Jump to content

Propell størrelse, beregning av ny


Ola_Gunnar

Recommended Posts

Jeg får rundt 40 knop på min clipper 1700, som er 17 fot, med en mercury 90hk 6 syl motor.. Dette oppnår jeg når jeg trimmer motoren rett, og oppnår i overkant av 6200rpm..

 

Er ikke dette et litt høyt turtall? Burde jeg med hell byttet propell til en større, og fått mere fart? Hvor stor forskjell ville det utgjøre?

 

Hvordan tar jeg mål av den jeg har, og hvor mye større skal den nye være i så fall?

(kan ikke noen ting om propeller  :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Du kan kanskje begynne med å ta en kikk på www.progress.no. Det virker som om de har bra peiling, og du kan sende inn forespørsel¨til dem der du fyller inn info om båt/motor også anbefaler de en propell til deg.

 

I( siste nummer av MotorBoating (april 04) som gis ut i USA - se www.motorboating.com - er det test av 3 ulike typer propeller med i 3 ulike størrelser på en påhengsmotor. Å finne den optimale propellen er en ganske så stor jobb, fordi det kreves masse utprøving. Dette fremkommer veldig tydelig i artikkelen i Motroboating.

 

Om du er usikker på hva som er rett propell kan du også snakke med en erfaren Mercury forhandler, f.eks Vallø Motor.

 

Størrelsen på en propell måles på to måter:

1. Diameter - det er fra bladtupp til bladtupp (f.eks. 15")

2. Stigning (eng. pitch) - det er et tall for stigningen på propellen (eller kanskje bladenes vinkling). Det kanf.eks være 21". Det vil si hvor langt propellen teoretisk på en omdreining driver båten din frem i vannet om det ikke er motstand.

 

Således kan du da ha en propell som heter 15 1/2 x 23. Dvs. at diamteren er 15 1/2 tomme, og at stigningen er 23 tommer.

 

Om du mener at du har for høyt turtall så bør du ha en propell med større stigning. Hver tomme du øker senker turtallet med ca. 150 Omin har jeg lest.

 

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...