Jump to content

hvor mange grader vbunn er det på en gh 11?

Noflow

Recommended Posts

Legg en gradskive på v-bunnen og sjekk :-)

Ble plutselig litt nysgjerrig selv. Jeg tipper ca 19-20 grader.

Hei, litt interessant dette med antall grader v-bunn på forskjellige båter. De fleste produsenter sier kort og godt "Dyp V-Bunn", gode sjøegenskaper.! Man kan jo da spørre seg selv, hvor mange grader karakteriserer en dyp v-bunn.?

Noen oppgir for eks. 20 grader, men er det så enkelt som å måle skrogvinkelen bak på hekken? Mener å ha lest at det blir regnet ut et gjennomsnitt av hele båtens lengde. Arrester meg om jeg har lest feil. :yesnod:

Ikke mange moderne båter med dyp V gjennomgående i dag .... fleste har modifisert V ... som vil si dypere fremme enn bak, slik at en får økt løft i hekken. Økt løft i hekken betyr at du planer lettere med mindre maskiner. I hvilken grad skroget flater ut mot hekken varierer mye, og har også innvirkning på hvordan skroget oppfører seg i sjøen.... Du finner få båter i dag med ren dyp, og gjennomgående V, med mindre de er rene fartsbåter, eller bygget for fart i sjø .... Hekken på en båt med dyp V ser noenlunde slik ut ... og selv denne er modifisert ..... (dypere V i baug enn akter)...

Stern.JPG

Edited by Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg tror man skal måle der hvor båten er på sitt bredeste. På engelsk heter dette deadrise og vinkelen måles mellom horisontalplanet og båtens bunn på det bredeste punktet. En vanlig vinkel her er vel på 15 til 20 grader.

Jeg ville sagt at en vinkel på 25 grader er meget dyp v-bunn og krever nok ekstra med motorkraft. Amerikanske båter har ofte dyp v-bunn, behov for store motorer og de hadde jo tidligere også billig bensin. I dag er de vel kommet opp på rundt 5/6 kroner literen, men litt misvisende for den for oss lave prisen skyldes jo også sterk krone/svak dollar som jo ikke gavner en amerikaner med dollarinntekt!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei, litt interessant dette med antall grader v-bunn på forskjellige båter. De fleste produsenter sier kort og godt "Dyp V-Bunn", gode sjøegenskaper.! Man kan jo da spørre seg selv, hvor mange grader karakteriserer en dyp v-bunn.?

Etter min mening så bør det være mer enn 20 grader i hekken for å kalles dyp v-bunn.

Men det er flere andre ting som avgjør oppførselen i sjø, f.eks forholdet mellom lengde/bredde har mye å si, samt hvordan "bæringen" i skroget er fordelt.

Min Yamarin 5940 har dyp v-bunn, men er konstruert med mye bæring i forskipet, slik at den ikke er av de mest behagelige med sjøen imot, da blir det fort noen harde slag dersom man ikke modererer farta litt.

Har forresten en Skibsplast brosjyre fra 80-tallet der Skibsplast 14' Sportmann blir beskrevet som "lettplanende og sjødyktig med dyp v-bunn" :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha