Jump to content

Er det nødvendig med TV i båt?

Pilt Pompel

Recommended Posts

Det begynner å bli mange tråder om TV i båt - har selv hatt en liten 14" "jævel" stående ombord i mange år, men den røyk ut

nå med det digitale bakkenettet. Og den vil ikke bli erstattet med en flatskjerm + noen dekoderboks...

Grunnen? Fra mai-september er det bare junk og repriser likevel. Med vår lille bruk av TVen har den vel kostet noe sånn som 40 kroner timen å bruke siste åtte år...

Nyheter? RADIO, aviser og internett

Værmelding? Radio, internett, VHF, riksaviser, lokalaviser, oppslag i havner, "gossip" fra nabo-båten...

Underholding til barna? burde stille et eksistensielt spørsmål her, hvorfor drar vi egentlig på båttur?

Underholding for de voksne: som ovenfor, resten er en privatsak!

Og ja, jeg ser på dette fra mitt ståsted, og bryr meg ikke så mye om andre (bare lurer av og til...)

Vi har klart oss uten TV i mange år og har ikke noe behov for TV ombord. Men med nye båten kom den ombord - vet ikke om vi trenger det. Men det blir vel litt TV titting på nyheter og værmelding

Enig! :flag:

Men når vi skal på langturen i sommer tar jeg nok med den portable dvd spilleren i tilfelle det skulle bli flere uker med regn i ett strekk..

Det er begrenset hva man kan finne på i en 21 foter på langtur.. :-) (Den tas kun ut i nødstilfelle hehe)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Enig! :flag:

Men når vi skal på langturen i sommer tar jeg nok med den portable dvd spilleren i tilfelle det skulle bli flere uker med regn i ett strekk..

Det er begrenset hva man kan finne på i en 21 foter på langtur.. :-) (Den tas kun ut i nødstilfelle hehe)

Kanskje noe 'annet' som taes ut først? :seeya:

--

Jon

Vi har hatt båt siden 1991 men har aldri hatt tv før vi byttet båt ifjor høst. Til og med barna har aldri savnet tv. I år var vi en uke i båten i påsken. Da var det rett og slett koselig å sitte nede og se på nyheter og påskekrim med 17" flatskjerm og dekoderboks fra Rikstv. Men vi har hatt 15 overnattinger i båten siden slutten av april, og tv,en har ikke vært på siden påske. Heldigvis!

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Jeg må nok innrømme at skjermene ombord er ganske viktige for oss. Alle ombord har sin egen bærbare PC som brukes til kontakt med utenverdenen (internett), spill og filmer. Vår hverdag er (desverre) slik at skjermene er sentrale. Jeg vet ikke om jeg hadde fått med alle 3 jenten ombord i fire uker om vi ikke hadde hatt skjermer. Fjernsyn er imidlertid underordnet. Dersom vi får inn noen stasjoner er pri 1 værmeldingene.

Nå har jeg ikke TV i skjærgårdsjeepen, men i seilbåten hadde jeg en. Hvorfor ikke?

Jeg kan å se på TV. Kona og ungen syntes det var viktigere enn meg (regnfulle dager i havn)

Men aldri under seil. Kona skal ikke bestemme når jeg skulle slå bare fordi bildet blir dårlig!

Så jeg stemmer ubetinget for. Men med forbehold som ovenfor.

TV har vi hatt ombord helt til nå da det digitale bakkenettet tok over. Imidlertid blir det ikke invesetert i noe mere antenner foreløpig. Dessuten har vi bærbare pc'er som kan brukes til eventuelle filmer hvis det skulle bli nødvendig. Nei, heretter blir det kun radio og maritim litteratur. Hvis det blir bytte av båt så får tiden vise om det blir TV antenne eller ikke.

Trenger vi virkelig alle disse elektroniske duppedittene vi drar ombord. Ser en bort fra startbatteriet og litt strøm til lanterner og kompasset så går jo livet sin vante/uvante gang ombord. Nå vil sikkert mange si at dette er jo å gå tilbake i utviklingen.

Noen påberoper seg at dersom det regner og blåser surt i ferien så er Tv'en kjekt å ha. Har dere ikke hørt om regntøy og støvler med sydvesten (ikke han - medlemmet). Gå en tur dersom det blir kjedelig ombord. Benytt anledningen til å vaske dekket sammen med ungene. Vask hele båten sammen med ungene. Gjør kjedeligheten til en lek dersom dere har med barn. Fisken biter jo også bedre i regnværet.

