Jump to content

Genakkertrim


runes

Recommended Posts

Hei, denne sessongen er min første sessong med genakker, til nå har vi stort sett trimmet den som en spinnaker + magefølelse, dvs:

- Slakke på skjøtet til man får innlsag i forliket for deretter å stramme til innslaget forsvinner.

- Høyt nedhal ved slappe slører/nestenlens og litt strammere nedhal ved skarpere slører.

 

Et dog litt usikker på hva jeg bør gjøre med genakkerfallet? Stramt hele tiden? Slakke det ved slappslør/lens?

Hvor stramt skal fall/nedhal være?

Hva bør man tenke på ved trim i lite kontra mye vind?

 

Er det andre gode genakkertrimmeråd?

 

Jeg har sett at noen klarer å få vridd genakkeren et stykke ut i lo ved slappe slører/nestenlens. Hva er trikset for å få til dette?

 

(nb: har genakkeren på bom som stikker ca 1 meter ut fra baugen)

 

-----

mvh RuneS/Irie

(fremdeles på tur, har nå fått en smak av de omtalte krappe bølgene i Østersjøen)

Link to post
Share on other sites

Hvis du monterer linen til halshjørnet via en blokk og fører linen tilbake til en cleat eller "spinlock" kan du slakke opp halshjørnet med flere meter hvis du ønsker dette på lens/rom slør, blir da omtrent som en "bras" på spinnaker. Har du spribom kan halshjørnet også med fordel spris ut som en spinnaker. For trimming på slør/kryss kan du montere f.eks. 3 lus ca. 75 cm fra forliket (halsehjørnet en halv meter opp fra baugspydet/bommen bør være OK. Har ikke montert dette selv ennå , men det er jo en minimal investering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...