Jump to content

sandstø 16, fart med 65hk?

Yazzie

Recommended Posts

heisann! har nettopp kjøpt meg en sandstø 16 med en 1996 suzuki 65hk, noen som har peiling på hvor fort denne vil gå? eneste jeg vet er at hadde en pp 425 før med 25hk yamaha, den gikk 27knop og veide 400kg eller noe slikt, sandstøen ligger vel på en 300kg? takker for svar!

Hei,

Hadde selv en Sandstø 16 med 35 Hk Evinrude.

Apropos vekt regnet jeg 350 kg for båten og ca 70 for motoren. Vet ikke om dette var HELT riktig.

Denne båten regnet jeg ut til et-par-og-tyve knop med to personer om bord....

Utregningen var basert på kartdistanse/tid over et tidsrom på 15 minutter (flatt jern på flatt hav).

Enkleste måte å finne ut av farten: Forsøk å få lånt deg en GPS av en eller annen så finner du nok ut av det.

En wesling 16 på ca 350kg gjør 33-34 knop m/ 60hk, vil tro Sandstøen havner i nærheten. Kommer også an på skrogform, propell m.m.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei! I en annonse på finn selges en Sandstø 16 med 55 hk, 30 knop. Ti hester mer vil vel gi rundt 34-35 knop. PS. dette er en rundt 15-20 år gammel motor,

en 1996-modell vil vel kanskje kunne gi noe mer, men rundt 35 knop er å forvente.

Edited by 27 knop (see edit history)
  • 3 weeks later...