Jump to content

babystag

Per O

Recommended Posts

Jeg har en Alo 28 som er utstyrt med babystag i baugen. Når jeg seiler med genoa henger den seg opp hver gang jeg skal slå slik at jeg må frem på dekke og løsne seilet. Dette er tungvint og jeg mister mye høyde hver gang jeg skal vende.

Er det noen som har erfaring med dette ? Hva slags funksjon har det. Jeg har jo forstag på rullestaget. Kan babystaget fjernes ved lite vind ?

Håper noen kan dele sin erfaring med dette problemet.

Babystaget trekker masten ved salingshornet fremover. Dette blir motvirket av de to undervantene som står skrått akterover. Sammen gjør dette at masten blir stabil. Hvis du fjerner babystaget uten å gjøre noe med vantene vil mastenm få en kraftig bøy akterover (brekke?) Fjerner du vantene i tillegg vil masten kun være støttet av toppvant og for-/akterstag, og det minste vindpust utover flau bris gjør at den brekker. Konklusjon: IKKE FJERN BABYSTAGET!

Hva kan du da gjøre?

1. Prøv deg fram når du slår. Test ut om det hjelper å slippe skjøtet tidligere/senere evt stramme inn litt roligere på den nye halsen.
  2. Hvis seilet henger seg opp i vantskruen, tre en slangebit over den. Prøv også om du kan gjøre noe med festet av tauet i seilet. Jeg regner med at det er knuten som henger seg opp.
  3. Skifte ut babystaget med to foroverpekende undervant (ett til hver side) Dette er jo litt jobb, og røstjern og innfesting, modifikasjon av masten osv må gjøres skikkelig. Dessuten er det ikke sikkert at situasjoen blir noe bedre. Kanskje de også vil hindre deg i å skjøte inn seilet på kryss også. Mao ikke det første du prøver.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vi hadde også en Alo 28 og slet med babystaget i lite vind. Det ble gjerne slik at en av oss måtte fram på dekk å hjelpe genuaen rundt ved slag. Etter hvert ble vi litt latere og rullet inn seilet litt før vi skulle gjøre et slag, og da gikk det greit rundt og vi kunne rulle det ut igjen når vi var på ny kurs. Dette gjorde jeg også de gangene jeg seilte alene.

Babystagets funksjon er å opprettholde en viss forbøy i masten til en mastheadrigget båt. Med forbøy står masten stødigere og vil ikke bøye bakover under belastning (særlig aktuelt ved reving eller ved bruk av spinnaker i mye vind). I tillegg kan man ved å stramme ytterligere på babystaget (hvis staget er trimbart), bøye masten mer for å flate ut storseilet ved kraftig vind.

Hva som skjer hvis man fjerner babystaget i lette vinder vet jeg ikke - men det er vel kanskje ikke anbefalt i tilfelle det blåser opp?

Pål

Vi forandret også på skjøtet, og det hjalp litt. Vi kjøpte et nytt skjøte som var like langt som begge de andre til sammen. Vi tredde midten av tauet gjennom maljen i skjøtehjørnet på seilet, og tredde så begge tampene gjennom denne løkken og strammet til. Da fikk vi en minimal knute som holdt, og som ikke hang seg så lett opp i babystaget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...