Jump to content

Hvor lenge må man vente før sjøsetting (Tec7)


Daffy

Recommended Posts

Jeg skal heve motoren.

Men da må jeg jo løsne boltene og som følge av det ha på litt ny Tec7 eller lignende produkt.

 

Hvor lenge må jeg da vente før jeg kan sjøsette igjen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ifølge produsent herder clear 7 bedre jo fuktigere det er. Herder også under vann. Vanntrykket kan derimot vere et problem før den setter seg. Har på en demonstrasjon sett leverandøren tette et kar med vann med tec 7 eller clear 7 som dennne het. Samme produkt, fra Novatec tror jeg det var.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Kan nok vente en halvtime og hive den uti igjen.

Har selv nødreparert båt på land og hatt den uti med en gang etterpå. Tec-7 rett på flisete vasstrukket laminat, ble tett også :-)

Måtte slipe og støpe igjen hullene skikkelig våren etterpå da.

Link to post

Bare kaste inn noen facts her. Tech7 eller lignenede produkter herder med 3-4mm pr. døgn. Altså har tykkelsen på fugen innvirkning. Ved montasjer i lite fuktige materialer vil den måtte hente fuktighet fra luft den kan trekke fra utsden, dette vil dermed høyne herdetiden betraktelig. For høy fuktighet under herding er heller ikke noe bra og gjør også at prosessen går tregere. Når dette er sagt gjør det ikke stort om produktet ikke er gjennomherdet, den herder fra utsiden og dette skaper en barriere som vil sørge for at konstruksjonen er tett uten at den er gjennomherdet. Når det gjelder liming på fuktige overflater går dette, men det er ingen fordel, det beste er en tørr, støv og fettfri overflate.

 

Trikset dere har sett med tetting av et vannfylt kar sier egentlig ingenting annen enn at massen er såvidt tyktflytende at den klarer å holde vanntrykket tilbake. Hvis man legger en streng Tech7 på bunnen av vannkaret slit at ikke noe vanntrykk pavirker den (det er ikke noe hull den kan presses ut gjennom) så vil produktet sakte danne sknn på overflaten, dernest herde(meget sakte) og så kan du pille den rett av overflaten uten at den sitter fast. Med fuktig overflate krever nemmelig produktet press for å presse vekk vannet ellers får det ikk kontakt med overflaten.

 

Også her gjelder uttrykket er det for fantastisk til å tro, så ikke tro på det !

 

Daffy, jo lengre du kan vente med å sjøsette, jo bedre er det, vent minst 12 timer = 1,5-2mm herdet film.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takk for svar.

Det var det jeg trodde VannTro.

Men mente å ha hørt at denne kunne brukes under vann også

Derfor ble jeg usikker.

 

Da blir det opptak i dag og sjøsetting i morgen tenker/håper jeg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du kan bruke det under vann, men det kreves press som du ikke får i ytterkant av skivene til boltene du monterer, derfør må båten opp, området tørkes og avfettes før du påfører.

Benyttes det under vann(påført av dykker) :lol: så må det være mellom to flater hvor du kan putte press på for å skvise ut vannet som ligger på flaten som skal limes. Dette kaller jeg "nødreparasjon" og er ikke tilfredstillende som permanent løsning.

 

Utover dette er alle MS-Polymerer bestandig mot sjøvann, som forøvrig er et meget aggresivt medium for lim og fugemasser.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Limte med Tech7 på en treluke i fjor høst. I våres kunne jeg plukke delene fra en annen. Luken ble kun limt under press.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Nå er det IKKE krav til press på disse produktene ved vanlig liming, dette er kun for å presse bort vannet hvis man limer under vann. Jeg sier ikke at det er feil med press ellers, men altså ikke behov.

 

Når det gjelder limingen din Jawik bør jeg ha litt mer opplysninger for å kunne si noe spesifikt. Det jeg kan si nå er at ved liming av fete tresorter eller gammelt treverk som har vært behandlet med olje etc. er det viktig å benytte primer. Det finnes en type primer for silikon og MS-polymer og en annen for polyuretan(sika). Noen forsøker å prime med lakk/kvistlakk, men dette er ikke godt nok. Gammelt treverk bør selvfølgelig hvis mulig freses/pusses/skrapes til man har en frisk overflate. Hvis trefuktigheten er for høy, over 20% vil MS-Polymer få problemer med herdig/heft slik at det ikke blir noen 100% liming. Dette nevner jeg også tidligere i denne tråden.

 

Forøvrig er Tech7 min største konkurrent :lol:

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Se her ja

Det er viktig å vite noe om konkurrentenes produkter også :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Lukene besto av "ny" furu krysslagt med Tech7. Lagt i press - innendørs - og så virkelig fine ut. Tok de ombord to dager etter og bordene har skilt lag. Ikke helt, men nok til at jobben må gjøres om igjen. De ble jo utsatt for vinteren og mye regn og frost om en annen. I april i år oppdaget jeg at de skilte seg over noen få uker. Muligens for feit materiale, men jeg rufflet overflatene før liming.

 

Og jeg som har vært en stor fan av Tech7. Anbefalt limet i lange taler :sad:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Dette er en applikasjon som definitivt ike skal gjøres med verken Tech7 eller annet elastisk lim. Her får du til dels store limte overflater og spenn i treverket. Et elastisk lim vil aldri oppnå den "indre styrken" som behøves til dette. Det du har gjort Jawik er jo å laminere. Når det gjelder liming er det to parametre som må taes hensyn til, det ene er adhesjon(heften til overflaten), det andre er Kohesjon(styrken i selve limet/limfilmen/limfugen). Et elastisk lim har for lav kohesjon til å benyttes ved treverks-lamineringer.

 

Etter min erfaring er det beste produktet for slik laminering 1-komp flytende ufylt polyuretan. Dette produktet ekspanderer noe under herding og tvinger må benyttes.

Dert beste jeg kjenner til av dette poduktet selges normalt bare på 200liters fat til proff-kunder, men det finnes en caravan utstyr forhandler med egen interettbutikk i Åndalsnes som leverer det på 1 liters flasker.

Link: Max Frtitid

Når jeg ser på avataren din Jawik bor du vel ikke så langt unna...

Dette limet er 100% vannfast og tåler til og med kokende vann i opptil 4 timer.

 

Forøvrig kan du også benytte hvittlim av D4 kvalitet(vannfast) men da må du kjøpe D3 kvalitet og tilsette herder. Hvis det finnes et snekkerverksted i nærheten kan du kanskje "bomme" litt lm og herder av dem. De har som regel dette.

Kan sikkert benytte epoxy også, men epoxy holder jeg meg unna å si noe om da dette er det eneste limet jeg ikke kjenner noe særlig til.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei VannTro.

 

Man lærer fortsatt så lenge en flyter. MACROPLAST kan jeg få tak i. Jo det ble en slags laminering og jeg gjorde nok også feilen med å ta begge flatene i et javs. Hastverk er lastverk. Epoxy har jeg ikke mye lyst til å rote med selv om jeg har stående en del av dette fludiet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg måtte nødreparere med sicaflex 291 under utsetting i mai, da det var noen pinner som lå under flyndra som hadde festet seg til noe sica jeg hadde lagt i nærheten tidligere i vårpussen. Da jeg tok av pinnene under løftet gikk det av noen 20-30 cm remser av ny og gammel sica i overgangen skrog og flyndra :cryin: . Klinte det jeg var kar om og fikk en jevn overflate rundt og overgang med det andre nye jeg hadde tetta tidligere, men båten var i vannet 5 minutter etter. Jeg har ikke sett noen vannstråler ved akselinnføringen i ettertid, så jeg håper det kanskje gikk ok. Tenkte jeg skulle prøve dykkerutstyret i sommer for så ta en kontroll.

Hva tror dere jeg vil få se? :confused:

Edited by Ariel og Fumle (see edit history)
Link to post

Har det holdt tett til nå, så holder det sikkert resten av sesongen. Til høsten fjerner du alt, pusser og avfetter og legger på nytt. Husk at i Sika 291 er det også løsemiddel som skal ut under herding, ikke bare fuktighet som sørger for herdingen. Sika 291 er en polyuretan ikke en MS-polymer.

 

Som en kuriositet. Har du først benyttet MS-Polymer vil ikke polyeretan fest oppå denne om du skulle behøve å legge på mer. Andre veien går det greit polyurethan og så MS-Ploymer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takk, og håper jeg slipper "billig" unna.

Interessant med det du snakker om MS-Polymer /polyurethan. Dette kan jeg heller ikke mye om, annet enn at det er et fleksibelt lim/tettemiddel som kan brukes under vannlinja. Når det gjelder MS-Polymer /polyurethan vet jeg ikke mer enn det du har skrevet i svaret ditt (les: aldri hørt om det en gang!). Har du mer info om dette så hadde det vært moro å vite litt mer. Gjerne med eksempler med produkter og oppgaver som passer bedre til noe, enn noe annet.

Link to post

Har skrevet en del om det på forumet tidligere, gjør et søk på MS-Polymer og et på MS-Polymèr så får du nok opp en del stoff :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...