Jump to content

Hvordan tyverisikrer du gummibåt og motor?

mateco

Recommended Posts

Heisann igjen!

Jeg har nå anskaffet ny påhengsmotor på min Aquaquick 270 gummibåt. Motoren er sikret til gummibåten med hengelås på festeanordningen samt gummibåten er festet til "moderskipet" med egen rustfri kjetting som også er låst med egen hengelås.

parsun5hk1.jpg

Med tanke på tyveri og forsikring: Har egen ekstra forsikring for gummibåt/motor, men er den beskrevne sikringen tilstrekkelig for å få dekket et evt. tap ved tyveri??

Er det noen her inne på forumet som har vært oppe i en forsikringssak hvor gummibåt/motor er blitt stjålet?

Er det andre måter å sikre gummibåt og motor?

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Mitt forsikringsselskap krever permanent merking av jolla med navn og tlf nummer. Jeg har merket med sprit tusj

Den optimale sikringer er å ikke ha noen båt :wink: vi låser alt og jolla klemmes fast på badeplatformen med landgangen også.

Min Aquaquick vil bli merket med det første!!!

Ser på Finn.no at flere som skal selge sine brukte påhengsmotorer har malt deler av motoren, gjerne stammen eller motorcover, for å gjøre de mindre attraktive for tyver.

Synes det er litt drastisk å male/lakkere en helt ny motor bare for å unngå tjueri!

mateco

Sjekka opp i mine forsikrings vilkår (Gjensidige):

Har tilleggsforsikring på jolle med eller uten motor, forsikret opptil 15 båtpenger. Egenandel 4 båtpenger.

I forskriften står det at Jolla/motor skal være tyverisikret ved at den er boltet eller fastlåst til moderfartøyet. Det står ingenting om hvilken måte dette kan gjøres på, men antar at rusfri 6mm kjetting og maritim hengelås må være tilstrekkelig?

mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Heisann igjen!

Jeg har nå anskaffet ny påhengsmotor på min Aquaquick 270 gummibåt. Motoren er sikret til gummibåten med hengelås på festeanordningen samt gummibåten er festet til "moderskipet" med egen rustfri kjetting som også er låst med egen hengelås.

Med en baufil så tar det 15 sekunder å stjele den motoren din! Hvordan? Man filer over "hullet" i festeskruen slik at hengelåsen kommer klar og da er også kjettingen klar hvis jeg skjønner bildet riktig. Måtte gjøre denne lille "operasjon" på egen motor for mange år siden da den, som din, var låst med hengelås og nøkkelen forsvunnet! :headbang:

Bruk heller godkjent wire og hengelås som foreslått av andre og Securemark som jeg har tro på virker preventivt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Med en baufil så tar det 15 sekunder å stjele den motoren din! Hvordan? Man filer over "hullet" i festeskruen slik at hengelåsen kommer klar og da er også kjettingen klar hvis jeg skjønner bildet riktig. Måtte gjøre denne lille "operasjon" på egen motor for mange år siden da den, som din, var låst med hengelås og nøkkelen forsvunnet! :headbang:

Bruk heller godkjent wire og hengelås som foreslått av andre og Securemark som jeg har tro på virker preventivt.

Jeg tror at hvis tyven virkelig ønsker å stjele motor, båt eller begge deler, så er det ingenting som hjelper uten å dra hele greia inn i hvelvet til Norges Bank.

En wire klippes enkelt over med en wire-kutter. En liten batteridrevet vinkelkutter vil kutte det meste!

Spørsmålet er om sikringen er tilstrekkelig ved en evt. forsikringssak der båt og motor er blitt stjålet. I mine forsikringsvilkår står det ingenting om at det skal være sikret med "godkjent" wire!

mvh

mateco

mateco - ingen tvil om at du har helt rett i hva du skriver, men som jeg tenker; folk som lever av å stjele våre båter og motorer er hverken de mest arbeidssomme eller smarteste (påstand!) og derfor vil de ta den båten/motoren som er lettest å ta, fortrinnsvis "naboens" og du og jeg kan gjennomføre vår ferie med båt og motor i behold.

Tror og håper jeg! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg bruker en 5 meter lang låsewire. Den er i utg.punktet festet i et fastsveiset øye i jolla, så går den gjennom hanken på bensintanken og videre gjennom "håndtaket på motoren før den tilslutt låses fast i moderskipet.

Absolutt mulig å klippe over, men som amerikaneren på WestMarin sa: "It keeps the honest guys honest".

Uten lås vil jeg tro tanken hadde vært borte i løpet av en formiddag.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Uten lås vil jeg tro tanken hadde vært borte i løpet av en formiddag.

Du har nok et viktig poeng der, Herman! Bensinen er dyr i disse dager!

Det er vel ofte slik at noen alltid er på utkikk etter å stjele bensin til egen motor.

