Grand Banks jr Startet 17.Juni.2008 Del på Facebook Startet 17.Juni.2008 Jeg trenger "nytt" kokeapparat til Nidelven, og busjettet er mildt sagt stramt i forhold til ønsket. Spørsmålet er om de gamle Safeflame'ene duger? Slik som dette: Jeg husker for lenge siden at Safeflamene bruker mye mer tid enn andre kokeapparater på å koke opp vann osv. Stemmer dette? Hvordan fungerer dette? (Er jo bare 1 knapp...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rover Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Joda, Safeflame er bra, viss den er i orden. Den er "treg" men "konevennlig". Bare pass på at den får nok strøm i starten, ellers er det bare problemer. En annen ting. Den må ha ny veke inn i mellom. Du må kjøpe et servicesett til 2-3 hundre. Litt småskruing for å skifte veken, men går fint.... Hadde Wallas safeflame i "Scanden" i 14 år. Forresten.... bare en bryter..... Ja, det brenner bare under en plate, så går varmen "innom" den andre før eksosen går ut. Når den ene platen e på "1000" er den andre på "600" Redigert 17.Juni.2008 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Safeflamen er nok ikke det raskeste kokeapparatet,men det er lukt og røkfritt(i hvertfall inne i båten).Brenneren sitter under den venstre platen og varmen blir ledet bort til den høyre(derfor vil den venstre platen alltid være varmest) for så og gå ut i eksosslangen.oops var vist litt sen med tastingen.. Redigert 17.Juni.2008 av ollebollenor (see edit history) Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Nok strøm sier du. Betyr det 12V fra et friskt og ikke-tomt batteri? Er det pga drivstoffpumpe og gløder/ tenner? Ellers takk for et godt svar! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Flott ollebolle! Du gav meg noen gode svar du også :-) Jeg regner med at jeg må ordne med eksosgjennomføring også da? Er det kurant å få tak i slike ting ved kjøp av brukt apparat? Er det noe jeg bør være obs på ved kjøp av brukt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ollebollenor Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Wallas står litt info her.Og her http://www.wallas.no/links/1000.pdf Redigert 17.Juni.2008 av ollebollenor (see edit history) Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Yepp, du må ha tykke nok ledninger frem til apparatet slik at du ikke får noe særlig spenningstap. Med dårlig spenning gløder det ikke nok og lampeoljen tenner ikke. Når det gjelder temperatur på platene, hadde jeg problem med biffene inntil jeg lærte å legge lokk på stekepannen under oppvarmingen. Nå har jeg ingen problemer med å "brenne" biffene. Jeg har forøvrig et Wallas Safeflame 100x som jeg kjøpte i -89. Kunne ikke tenke meg noe annet, og det kan ikke fruen heller. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rover Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Ja, "nok strøm" betyr i dette tilfellet mer enn 12v. 12,7 v er fulladet batteri. Men viktig å ha tykke nok kabler fra batteriet for minimalt spenningstap. Viss ikke, gløder ikke glødepluggen skikkelig, og du får "bomstart" og et "surt" apparat. Apparatet bruker Lampeolje, fra egen tank, eller rett fra en 5 liter dunk:-) Plastrøret fra tank til apparat må ha "fritt fall", altså ikke "krøller" som kan danne luftlommer. Og strømmen til apparatet må ALDRI kuttes før det har stoppet, etter at det er skrudd av med bryter. det MÅ få tid til å brenne seg rent. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Takk for svaret Lars. Din erfaring siden 1989 underbygger en artikkel i Båtmagasinet fra ca da, der de skrev at etter byttet fra optimus til Wallas vil de aldri tilbake... Det er viktig at vi alle vil trives ombord, og hvis vi kan unngå åpen flamme vil jeg gjerne det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rover Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Eksosgjennomføring må du nok ha...... Når du legger den..... borer hull...... Prøv å ha hullet en plass du "ikke kan" henge fendere.... Har 2 egne, fine fendere, og naboens gummibåt på samvittigheten så langt:-) Eksosen er skikkelig varm...... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Kjempebra rover og ollebolle! Viktig info det her. Batteriet mitt står kun 60-70 cm fra der apparatet skal monteres - så hva er da ok kvadrat på kabel? 4, 8 eller 12 mm2? Hmm. Blir nok 1 mtr fra hovedstrømbryter... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rover Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 4mm2 holder helt sikkert på den avstanden:-) Men..... husk! aldri skru av hovedbryter før apparatet har stoppet:-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Hei. Når det gjelder eksos, så sørg for å få en bra svanehals på røret så du ikke får sjø inn i apparatet! Var forresten en tur og handlet lampeolje idag til den nette pris av over 90 kroner for 4 liter, - hos OBS! Det er ikke bare bensin og diesel som har steget kraftig i pris i det siste. Lars H. Redigert 17.Juni.