Hot Johnsen Startet 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2008 Har en Arimar ca 8-9 fot med rib skrog, og til denne har vi en 6 hk Tohatsu. Problemet er at når vi får den opp i plan plasker det vann mellom overkant på akterspeilet og underkant av motorfeste på påhengeren. Kavitasjonsplata på motoren flukter med kjølen på skroget så dette skulle tilsynelatende være riktig høyde på motoren. Det skvalper inn ca 1-2 dl hver gang baugen beveger seg litt opp og ned. Noen som har erfaring eller tanker om hva som forårsaker dette. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Hadde samme problemet, men har løst det:-) Prøv med en "list" oppå bakstykket. slik at motoren kommer et par cm. høyere opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Forstår jeg deg riktig at du da mener at kavitasjonsplaten ligger for lavt i forhold til kjølen på båten? For hvis jeg legger under en list på motorfestet vil jo hele motoren heves, dvs også kavitasjonsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 er motoren tiltet riktig i forhold til båten, da? Hos meg spruter det også oppi en del hvis den er feil tiltet. Ganske irriterende egentlig, for tilten må justeres avhengig av hvor mange vi er i jolla for å unngå dette, og med en familie på 5 varierer det det jo en del hvor mange som er med På en tidligere gummibåt løste det hele seg med en list som nevnt i et tidligere innlegg, men nå merker jeg at den fort suger litt luft så jeg har ikke forsøkt det på min denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Har nettopp fått samme Rib, monterte på en kortsammet Tohatsu 8hk. Dette ble det en skikkelig dusj av. Hevet motor 4 cm og alt fungerer greit. Løs klosse for å heve motor er kke noe god permanent løsning. Har laget en klosse og skrudd denne fast + sika. I tillegg er denne forsterket med en alu plate. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
rover Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Ja. mente selvfølgelig, at "listen" skulle fungere som et forsøk. Når du har funnet riktig høyde, skru fast:-) Kavitasjonsplaten, skal ligge et par cm. høyere enn bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Ok da skjønte jeg greia. Skal prøve å heve motoren noen cm. Takk for råd og innspill. Hot Johnsen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.