Jump to content

Skrogproblemer????


SeaMaster175

Recommended Posts

Jeg hadde en gammal tresnekke en gang der selgeren hadde satt i gang en prosess med å bytte fra kobbernagler til syrefaste skruer. Man kan diskutere hvor lurt det var, men jeg hadde ihvertfall ikke noe annet valg enn å fortsette prosessen. Det er mulig du har tilsvarende utfordring. De to metalltypene lever ihvertfall dårlig sammen.

Link to post
Share on other sites

At folk har satt i skruer kan man ofte se på eldre trebåter. Men jeg tror dette henger litt sammen med uvitenhet eller latskap. Det er jo en del lettere og sette inn bolter med mutter på baksiden da. Men om det er lurt er en annen sak.

 

Er det gjennomgående bolter du snakker om eller vanlige treskruer?

 

Hvis det ikke er så mange av dem ville jeg vurdert og bytte til klink igjen, hvis da ikke hullet etter bolten er for stort.

Og husk på at du må bruke samme klink som det på resten av båten.

Har sett tilfeller av at folk har brukt galva klink sammen med kobber klink. Dette er uheldig.

Men årsaken er nok at galva er mye billigere en kobber.

Link to post
Share on other sites

Det er litt vanskelig å se hva skruen er ment å feste. Men hvis den erstatter klinkingen av bordganger, så er det ikke bra. Den sprekken du har tatt bilde av er en stor sprekk. Den er på grensen av å bli dekket til med en blyplate og spikret med koppernudder. Vi pleide å gjøre det når de ble så store. Under blyplaten hadde vi kølatjære eller vanlig smørefett. Tett som ei potte og det ble ikke råte. Det ser ut som sprekken din har fått dytta inn et eller annet som ikke har blitt klemt ut når bordet har trutnet. Til nater og sprekker før du sjøsetter, bruk rikelig med vanlig smørefett. Da blir båten potte tett når du sjøsetter og den forblir tett hele sommeren.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sprekken så kan dette repareres på en forholdsvis grei måte.

Ta en titt på www.westsystem.no sin hjemmeside og bestill Håndbok i vedlikehold og reparasjon av tre og plastbåt.

I den finner du et avsnitt med bilder som heter tett en sprekk med West System Epoxy.

Litt kostbart men det blir bra.

 

Så slipper du og lappe på med blyplater og greier. Denne lappingen er ikke heldig når du evt. skal selge båten. Da dette ser så lurvete ut.

 

personlig syns jeg det er bedre og gjøre det ordentlig med en gang i stedet for lettvinte løsninger.

 

Lykke til :nonod:

 

Jeg lurer også på hva de skruene har for misjon  

Link to post
Share on other sites

Leste West-metoden. Tror ikke den vil passe særlig bra her. Sprekken har vært fylt med et eller annet som har sprengt bordet slik at det buler. Dessuten må du få ut alt det som sitter i sprekken, og du må ha rent treverk som noe kan lime til. Så kan du gå igang med en del hundringer i West-metoden. Hvis man ønsker å gjøre kvalitet, bytt bordgangen. En annen metode er lusing. Men den ble mest brukt på kravell, klink blir for vanskelig å komme til. Båtbyggeren sier blyplate, så får du gjøre det du mener er best selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...