Jump to content

Fra 25 til 33-36 fot, hvilke utfordringer?

Lars O

Recommended Posts

Hei folkens

Når 25 foteren en gang blir solgt skal vi ha større båt. Har sett på noen 30 fotere, men i det siste har vi "siklet" på en 33 og en 36 foter - begge med FB.

Det er sikkert mange før oss som har tatt dette steget - hva blir de største utfordringene?

Fra vår lille Princess ser jo alle båter over 30 fot ut som store skip.....

Føler at vi stort sett har full kontroll over den vi har i dag, så begrensningene ligger vel bare i hodet

Lars O.

Min erfaring er at når man først har seilt en båt så har man lært de grunnleggende forholdene:

- båten svinger med akterenden

- reversering av propellen virker forskjellig til SB og BB

- vind og strøm kan gi uante virkninger

Mitt viktigste råd ved anskaffelse av "ny" båt er å manøvrere båten i rolig farvann og lære hvordan den beveger seg til SB og BB både under fremdrift og ved reversering. Jeg har lært mye opp gjennom årene ved å forsøke å snu båten om sin egen akse - da får man innblikk i båtens manøvreringsegenskaper. Fremdeles bruker jeg mange timer hver vår på disse manøvreringene. Har man fått dem inn i hendene (såkalt "on-hand-training") går det litt bedre ved vanskelige vind- og strømforhold. Men, det er vanskelig å manøvrere båt. Jeg ser at noen velger å bruke mye maskinkraft mens andre som regel bruker lite maskinkraft ved manøvrering. Jeg er tilhenger av det siste. Dette innebærer at det kan ta tid før jeg ligger fortøyd. Men jeg har hittil ikke skadet noen ved denne manøvreringen. Jeg anbefaler videre å seile svingesirkler på åpent hav slik at man får erfaring med båtens bevegsler utover at den går omkring sin egen akse.

Følger deg på den, roaldbj.

Vi trener alltid når vi bytter båt. Finner en stille kai og trener på å legge til alle veier til vi har det i kroppen.

Det som pirrer i magen er vel heller tanken på - for oss - så stor båt

Lars O.

Ofte er en stor båt lettere å manøvrere enn en mindre båt. Alt skjer mere langsomt og forutsigbart. Men vis en først kommer ut på "glattisen" er det verre og hanskes med. Men dette er en trenings-sak.

Rådet til Roaldbj om å bruke tid er et godt råd.

Vi sees!

Støtter både roaldbj og baatsmann. Det er ikke nødvendigvis noe vanskeligere å manøvrere en 35 foter enn en 25 foter. Ofte tvert imot. 35 foteren tar bare mer plass. Og det krever bedre planlegging.

Vi gik fra en 23 fod til en 35 fod sidste år.

Forskelle: Mange.

Hvis du kommer i problemer med en båd, der vejer 5 tons i stedet for 2 så kan du ikke klare dig med de samme løsninger: En mindre båd kan du meget lettere lægge til og fra med på blæsende dage. En lille båd holder du alene med en hånd. En stor båd kræver andre teknikker. Du kan ødelægge mere på din egen båd, andre både og på kajen med en stor båd.

Men - som allerede sagt - det er ikke umuligt - det skal bare indlæres.

Jeg oplever dog, at min kone, der sejlede 23'eren helt trygt endnu ikke har ønsket at sejle den store (under havnemanøvrer). Hun kan simpelthen ikke blive tryg med den. Så nogen forskel er der nok.

(tilføjelse: Til gengæld er hun 1000 gange lykkeligere for den store båd når vi først ligger i havnen: Den er en "Hytte" - ikke en lille fritidsfornøjelse, og hendes "ejerskab" af denne båd er LANGT større end på nogle af de andre - på grund af pladsen og faciliteterne som ovn, skabe, varme ...)

Andy

Edited by MajorAndy (see edit history)

Jeg vil nok påstå at det meste handler om tilvenning - og den større båten er ikke stor så veldig lenge. Tar man det med ro og tillater seg å øve litt går det meste greit. Men det tar større plass, krever litt mer forberedelser før man går til havn og man bør stole på fendre - ingen bein som tar i mot på en 35 foter.

Jeg oplever dog, at min kone, der sejlede 23'eren helt trygt endnu ikke har ønsket at sejle den store (under havnemanøvrer). Hun kan simpelthen ikke blive tryg med den. Så nogen forskel er der nok.

Andy

Løsningen er IPS :smiley: kona bakket båten opptil en tømmerstokk vi plukket opp i dag. Og hun gikk nesten inn til brygga. Hadde det ikke vært for litt sidestrøm som ga avdrift bort fra brygga hadde hun lagt til elegant. Alt utført med joystick. pga avdriften og litt skarpe kanter på det vi drev mot trakk hun seg - men hun synes det er morro å kjøre denne båten. Det er første gang

PS! VP kommer med jøy stick på drev neste år :smiley:

Edited by Bitteliten (see edit history)
Største utfordringen får du nokk når du kommer til dieselpumpen. 36 fotingen brenner nokk 4 ganger mer en 25 foteren.

Ikke helt rigtigt. Jeg sejlede Göteborg - Helsingør (100 nm) i min Aquador 23HT med KAD32 og brugte 130 liter. Og sejlede det samme stykke igen i min Forbina 10000 med D6-310 for nylig. Brugte her 150 liter! Ikke så stor forskel der!

Andy

Vår 14 tonner bruker 100 liter i timen i 25 knop. Windyen brykte 65 liter i timen på samme fart. Så det går en hel del mer - men på den korte tiden vi har hatt båten har vi erfart at snittforbruket per time slett ikke er så høyt. Vi går mye mer i lav fart med denne båten. koser oss i 6-8 knop - det var det sjelden vi gjorde med Windyen

Takker så langt..

Båtene vi har vurdert er bl.a en Apollo 3001 turbo m/Volvo 41, før vi fant de som er litt større.

Cleopatra 1000FB m 2x150hk Ford

Enes 36FB m 1x200hk Ford

Alle båtene er av eldre årgang og koster 5-600.000,-

Forbruket på disse er nok ikke det som bekymrer meg mest.

Har ikke snakket med noen av eierene enda, da gamlebåten ikke er solgt

Lars O.

Følg rådene til roaldbj, og så er nok den største forskjellen når man går fra et sted rundt 25 fot til et sted rundt 35 fot at båten er blitt spass tung at du må bruke maskin, fortøyningsliner og fendere for å legge til og gå ut fra kai - ikke armer og bein.

Så sant, så sant Trophy!

Hvorfor tenkte vi ikke på det forige gang vi byttet...

De posetive sidene av å vokse 10 fot regner jeg med er så mange at det er nytteløst å ramse opp :rolleyes:

Lars O.