Jump to content

Montering av kartplotter - lure løsninger til snau plass?

Golf

Recommended Posts

:confused: Hei! Venter på levering av ny båt (Stingray 195CS). Det er veldig snau plass på/ved dashbordet for plotter men jeg har bestemt meg for en Garmin 420S. Tvilsomt om den vanlige braketten eller innfelling kan brukes. Vet noen om noen lure alternativer for feste - ex. svanehals, forlengelser e.l. og hvem som forhandler noe sånt? Takker på forhånd for gode råd. :smiley:

Jeg vil anbefalle deg å sette den så nærme som mulig slik at du kan betjene apparatet når båten er i fart. Personlig synes jeg nedfelling er penest hvis det er plass til det. En kan også sette den i brakett ved siden av roret. Jeg ville holdt meg unna svanehalser og lignende med mindre hvert ledd kan låses.

Jeg forstår problemet ditt.

To alternativer:

Brakett midt på. Da skjuler logg og turtall. Logg har du plotteren, men for å se turtallet må du nok vri på nakken. Det er "min løsning" men jeg prioritiserer det praktiske foran det estetiske.

Innfledt til venstre for rattstammen. Du bør kunne se den godt der hvis du lener deg litt tilbake og vrir på nakken.

Vet ikke om det har noe for seg i dette tilfellet, men jeg lastet ned utskjæringsmal for innfelling på .pdf fra produsent og mailet denne til et skiltmakeri som hadde plastfresemaskin. De freste ut en 50 mm dyp utforing som jeg lakkerte i gråfarge. Dette fordi selve plotteren var for dyp til at det var plass bak monteringsstedet. Tror materialet var pvc (plater laget av veldig fint "skum). Denne måten kan antakelig utvikles videre, dvs. at du kan gjøre dine egne tilpassinger.

• 8 years later...

Ja det er litt frustrerende når ikke båtprodusenter lager plass til plotter, har selv en Mariah 25 som måtte ha plotteren stående oppå dash. Det endte med at jeg bygget om deler av dashbordet, valgte å ofre fartsmåler og koppholdere. 

dash ny2017 garmin.jpg

Ikke sikkert det er interessant, men jeg kaster likevel ut et forslag om nettbrett i holdersystem fra RAM Mounts. 

RAM Mounts brukes i forsvaret og av utrykningsetatene. De selges hos Clas Ohlson og du får bygd mange

forskjellige konfigurasjoner for å få det til å passe. Prisene er til å leve med. Nå kjenner jeg kun til Navionics,

og du får der kjøpt en trådløs svinger om det også er ønskelig.