Jump to content

Spørsmål når båten er på land - gjennomføring, rur, logg, anode

bjorngb

Recommended Posts

Nå står båten på land en uke og det dukker noen spørsmål opp.

1. Vi har hatt problemer med at septikken ikke har villet forlate tanken når vi har prøvt å tømme den. Det viste seg at det har grodd noe helt vilt inni gjennomføringen som slipper septikken ut - denne er av plast. Er det noe å gjøre med dette? Smøre bunnstoff inni gjennomføringen? Andre tips?

2. Rur på propell - finnes det noe som virker her? Ser hempel har denne. Er det noe å satse på? Jeg har lest alt mellom himmel og jord - sprittusj, vaselin +++

3. Det har grodd tett rundt loggen. Jeg har fått tips om å ikke smøre selve logghjulet - men burde jeg ha bunnstoff rundt gjeoonføringen? Dette høres fornuftig ut i mine ører.

4. Sinkanoden var helt spist opp. Er det en god ide å montere en ekstra på kjølen? Tenker av denne typen. Tenker å borre og gjenge opp. Hvordan vil det bli med rust i disse hullene etterhvert (jernkjøl)?

5. En liten bit av primer løsnet bed høytrykkspyling - 1x2 cm. Det set ut som det var pga. dårlig pussing i det området. Det bør vel ikke være for problematisk å bare slipe dette område og kjøre på med bunnstoff? Jeg regner med at det beste er å ta noen lag med primer først???

Jeg er ikke imponert over vc17 etter første sesong - det var mye groe i forhold til de andre båtene som ble tatt opp - noen hadde vært uti 2 år og det var betydelig mindre groe enn hos oss. Jeg gir vc17 noen sesonger til, er det like gale de kommende sesonger, tar jeg jobben med å slipe det bort og prøve noe annet.

Edited by bjorngb (see edit history)

Når det gjelder problemet med groe så er trikset å blande rondup (ugressmiddel) i bunnstoffet..hadde selv problemer med groe på min båt, og blei tipset om dette og det har virket veldig bra.var litt skeptisk i starten med tanke på herding og festing av bunnstoffet etter å ha blandet dette i men bunnstoffet oppførte seg helt normalt.og har ikke hatt noe groing på båten etter dette.

Når det gjelder problemet med groe så er trikset å blande rondup (ugressmiddel) i bunnstoffet..hadde selv problemer med groe på min båt, og blei tipset om dette og det har virket veldig bra.var litt skeptisk i starten med tanke på herding og festing av bunnstoffet etter å ha blandet dette i men bunnstoffet oppførte seg helt normalt.og har ikke hatt noe groing på båten etter dette.

Har tenkt litt på å bruke Roundup selv, men vil det fungere i sjøvann? Ettersom jeg har forstått virker Roundup på den måten at den får plantene til å tørke ut på grunn av salter. Og planter i sjøvann har jo rik tilgang til vann, for å si det mildt, salt er det jo heller ingen mangel på. :smiley:

Batilla

Edited by Batilla (see edit history)

Vær så snill å ikke pøse ut med miljøgifter bare for å ha en egen vri på bunnstoffet da! Hvis du ikke er fornøyd med bunnstoffet, prøv heller et annet merke. Roundup har ingenting i sjøen å gjøre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Batilla.

Nå har ikke jeg satt meg helt inn i åssen rondup virker mot ugress,men vet at det virker mot groing og slik på båten.er vel sikkert ett stoff i den som gjør at groe og sånn ikke fester seg til båten.jeg blandet rundt 1\3L i 2 liter med hempel sitt bunnstoff i fjord og det var ikke noe groe på båten når jeg tok den opp.da hadde den ligget ute fra mai til oktober.må også legge til at den blei ikke mye brukt da det ikke var noe særlig fint vær i fjor pluss at motoren tok kvelden i juli.håper da at ikke det samme skjer i år :wink:

Index.

