Jump to content

problemer med kjøling 74 mod md21a

Morten.F

Recommended Posts

Hei

har ett stort problem som jeg ikke finner ut av og dette gjør meg sprø

kjøpte båten, en tresfjord 26 LUX med motor for 2 år siden. Når jeg hentet den kunne jeg kjøre i 8 knop uten problem, motor gikk fint (turteller er ødelagt så jeg holder meg til knop, men har maks fart på 12 knop)

seinere det året begynte ferskvannspumpen å lekke, skrudde denne av og byttet pakning men fremdeles lakk den.

kunne kjøre i ca en time i 6 knop før eg måtte fylle på en liter ferskvann, kjørte jeg fortere lakk vannet ut på null komma niks

året etter, altså i fjor, leverte vi inn pumpen og fikk denne sveiset, men det holdt ikke lenge før den begynte å lekke igjen,

skrudde den av og fant da ut at det var en sprekk som nesten kløyvet pumpen i to, tok også av varmeveksleren og rengjorde denne.

i år kjøpte vi en brukt pumpe som bare hadde gått 2 timer, denne var i orden og tenkte dette blir bra...men

den gang ei. kunne kun kjøre i 4 knop uten at den ble varm,

motoren ble varm med en gang vi kom opp i 6-7 knop så turen gikk rett inn i havnen igjen. men den lakk ihvertfall ikke.

hadde båten på land og sjekket hele saltvannsystemet,både inntaket, oljekjøler, giroljekjøler og uttak.

fant noe rusk i girolje kjøleren, tok ut zinken på inntaket til varmeveksler, og tenke dette skulle bli bra, men nei.

byttet så impelleren, gaffelen i huset, og snudde lokket til impelleren, men nei fremdeles varm, men nå kunne eg gå med 7 knop litt lenger men ikke mer enn ca 15 min...

eksos og vann går ut under vannlinjen, så tenkte kanskje det var mot-trykk i vannutaket, koblet til en slange som gikk ut på siden, men fremdeles ingen kjøling..

begynner som sagt å bli sprø nå......hele sesongen ser ut til å gå i dass....noen som har vært borti lignende? eller som vet noe?

Mvh

Morten

• 3 uker senere...

hei

har tatt ut termostaten for å se om det hjelp.. det gikk ikke, har sjekket saltvannsystemet, der fant jeg ut at siden manifold og eksoskjøler ikke er

originalt, men noe forrige eier lagde til fordi han hadde byttet topp,og da passet ikke eksoskjøleren..så har den delen han lagde rustet invendig og derfor

kommer eksosen i kjølevannet, tror dette skaper mottrykk....noen som vet om problemer med volvo blokk og peugeot topp og om det gir problemer med å få på eksoskjøler... eller om noen som har en eksoskjøler til md21a 74 mod?

har gjort alt dette men det fører ikke til noe løsning på problemet, så jeg skjønner mindre for hver gang, med alt jeg har gjort med systemet til nå

skulle tilsi at den skulle få for mye kjøling men dette er ikke tilfelle, så jeg skjønner faktisk ingenting.

fortvilet....

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...