Jump to content

Acryl eller silikon

edo

Recommended Posts

Jeg skal bytte noen fuger på badet i båten som er blitt slitt og gule.

Hva er best å bruke med hensyn på holdbarhet, gulning og rengjøring; acryl eller silikon??

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Du skal benytte en silikon, aller helst en "Bygg & Sanitærsilikon". Denne er oksim-basert(nøytral) og er tilsatt mugg og soppdreper. Akryler har for liten elastitet og egner seg ikke i fuktige omgivelser.

Nå kan det sikker være at enkelte vi ivre for at du skal benytte en MS-Polymer à la Tech7. Det skal du IKKE. Grunnen er at MS-Polymerer kan gulne i rom med lite lys, og nitrogengasser som kan oppstå på et bad/toalett kan faktisk også få den til å innta en rødlig farge.

På tuber med MS-Polymer står det ofte at den kan benyttes til nær sagt alt, men dette kan jeg en del om og vil derfor gjerne komme med en generell advarsel, på toalett/bad SKAL det benyttes "Bygg og sanitærsilikon" eller en ren "Sanitærsilikon". Den rene sanitærsilikonen er som regel edikksyrebasser og kan få problemer med heft på enkelte plast-produkter, så den er jeg ikke tilhenger av.

Se på toppen av tuben, er det en ink-jet print der som som sier "Inneholder/contains butadien-2 oxime" så kan du være sikker på at den også hefter mot plast.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Utvendig ville jeg benytte MS-Polymer. Denne har en bedre heft til de ulike materialene og er meget motstandsdyktig mot UV-stråler. Jeg festet, når jeg begynte i denne bransjen for 12 år siden, en dør i betong i sørveggen på huset. Denne massen har ikke endret karakter overhode, noe forøvrig også aldringstester på disse massene underbygger.

Forøvrig må du være nøye med å fjerne den gammle silikonen. Ikke noe fester på silikon, heller ikke ny silikon.

Dette er derimot ikke noe problem med MS-Polymer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.