Rondup er jo forsåvidt en "snill" version av å lage en egen vri på bunnstoffet.vet om mange andre som blander både det ene og andre i bunnstoffet for å forhindre at det gror.vet også om folk som bruker skips bunnstoff(bunnstoff som brukes på supplyskip ol.)dette erjo det giftigste bunnstoffet du kan bruke på båt.

Så syntes ikke rondup er så ille med tanke på hva andre folk bruker.har jobbet som mekaniker\alt mulig mann på ett båt verksted\opplag i 3 år og vi har prøvd det meste av bunnstoff og har ikke funnet ett bunnstoff som klarer og forhindre groe ennå.det eneste jeg vet helt sikkert at virker av "reint" bunnstoff som virker er det du fikk kjøpt i gamledager som det var mye gift og bly i.menne dette er jo tatt ut av markede pga at det var giftig, og det var giftigere enn å ha rondup i dagens bunnstoff.

Vær så snill å ikke pøse ut med miljøgifter bare for å ha en egen vri på bunnstoffet da! Hvis du ikke er fornøyd med bunnstoffet, prøv heller et annet merke. Roundup har ingenting i sjøen å gjøre!

Roundup betegnes ikke som en miljøgift, slik jeg forstår det. Link: http://www.info-roundup.no/

Batilla

vet også om folk som bruker skips bunnstoff(bunnstoff som brukes på supplyskip ol.)dette erjo det giftigste bunnstoffet du kan bruke på båt.

vi har prøvd det meste av bunnstoff og har ikke funnet ett bunnstoff som klarer og forhindre groe ennå.

Da må plassen du ligger på være betydelig mer utsatt for groe enn der jeg ligger! Jeg har brukt Jotun, Hempel Og Seajet selvpolerende om hverandre, og har egentlig aldri vært plaget av groe av betydning. Bortsett fra propell og evt. andre steder uten bunnstoff da, samt oversiden av flapsen på hekken der solen kommer litt for godt til... Jeg har skiftet mellom å ta opp båten med ett og to års mellomrom, men mye groe har det egentlig aldri vært!

Nabobåten i havna har brukt stoff for supplyskip i flere år, og da han tok båten opp på slipp i går hadde han et 15-20cm tykt lag med groe i vannlinja enkelte steder! Så jeg tviler egentlig på om det stoffet de bruker er så mye bedre lengre... I følge ham er det nå kun båter som går på Østen som får bruke det mest effektive bunnstoffet, alle andre må holde seg til mildere varianter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er riktig nok ett "grodd" område jeg har båten, alle som har kogg i havna er plaget med groe.sjøl har jeg en 24 fot trekogg som det ikke er noe hjelp i med selvpolerende bunnstoff pga toppfarten er ikke større enn 6 knop.og den gror fort vis ikke jeg blander no gift i bunnstoffet.

det er en i havna som bruker bunnstoff til supplyskip på båten sin og den har liggi ute i 2 år nå og på plassen der han ligger og på båtene på hver side av han er det helt reint for groe... så trur dette er ganske så giftig. menne finnes sikkert flere varianter av det bunnstoffet også, som alt annet bunnstoff...

Selvpolerende fungerer i 6 knop også det! Prøv, så skal du se! Fungerer myye bedre enn gammeldags kopperstoff, nesten uansett fart!

Har tenkt litt på å bruke Roundup selv, men vil det fungere i sjøvann? Ettersom jeg har forstått virker Roundup på den måten at den får plantene til å tørke ut på grunn av salter. Og planter i sjøvann har jo rik tilgang til vann, for å si det mildt, salt er det jo heller ingen mangel på.

Salt og vann har ingenting med saken å gjøre. Virkestoffet i Roundup heter glyfosat. Det er et organisk molekyl som er giftig for planter på den måten at det blokkerer dannelse av visse aminosyrer. Dermed blir ikke planten i stand til å vokse. Glyfosat er 'systemisk,' dvs. det transporteres i plantesaften og dreper både røtter og blad.

Såvidt meg bekjent, vokser det planter i havet også (!).