Og tar en for seg alt det andre av el.utstyr så lurer jeg virkelig på hva i huleste jeg gjorde før uten alt dette utstyret. Og vi forflyttet oss mange nautiske uten dette utstyret. I dag går jeg å lurer på hvilken TV-skjerm vi skal gå til innkjøp av og det etter å ha fulgt med her på BP. Smittsomt forum :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Selvfølgelig er det ikke nødvendig. Men uti oktober når det er surt og kalt ute og en ligger godt fortøyd med varmeren på, koser vi oss med litt rødvin og lørdagsunderholdning på TV. Hadde foresten TV i båt en gang på 70-tallet ombord hos svogeren min, - VM i fotball!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tror kanskje noe av grunnen til at kveldene i Amica er så koselige, er at vi ikke har TV ombord. Dersom jeg får bestemme blir det ingen TV ombord heller, men det kan jo hende rederen vil ha et ord med i laget også. Han har imidlertid ikke gitt uttrykk for at han savner titteskapet.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

eller varmt vann, kokemuligheter, kjøleskap, dusj, .... trenger og trenger, man velger vel det man opplever at man "trenger" på langtur. Selv er jeg opptatt av en isbit eller tre til whiskey-ankerdrammen - trenger det ikke, men nyter det.. Noen "trenger" vel "back to nature" også - og det er greit det også.

Edited by BårdK (see edit history)

Vi har Riks-tv ombord, og dvd-spiller i tven. Vi har tre unger i alderen 10, 12 og 14 år, og etterhvert som de blir eldre, krever de så klart mer. Sånn pr i dag, er det helst dvd det går i, og de avslutter ofte kvelden med en medbrakt film. Men når jeg ser noen år frem i tid, så tror jeg at tven er med på å bidra at de vil være med oss lenger.

Får man en sommer slik den var i fjor, med regn nesten konstant, DA kan det være godt å koble av med tv innimellom :smiley:

Og er man ute på sjøen i andre årstider enn sommeren, blir det ofte fort mørkt på kveldene og da synes både samboeren min og jeg at det er kos å krype sammen i sofaen og se en et godt tv-program.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Jeg har i alle år vært opptatt å ha duppedittene på plass. I trawleren har vi droppet TV til fordel for radio (DAB) og internett. Vi prøver og ser. Hvis ikke har vi en 20" flatskjerm stående som vi kan sette opp. Da må vi jo ha en Grundig-box i tillegg.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er jo smak og behag det, som så mye annet....har en gutt selv på 8 år, og han får pusteproblenmer hvis gameboyen ikke er med på tur.....og det kan være kjekt med en DVD eller noe når det regner på 2. uka og du har 1 uke igjen, og ungene er grinete og kona enda værre.....selv sovner jeg dessverre fort dersom solnedgangen er det eneste å titte på. Blir så innmari trøtt når jeg slapper av på kvelden med noe godt å drikke og spesielt dersom man "bare" titter ut på fjorden. Helt ok det til sine tider, men av og til så fryder det litt med litt forandring...sånn som f eks en TV eller DVD.

Siden jeg og kona omtrent altid er ute alene, har vi laget vår egen regel om at TV aldri skal om bord. Forståelig at folk med barn tar det om bord, men please, bruk den bare på regnværsdager hvis ikke går ungene glipp av den flotte opplevelsen av sjølivet. Hvem har vel ikke vokst opp med "Bøtte og krabbesnøre" :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

trenger ikke tv i båt. når man er på båttur er man sosiale, og har det hyggelig, å bli kjent med nye mennesker som har samme interesse er jo mye kjekkere enn å bli kjent med en tv som stort sett viser noe man har sett allerede.

Kjøpte antenne og forsterker for 2 år siden,har brukt dette en gang og det var for og sjekke at det virket etter instalering :lol: .Ungene 9 år har ikke spørt etter tv en eneste gang,så dette var nok mest et kjøp som far syntes var viktig :cool: ,er jo en knott til og vri på da :yesnod: og det lyser jo fint i lysdioden på forsterkeren :lol:.Hadde vært bedre og brukt pengene her :wink:brettspill.no

Edited by ollebollenor (see edit history)

sto det skjæret i kartet????

Vi har flatskjerm med DVD i tillegg til digitalbox ombord. Blir ikke brukt mye, men det er deilig å ha muligheten til å sette seg nede og sløve foran tv`en på en regnfull kveld. Med fire uker sommerferie ombord er jeg ikke særlig redd for at jeg ikke skal få nok andre opplevelser/inntrykk. Og så er det jo fint at vi selv kan definere hva vi trenger og hva vi ønsker å ha ombord....

Trenger man TV hjemme da? Trenger man aviser? Kino? Underholdning generelt? Er det ikke mye mer koselig å se stjernene?

Analog-TV ble slått av hos oss i midten av mai var det vel. Har ennå ikke satt opp noen boks i stua. Har riktignok kjøpt Hauppauge-dingsen fra Komplett men fikk den ikke til å virke. Ser dagsrevyen på nettet og kanskje det ene eller det andre en gang i bland.

Leser Aftenposten på vei til jobben og ellers litt på nettet. Hører radio om morningen som vekking.

Nei, det meste trenger en ikke: kast ut VHF-en fra båten - bruk semaforer og nødbluss, gjenninnfør eventyrfortellingen til levende lys når mørket senker seg. Postkort er mye koseligere enn mobiltelefon når man er underveis.

:rolleyes: