Jump to content

Slange til varmt trykkvann?

Xtian

Recommended Posts

For et par uker siden fikk jeg lekkasje på varmtvanns-slangen i trykkvanns-systemet. Jeg lagde en foreløpig reparasjon av dette ved å kutte vekk den skadete biten og skjøte igjen i håp om at resten av slangen ville holde til høsten. Det gjorde den ikke. Nærmere inspeksjon viser at denne slangen også har vært reparert før, så da tipper jeg slangen rett og slett er råtten og må byttes.

Det jeg har fra før ser ut som en stålarmert PVC-slange. Det kan virke som om PVC-en er blitt myk av varmtvannet, og at stålarmeringen har gnaget seg gjennom plasten. Dermed tipper jeg stålarmert PVC ikke er så egnet.

Noen forslag til hva slags slange som er egnet?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Hadde samme problem som deg. Kjøpte kjølevannslange, og den holder ennå, Virker som den faktisk tåler varmen.

I mitt tilfelle er tanken montert for høyt, slik at det kom sig på innløpssiden av tanken. Så jeg måtte sette på en tilbakeslagsventil og en skikkelig slange fra tanken og ned til denne, Som sagt, fungere utmerket.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Denne slangen synes å være helt grei. Jeg har opplevd at Moss Slangeservice har to typer slanger. En som er god og en annen som er like god men som i tillegg er CE godkjent og atskillig dyrere. Siden alle slangene ombord hos oss har CE stempel, kjøper jeg utelukkende slanger med CE godkjenning. "Gutta" hos Moss Slangeservice "rister" bare på hodet og sier at de andre slangene er like gode. Hvorvidt man vil ha rød farge på varmtvannsslangene og blå farge på kaldtvannet må vel bli en smakssak. Store båtleverandører som Benetau er konsekvent med fargen på slangene, mens lokale produsenter bruker svarte slanger "over alt". Temperaturen på varmtvannet overstiger skjelden 80 grader C og trykket er vanligvis under 4 bar. Den slangen du viser bilde av må være helt grei.

Hadde en mistanke om det. Noen som har erfaring med varmtvannsslangen fra SeaSea?

Christian 8-)

Disse slangene funkerer bra vis man kjører ikke vann over 80 grader. Varmt vann brukt til matlagning har ikke detta ekstrasmak som den fra kjølevannslangene.

p.sp

Las litt om den slangen fra SeaSea. Den jeg har brukt har blå farve og koster husker jeg 68kr meteren.

Redigert av Servicemannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...