimum.

 

Forøvrig er det nå 5.2 grader ute og akkurat varmt nok til å male dekorstriper....(Håper det holder seg over 5 grader til det har begynt å tørke ihvertfall..... :flag:

 

 

 

Hilsen Lars

S/Y Hybris

(p.t. på land i Son)

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Det er nok best å ha mellom 15 og 20 varmegrader og at objektet du jobber på er tørt og har den samme omgivelsetemperatur. Har sett eksempler på eks båten/ objektet han vært vesentlig kaldere enn omgivelsene rundt og at det da har dannet seg kondens i støpen, med det resultat at det ganske snart sprekker opp og løsner.

 

Hvis det er noe gammelt du skal fikse; fjernn alt fett, smuss, slip rent tørk godt ut, og ha lik temperatur på alt.

 

Stå heller ikke direkte i sola for da kan det bli for vamt,  da får du en for rask herding og et dårlig produkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...