Grand Banks jr Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Jepp, det er sant! For min del har jeg ikke noen sterke preferanser, men husker godt i min barndom at pappa hev Optimusen på sjøen i alle fall 2 ganger... Han innrømmet i etterkant at han hadde forsøkt en annen oppvarming enn rødsprit, for vi var visst tomme for rødsprit. Det kan jo være grunnen... Samtidig vil jeg gjerne ha et apparat som kona tør å bruke, samtidig som det er lett å bruke. Wallasen ser slik ut. Rødspritapparatene ser også greie ut. Gass har jeg bare kjempepositiv erfaring med. Men pga min utfordring jmfr montering i motorkassen, blir det nok rødsprit eller gass. Det vil jo koste ca 66 kr / 4 timer med full fres på rødspritapparatet (1,2 liter rødsprit holder til 4 timers koking), mot sikkert rundt 30,- / 4 timer med Wallas? Så det er jo ikke akkurat der pengene flyr på båttur, selv om jeg som ekte båtmann vet å vende på kronene... Lukt og fuktighet er viktig for oss å ha minst mulig av... Stemmer det at det er ok å blande ca 10% vann i rødspriten, og at det da vil ryke mye mindre? (+ mindre lukt) Hvor mye mindre blir evt effekten? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
halvorsen Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 hei hei kast det krever høy spening virker trekt har hatt det i 2 stk båter like lite fornøjdmed begge to hadde gått over til gas er jo blitt så billig , Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Du kan ikke bygge om litt slik at kokeapparatet kan plasseres over kjøleskapet da? Hvis ikke tror jeg faktisk jeg ville gått for et rødspritapparat. Enkle i bruk, ingen forvarming, og ingen fare for gasslekkasjer... Lukter litt, men siden dette er ute under kalesjen er det sikkert ikke noe stort problem. Bare å gløtte litt på lukene når du koker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lotus Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Jeg har selv en Safeflame, men tror ikke jeg ville tatt meg bryderiet med å montere denne gamle greia. Det er mye monteringsjobb og det er veldig kjipt hvis apparatet tar kvelden etter en sesong. De er dyre å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 det krever høy speningDet er vel ikke helt korrekt å si? Det krever normal batterispenning. Med godt nok kvadrat på tilkoblingsledningene, starter apparatet uten problemer. Men tyner en batteriet under 12volt, er det likevel tid til å skru av forbrukerne og få ladet batteriet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.