Jump to content

Vibrasjoner i Scand Classic...

BTB

Recommended Posts

Hei!

Har en Scand Classic 86 mod. med Yanmar 44 hk. Når jeg kommer opp i ca. 2300 omdr. begynner det å "rumle" i tillegg til kraftige vibrasjoner bak. Har byttet stevnlager, propell og aksling uten noen form for bedring. Opprettingen er selvfølgelig også sjekket. Tror heller ikke det er noe galt med giret.

Hvis jeg kjører båten i fortøyningen, får jeg ikke de samme ulydene og vibrasjonene. Høres dette kjent ut for noen der ute?

BTB

Er dette et problem som har oppstått nå eller har det vært sån så lenge du har hatt båten? Propellen kan lage mye støy uten at det behøver å være noe galt, at du ikke får samme lyden når du henger i fortøyningene kan være at propellen ikke jobber på samme måte da som når du har framdrift.

Ja, problemet har levd lenge. Forige eier monterte centaflexkobling, og en ekstra lyddemper (eksos). Det eneste som ikke er byttet nå er motorfestene. Kan det ha noe for seg?

Når båten går i fortøyningene er muligens "kompresjon" av aksling og Centaflex-kopling noe høyere slik at dette endrer "svingefrekvens"? Sjekk annen nylig tråd vedr. en som monterte fleksibelt lager og fikk mer støy, dvs. motsatt resultat av forventet.