Jump to content

Kalesjetopp fra USA?

Astor

Recommended Posts

Jeg ser for meg at vi kommer til å montere en topp over FB. Et sosialt samlingsted på kveldene med en liten varmeovn montert. Her er det rikelig med plass for opptil 8-9 personer.

dreamcatcher_001.jpg

dreamcatcher_bimini.jpg

dreamcatcher_windows.jpg

Ikke nødvendigvis noe estetisk nytelse, men som jeg nevner ovenfor så kan dette være et koslig samlingsted når kveldsduggen kommer.

Så til mitt spørsmål.

Det må vel være rimeligere å få laget en slik i USA nå som dollarskursen er gunstig?

Hvem lager slik over der?

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Er du sikker på at du vil ødelegge den estetiske nytelsen vi andre som ferdes på fjorden har når vi møter en trawler?

Det blir sikkert en koslig plass :cheers: , med det blir liksom litt feil. Men det er no bare min mening. :rolleyes:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Er du sikker på at du vil ødelegge den estetiske nytelsen vi andre som ferdes på fjorden har når vi møter en trawler?

Det blir sikkert en koslig plass :cheers: , med det blir liksom litt feil. Men det er no bare min mening. :rolleyes:

Under veis, NEI!

Ved landligge, JA. :wink:

Vi bruker båten året rundt og syntes det måtte være galt å røyke inne i en så fager dame. Derfor velger vi å ta i bruk toppen også når mørket faller fort på utover høsten.

mvh Astor

Vi bruker båten året rundt og syntes det måtte være galt å røyke inne i en så fager dame. Derfor velger vi å ta i bruk toppen også når mørket faller fort på utover høsten.

Det må da finnes en mye enklere, helsevinnende og mer estetisk løsning på dette problemet enn å sette på en slik forferdelig kalesjesak på toppen av en slik vakker båt :wink:

Ærlig talt Astor - dette er på grensen til røveri - men må du så må du. Jeg ville sjekket med importøren av GB i Norge om de har noen kontakter. Men det ser jo definitivt ut som en amerikansk løsning.

rent estetisk ville jeg kanskje vurdert en løsning som ikke var like lukket som denne - kanskje du kan bruke en "bomtelt" lignende sak fra masta? Alternativt kanskje en biminitopp med halve sidevegger eller noe sånt?

Vi vurderte bimini til båten vår - men fant ut at det ble altfor høyt i forhold til lengden på båten vår.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Har kontaktet importøren men de ber meg om å kontakte en kalesjemaker her hjemme.

Når det gjelder det estetiske er vi nok enige, men som bruker av en helårsbåt vil vi gjøre båten så brukervennlig som mulig for oss som familie. Jeg har sendt en mail på min skoleengelsk til et firma "over there". Så får vi se hva de har av pris.

mvh Astor

tror at om du lager kallesjen litt lenger bakover og ikke like høy vil den se bedre ut. Den løsningen du viste bilde av blir litt kort synes jeg - hele båten blir seendes ut som en svær trapp

Dette er nok et uttrykk for amerikansk funksjonalisme. Mange GB eiere i USA har båtene sine på de store innsjøene og bruker dem som bobåter. Det er særlig endel 42'ere som har denne toppen. Da jeg brukte mye tid for noen år siden på å gå gjennom bruktbåtsalget for GBere tror jeg ikke at jeg fant denne løsningen på 36eren. Jeg ville vurdert å bruke en av produsentene av syrefaste rekker i Norge til å lage selve bøylene. Dyktige kalesjemakere er det flere av i området. Jeg opprettholder imidlertid å bruke GB forumet. Der får du svar på det meste. Jeg er imponert over kvaliteten på mange av svarene på det forumet.

Jeg er ikke enig, det praktiske betyr mer enn det estetiske synes nå jeg - så få satt på en kallesjetopp og nyt utsikten. :flag:

Sjekk bilder av Eurobanker på www.trawler.no.

Den biminitoppen er laget av Øyane Seil og kalesjer. (Stavanger)

Er ikke sååå...stygg? Men herlig praktisk:-)

Bruker den i fart også, når regnet "høljer" ned..... Og i land, med terrassevarmer.....

Edited by rover (see edit history)

her i "fjorden" har en av guttane montert en markise på flybridgen. Drar den over når det blir duggfall, og fungerer fint for hm

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"