Roundup betegnes ikke som en miljøgift, slik jeg forstår det. Link: http://www.info-roundup.no/

Et syntetisk stoff som dreper planter må da vel kalles 'miljøgift'? Dessuten dreper stoffet amfibier (frosk og salamander) i bekker og vann som påvirkes av avrenning fra sprøytede arealer. I Austalia er det forbudt å sprøyte Roundup nær vann.

Jo, Roundup er en miljøgift. Websidene 'Info-roundup.no' er reklame — ikke saksopplysning.

Hei, VC 17 er et bunnstoff der man tilfører kopperen selv ( ligger i en pose i lokket) det er viktig at denne blandes skikkelig ut i løsemiddelet og når man blander ting så er det flat rørepinne som gjelder, ikke skrujern, fingeren eller andre ting :smiley:

Påføres med skumrulle og da er det viktig at den påføres i en retning, Dvs. ikke dra rulla tilbake over feltet du nettop påførte da det vil medføre at kopperflakene reiser seg og effekten av bunnstoffet blir dårligere.

For å få jevn dekning må det derfor legges to strøk med VC 17.

Har alltid hatt bra resulteter med dette bunnstoffet på mine båter og i tillegg så bygger det ikke noe særlig.

Når det gjelder vanlig bunnstoff så er min erfaring at de fleste legger for lite på og gjerne oppå mange gamle lag med bunnstoff. Det funker dårlig med dagens bunnstoff.

Salt og vann har ingenting med saken å gjøre. Virkestoffet i Roundup heter glyfosat. Det er et organisk molekyl som er giftig for planter på den måten at det blokkerer dannelse av visse aminosyrer. Dermed blir ikke planten i stand til å vokse. Glyfosat er 'systemisk,' dvs. det transporteres i plantesaften og dreper både røtter og blad.

Såvidt meg bekjent, vokser det planter i havet også (!).

Et syntetisk stoff som dreper planter må da vel kalles 'miljøgift'? Dessuten dreper stoffet amfibier (frosk og salamander) i bekker og vann som påvirkes av avrenning fra sprøytede arealer. I Austalia er det forbudt å sprøyte Roundup nær vann.

Jo, Roundup er en miljøgift. Websidene 'Info-roundup.no' er reklame — ikke saksopplysning.

Jeg har flere kilometer med jorder på hver side av tomta som sprøytes med Roundup av og til. Langsetter jordene er det en bekk som drenerer vannet vekk. Denne bekken renner rett ut i havet. Så jeg vet ikke helt om det er noe verre å bruke det direkte i havet?

Batilla

Edited by Batilla (see edit history)

Det er forbudt å bruk roundup nær vatn i norge og. Det er også slik at for å kjøpa konsentrert roundup, må du ha plantevernsertifikat, og der lærer du at det ikkje er lov å bruka plantevernmiddel til andre ting enn det som står på etiketten. Ved misbruk av plantevernmiddel misser ein autorisasjonen.

Eit kjenneteikn med roundup er at det blir raskt nedbrote i jord, men at nedbrytinga tar lenger tid i vatn. Lang nedbrytingstid i vatn er i seg sjølv ein grunn til å ikkje bruka stoffet, og i og med at midlet ikkje er tenkt til formålet, må vi tru at det ikkje er forska all verda på skadeverknader av roundup i sjøen ved våre vasstemperaturar.

Bruk av Roundup som botnstoff er ulovleg, og unødvendig.

OK, kan dere ikke ta Roundup diskusjonen en annen plass - f-eks i en egen tråd. Takk for tipset, men jeg tror ikke jeg blander det i bunnstoffet.

Er det noen andre som har innspill på de andre problemstillingene? Har fått tips om å bruke en en-komponent primer på plasten for septikkavløpet og ha vc17 utpå det. Jeg regner med å prøve dette hvis det ikke er noen som har særlig gode invendinger.

Har planer om å prøve tcnano sin drev og propell superspray og - får se hvordan det virker...