BTB Startet 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2008 Hei! Har en Scand Classic 86 mod. med Yanmar 44 hk. Når jeg kommer opp i ca. 2300 omdr. begynner det å "rumle" i tillegg til kraftige vibrasjoner bak. Har byttet stevnlager, propell og aksling uten noen form for bedring. Opprettingen er selvfølgelig også sjekket. Tror heller ikke det er noe galt med giret. Hvis jeg kjører båten i fortøyningen, får jeg ikke de samme ulydene og vibrasjonene. Høres dette kjent ut for noen der ute? BTB Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 -kanskje motorlabber/feste er dårlig? -propell skjeiv, ubalansert? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Tore B Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Er dette et problem som har oppstått nå eller har det vært sån så lenge du har hatt båten? Propellen kan lage mye støy uten at det behøver å være noe galt, at du ikke får samme lyden når du henger i fortøyningene kan være at propellen ikke jobber på samme måte da som når du har framdrift. Sitér dette innlegget Link to post
BTB Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Ja, problemet har levd lenge. Forige eier monterte centaflexkobling, og en ekstra lyddemper (eksos). Det eneste som ikke er byttet nå er motorfestene. Kan det ha noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 I og med at det meste er sjekket / byttet bortsett fra labbene kan det jo være greit å sjekke de også så er det gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Rister den ved 2300 o/min på grunn av turtallet eller farten? Er det farten, er problemet sanyligvis propell, er det turtallet, skjekk motorfester. Sitér dette innlegget Link to post
BTB Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Hadde jeg bare visst det. Jeg vil nok kanskje sette en knapp på farten. Har satt på en helt ny 3 bladers propell. Burde kanskje vert en 4 bladers? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Når båten går i fortøyningene er muligens "kompresjon" av aksling og Centaflex-kopling noe høyere slik at dette endrer "svingefrekvens"? Sjekk annen nylig tråd vedr. en som monterte fleksibelt lager og fikk mer støy, dvs. motsatt resultat av forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Var denne tråden jeg mente: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry572935 Sitér dette innlegget Link to post
BTB Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Takker for svar! Får prøve å sette på den gamle klemflensen, så får vi se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.