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 LOL! Tja, jeg må nok ta ut eksosen på siden... Nidelv 24... Kan jo trekke eksosen helt bak, under dollbordet. Da vil jeg jo få en del "gratis" varme i båten også... Har nemlig ferdig eksosgjennomføring fra en demontert varmer. Det blir i tilfellet et strekk på ca 3-4 mtr. Går det greit med eksosen så langt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rover Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Ush, ja,...... men Staten soper inn nye 86 milliarder ekstra på salgav olje utenlands. Kansje det ikke er helt "nødvendig" å skru opp prisen i lille Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Bend på eksosslange er smart! Hva slags slange må brukes? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Det blir i tilfellet et strekk på ca 3-4 mtr. Går det greit med eksosen så langt?Er redd det kan bli noe stort mottrykk med slik lengde. I manualen som det er linket til lenger opp i tråden og som med fordel kan leses igjennom, står det anbefalt lengde på 0,3 - 2meterHva slags slange må brukes?Vanlig spiralisert bøyelig metallslange (Spirox?) med innerdiameter 28mm som tåler 100oC. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Jeg vil ikke ha satset på det. Hadde Wallas Sfl. i flere år i min tidligere båt, og det var var mye mikkmakk med el. systemet. Da jeg kjøpe enda en ny servicepakke viste det seg at hele brenneren var rustet opp. Stasen havnet på dynga. Heller ett billig sprit eller campinggassapparat. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Vi har også et slikt apparat. Fungerer helt OK men nedkjølingstiden av platene etter bruk tar tid. Dvs. etter at apparatet er brukt må man vente en stund før en vipper tilbake setet apparatet er montert under. Vi har lært oss å leve med dette ved å sette på gryter/kjele med kaldt vann for å trekke ut varmen raskere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Nok strøm sier du. Betyr det 12V fra et friskt og ikke-tomt batteri? Mener det trekker 5A under oppstart og 0,15A under drift! Så det er ikke mye strøm som går, men litt er det jo. Kan ellers anbefale Wallasen, veldig enkel å bruke og luktfri! Får du i tillegg tak i et varmelokk, har du varmeapparat også, trekker kun 0,5A ekstra. Min har så langt aldri sviktet, har ikke en gang skiftet veke de tre årene jeg har hatt den. Og nå synes faktisk kona at det er greit å koke i båten også, hun mislikte sterkt Optimusen i forrige båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Uffe Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Vil også gerne anbefale Wallas'en varmt. Har man tiden til at sejle, har man også tiden til at vente lidt længere på kaffevandet. Vores Wallas er fra 1990, der er skiftet væge 3 eller 4 gange, selv gjorde jeg det sidste sommer, - det er ikke svært, og et vægesæt koster kun omkring 200 kr. Netop for at undgå "for tidlig" strømafbrydelse er vores koblet uden om hovedafbryder. Forbruget af lampeolie er i øvrigt nærmest umåleligt, så det er ikke der bådpengene bruges. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Takk for alle gode og praktiske svar. Jeg fikk ikke lest den pdf'en i går, fordi jeg surfet fra mobilen og ikke pc'en. Derfor mulig jeg stilte spørsmål som var besvart direkte eller indirekte i manualen. Jeg har kommet på at jeg har en annen utfordring også. Den delen av pantry der kokeapparatet er plassert er toppen av motorkassa, og derfor må jeg enkelt kunne skyve denne vekk hvis noe tilsier at jeg raskt må ha tilgang til motoren... Her er et bilde (fra tidligere, ikke heng deg opp i mine rablerier i rødt): Kokeapparatet plasseres lengst til venstre, og følgelig bør det være lett å kople bort - eller ha en del ekstra med eksosslange og strøm. Akkurat dét er vel ikke lett...? Hvis jeg ikke (av nevnte grunn) kan ha Wallas, hva er best av Optimus og rødspritapparat (brukervennlig for kona)? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
cassie Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Ville ikke satset på denne type kokeapparat, er IKKE konevennlig. Det tar en evighet å få ting på kok Effekten er alt for liten. Hadde denne typen i en båt tideligere. Kona ble fornøy da vi gikk over til Optimus Parafin komfyr. Vi vil ikke ha gass ombord, så parafin kokeapparat er etter mitt syn optimalt ombord. Enekelt å vedlikeholde, enkelt å bruke, god effekt, bruker lampa parafin, som gir minimal lukt. Ønsker å kjøpe enda en til den nye skøyta mi. mvh Cassie Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Vi kjøpte denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2276...upkey=002001010 Har så langt vært godt fornøyd.Er ihvertfall veldig konevennlig. Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Takk for svaret Lars. Din erfaring siden 1989 underbygger en artikkel i Båtmagasinet fra ca da, der de skrev at etter byttet fra optimus til Wallas vil de aldri tilbake... Ville ikke satset på denne type kokeapparat, er IKKE konevennlig.Det tar en evighet å få ting på kok Effekten er alt for liten. Hadde denne typen i en båt tideligere. Kona ble fornøy da vi gikk over til Optimus Parafin komfyr. Der er heldigvis næsten lige så mange gode meninger, som der er bådejere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.