Vil tro dette er fattig ungdom, uten jobb, litt uærlig og med egne belånte speedbåter med påhengte bensinslukere. Da kan fristelsen bli for stor når man ser usikrede fulle bensintanker ligge i diverse båter.

Har du låsbart lokk på bensintanken din?

Finnes ikke grenser for fantasien. At wire går gjennom håndtaket hjelper kanskje ikke hvis det er mulig å helle over bensinen i en bøtte e.l. Ikke bare er det surt å bli frastjålet bensin, men det kan oppstå brannfarlige situasjoner med bensinsøl, etc.

Tror jeg ville fjernet bensin tanken!

mvh

mateco

Da jeg var nede i båten i går oppdaget jeg at begge årene til jolla var stjålet. Det samme var tilfelle for kulemutterne til å feste dem på gummibåten. Båten sto i snapdavitene lent og fortøyd inn mot akterenden å moderskipet. Her er det åpenbart ikke mulig å få ha noe i fred uten å ta det med hjem. Har nå merket årene med sprittusj så får vi håpe det holder (jolla var allerede merket og kanskje det var derfor den fikk stå?).

Min Aquaquick vil bli merket med det første!!!

Ser på Finn.no at flere som skal selge sine brukte påhengsmotorer har malt deler av motoren, gjerne stammen eller motorcover, for å gjøre de mindre attraktive for tyver.

Synes det er litt drastisk å male/lakkere en helt ny motor bare for å unngå tjueri!

mateco

mulig at di har malt påhengsen nettopp pga den er stjålet??

]

Bruker en skinne som tres over festeskruene til motoren. Setter på en forsikringsgodkjent wire og hengelås. Wiren tres gjennom bensintanken og låses til moderskip på davidene. Men med en enkel vinkelkutter så er denne sikringen ikke mye tess.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Sjekka opp i mine forsikrings vilkår (Gjensidige):

Har tilleggsforsikring på jolle med eller uten motor

Sikker? Jeg trenger ikke tilleggsforsikring på min gummibåt hos gjensidige - inngår med moderskipet, dog må dette spesifiseres i deres system.

En wire klippes enkelt over med en wire-kutter. En liten batteridrevet vinkelkutter vil kutte det meste!

om du kjøper de vasse vaierne for slikt er de faktisk ikke så lette å klippe med ordinære kappere for den slags - de er faktisk ganske stevsomme å få klippet over. Men det er klart - med vinkelsliper gir vel det meste tapt - men da er vel også oppmerksomheten rettet mot aktiviteten.

Heldigvis ikke noen som har prøvd seg på min ennå. har en slik dyr låsevaier med ok hengelås, samt at motoren som var ny i fjor er secure-merket.

Erindrer en sak i fra Sandnes hvor en Narvesen kiosk ble tømt på en Lørdags ettermiddag - lyse dagen. Ingen reaksjon fra forbipasserende. Tror ikke så mange villa ha tenkt på aktiviteten i en marina. Disse folkene (tyvene) har fått diverse nådegaver utdelt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg låser motoren til jolla med wire og hengelås, i tillegg til at jeg har tyveriskinne over tommeskruene til motoren. Dette er lett for en tyv med saks eller baugsag å klippe over, men ikke så lett for en tilfeldig forbipasserende impulstyv å hanke med seg. Det mest effektive virkemidlet mitt er nok alikevel at jeg alltid fjerner dekslet til motoren, og låser det inne i båten når jeg forlater båten på søndagskveldene. Over motoren trer jeg en sån Biltemahette dere vet. Å selge en motor uten deksel er det ingen som prøver seg på synes det som, og prisen hos forhandler er temmelig stiv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har kjøpt ny jolle og motor i år. Jeg har skrelt av originale dekaler fra Suzuki. Bestilt nye dekaler med båtens navn, og klistret disse på isteden.

Det ble både pent og litt "orginalt". Og kanskje ikke den mest ønskede motoren å stjele. De må jo da først finne ut hvilke motor de har stjålet. På jolla har jeg brent inn "hovedbåtens "navn og registreringsnummer i akterplaten. Motoren har jeg låst på pushpitten og jolla ligger sammenrullet på dekk låst med wire.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Heisann igjen!

parsun5hk1.jpg

Med tanke på tyveri og forsikring: Har egen ekstra forsikring for gummibåt/motor, men er den beskrevne sikringen tilstrekkelig for å få dekket et evt. tap ved tyveri??

Er det noen her inne på forumet som har vært oppe i en forsikringssak hvor gummibåt/motor er blitt stjålet?

Er det andre måter å sikre gummibåt og motor?

mvh

mateco

Eneste jeg ville gjort annerledes var å tre kjettingen igjennom håndtaket på motoren slik en annen lenger opp også bemerket.... også fjernet dødmannsknappen :smiley:

Redigert av marolita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...