ArildH Startet 18.Juni.2008 Del på Facebook Startet 18.Juni.2008 Jeg lurer på å montere ett varmeapparat til kjølevannet på min VP AQAD40B. Er det noe man kan gjøre? Eller er det bare tull? Kanskje er det bedre og billigere å montere en Webasto eller Eber? Takknemlig for gode råd her! Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Hei - bare husk at motoren må gå for å kunne få noe varme fra kjølevannet. Skal du ligge i havn bør du monter dieselvarmer/parafinvarmer. Jeg har samme motor og lurer på å koble til varmtvannstank - prinsippet er vel det samme som defroster - så håper på innspill. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Ingar Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Varmeapparat (defroster) og bereder som går på kjølevannet er vel det båtutstyret som gir mest igjen ift kostnaden. Finnes en 10kw defroster som alle selger under forskjellige navn. Mener det finnes en tidligere tråd med bilder av hvordan man kobler seg til 40 motoren. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Har AQAD40 selv og bruker varmen fra den for å varme vv tank ombord. Den ene tilkoplingen er tilkoplet varmeveksleren, er usikker på det andre, men hvis dere ser i dokumentarkivet så mener jeg det er beskrevet i manualene hvordan man koplet på varmeapparat eller vv tank. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Jenny Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Joda, det går veldig bra å koble opp vv-tank mot kjølevann på denne motoren. Den ene slangen setter du inn i ved å ta ut en plugg på vannpumpa. Den andre går inn på kjøleren, som andre har nevnt. Du kan gjerne sette inn vv-tank og defroster i serie, men det kan være lurt å sette inn en 3-veis ventil med by-pass rundt defrosteren. Da kan defrosteren brukes for kald-luft på varme dager, uten at du samtidig stenger av for vv-tanken. Noen år siden jeg gjode dette (ca. 15), men mener å huske at pluggen på vannpumpa satt sånn omtrent kl. 14 bak reimhjulet, sett forfra. Der var litt trangt å skru, så jeg mener også å huske at jeg måtte slipe litt på røralbuen for å kunne tørne den rundt. Husk å sette på avstengningsventiler inn mot motoren. Greit å ha dersom det skulle gå hull på en slange eller du trenger åpne systemet for vedlikehold. Håper dette var forståelig. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Skal man ha kraner må de være av slusetypen, de billige kuleventilene tåler ikke varmen. plasten smelter og kan mer eller mindre blokkere gjennomstrømningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.