Morten.F Startet 17.Juni.2008 Del på Facebook Startet 17.Juni.2008 Hei har ett stort problem som jeg ikke finner ut av og dette gjør meg sprø kjøpte båten, en tresfjord 26 LUX med motor for 2 år siden. Når jeg hentet den kunne jeg kjøre i 8 knop uten problem, motor gikk fint (turteller er ødelagt så jeg holder meg til knop, men har maks fart på 12 knop) seinere det året begynte ferskvannspumpen å lekke, skrudde denne av og byttet pakning men fremdeles lakk den. kunne kjøre i ca en time i 6 knop før eg måtte fylle på en liter ferskvann, kjørte jeg fortere lakk vannet ut på null komma niks året etter, altså i fjor, leverte vi inn pumpen og fikk denne sveiset, men det holdt ikke lenge før den begynte å lekke igjen, skrudde den av og fant da ut at det var en sprekk som nesten kløyvet pumpen i to, tok også av varmeveksleren og rengjorde denne. i år kjøpte vi en brukt pumpe som bare hadde gått 2 timer, denne var i orden og tenkte dette blir bra...men den gang ei. kunne kun kjøre i 4 knop uten at den ble varm, motoren ble varm med en gang vi kom opp i 6-7 knop så turen gikk rett inn i havnen igjen. men den lakk ihvertfall ikke. hadde båten på land og sjekket hele saltvannsystemet,både inntaket, oljekjøler, giroljekjøler og uttak. fant noe rusk i girolje kjøleren, tok ut zinken på inntaket til varmeveksler, og tenke dette skulle bli bra, men nei. byttet så impelleren, gaffelen i huset, og snudde lokket til impelleren, men nei fremdeles varm, men nå kunne eg gå med 7 knop litt lenger men ikke mer enn ca 15 min... eksos og vann går ut under vannlinjen, så tenkte kanskje det var mot-trykk i vannutaket, koblet til en slange som gikk ut på siden, men fremdeles ingen kjøling.. begynner som sagt å bli sprø nå......hele sesongen ser ut til å gå i dass....noen som har vært borti lignende? eller som vet noe? Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 En ting er iallfall sikkert, denne motoren har normalt ingen kjøleproblemer. Så da er det vel 3 muligheter, defekt termostat, feilvisning på temp. instrument eller mangelfull sirkulasjon av sjøvann. Har du forsøkt å la motoren suge vann fra en bøtte for å få en ide om vannmengden? Sitér dette innlegget Link to post
Morten.F Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 hei har tatt ut termostaten for å se om det hjelp.. det gikk ikke, har sjekket saltvannsystemet, der fant jeg ut at siden manifold og eksoskjøler ikke er originalt, men noe forrige eier lagde til fordi han hadde byttet topp,og da passet ikke eksoskjøleren..så har den delen han lagde rustet invendig og derfor kommer eksosen i kjølevannet, tror dette skaper mottrykk....noen som vet om problemer med volvo blokk og peugeot topp og om det gir problemer med å få på eksoskjøler... eller om noen som har en eksoskjøler til md21a 74 mod? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Skjønner ikke dette. I første innlegg sier du at problemet er at motoren går varm. Men i siste innlegg får jeg fortåelsen av at problemet er at det kommer eksos i kjølevannet? ferskvannet? Har du bilder av varmeveksler og manifold? Sitér dette innlegget Link to post
Morten.F Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 hehe, nei, jobber jo med motoren og fant ut at det var hull i eksoskjøleren, og tror at trykket i fra eksosen hindrer sjøvannet og sirkulere skikkelig...derfor blir motoren varm. tror du dette kan være tilfelle? skal se om eg kan ta noen bilder i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Det har nok ikke noe med eksosen å gjøre. Ville sjekket at systemet ellers ikke er tett pga skjell, sand etc.. Først foran oljekjøleren, deretter foran varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Morten.F Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 har gjort alt dette men det fører ikke til noe løsning på problemet, så jeg skjønner mindre for hver gang, med alt jeg har gjort med systemet til nå skulle tilsi at den skulle få for mye kjøling men dette er ikke tilfelle, så jeg skjønner faktisk ingenting. fortvilet.... Sitér dette innlegget Link to post
Morten.F Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 endelig har jeg funnet problemet, det er kjøleribbene inni varmeveksleren som var tett på saltvannsiden, tatt dette frahverandre og skal rense det i morgen.. satser på neste sesong går som smurt.:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.