Jump to content

til dere med aquad41 200hk eller andre kyndige


KaRsK

Recommended Posts

Forutsetter at propeller er riktig og at det ikke er tau i denne (bør sjekkes)

 

a) sjekk at den får nok luft, gløtt på luka til motorrummet og se om turtallet øker. (pleier å ryke sort hvis lite luft)

hender lufteslanger er flate eller er stengt etter vinteropplag etc.

b) får den nok diesel? bytt forfilter og finfilter på motor

c) går gasswire hele veien for fullt pådrag eller har noen tråkket på kabelen?

d) sjekk turbotrykket, evt få noen andre til å måle det.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

1: wire er ok får fullt pådrag

2: forfilter er renset . ( ser littt tett ut ennå egentlig) får kjøpe en ny "sil" å sette inn får 3 .400/500 omdreininger å ikke en flekk mer.

3: nytt dieselfilter skiftet også.

 

har ikke sjekket propellene, men er det slik at det ikke merkes på lavt turtall da (hvis det skulle være litt taurester i den) ?

 

innbiller meg at eksosen er litt hvit på full gass (hehe mulig det er kun innbilling) er det mulig å stille på pumpa så den gir ut litt mer diesel tro ?

 

tenkte jeg skulle skifte luftfilteret også (tror ikke forrige eier har vært så påpasselig med det)

 

og lurer på det samme som fredriko , hvordan rense turbo/intercooler må alt av ? :(

 

 

forrige eiger sa at gps max knop var 40 men får kun ca 34 nå (har ikke testet på flat sjø enda) vet man ikke skal gå på fullt turtall med diesel , men liker at alt er som det skal være med motor /ytelse

 

 

 

Noen som har andre innspill ? på forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Viktig at du får nok diesel.. når du sier "sil" vet jeg ikke helt hva du mener.

 

Jeg mener disse ble levert med et racor-filter - 10 micron filtersats pluss vannutskiller - etter denne kommer finfilteret på motor. Er begge filtre sjekket?

 

Ryker den svart eller hvitt når du belaster max?

 

Drev bør tiltes ca rett eller midt på etter 25 knop - har du trimplan bør de tiltes helt opp i sammee hastighet eller mer.

Link to post
Share on other sites

Mål ladetrykket skal være ca 1.6 bar på fullt! Sjek også slangen til røykbegrenseren se at det er trykk og at det ikke er hull på den!

Du bør også sjekke rusningsturtall og måle fart mot turtall. Er slippen høy er det sansynligvis skrog motstand som er for høy er den normal er det motor ytelse el som er feil.Du kan også ta en måling av diesel forbruket! Kan være pumpa som har mistet kapasitet! Feil på matepumpe kan også gi effekt fall. Sjekk om diesel pumpe blir varm under kjølring! Blir den så varm at du brenner deg er diesel sirkulasjonen for dårlig! Du kan sjekke det samme ved å la returen gå i en pøs!

Link to post
Share on other sites

ja har trimflaps.. og de står somregel alltid oppe :)

 

racor filteret er nok det jeg mener med en sil ja :) en liten rund sak som er montert inni den der (lufte/pumpe ) tingen hehe

 

forestiller meg at det ryker bittelitt hvitt når jeg belaster max

 

problemet med tilt`n er nok litt slitte pakninger e.l fordi drevet mitt synker litt når jeg kjører fort .. så etter 25 knop så vil ikke drevet ligge rett mer enn få sekunder.. ( vet dere omm det vanligvis er feil på pakninger på drevet /pumpe e.l?)

Link to post
Share on other sites

Et Racor filter er en vannutskiller - sitter mellom motoren og dieseltanken.

 

kan se slik ut

2019.jpg

 

2535.jpg

 

tilten din tror jeg kan være en årsak. Jeg tror kanskje baugen din blir for lav - og da mister du fart. Med så mye hk som du har på en liten båt vil motorkraften presse baugen ned. Jeg vil tro at maks fart hos deg får du når drevet er tiltet ut 2-3 grader.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rens av turbo, ta av huset der luften kommer inn og rengjør denne godt. Ladekjøler, ta av de 8 skruene på toppen, ta således ut hele innsatsen og gjør denne renn.

 

Et annet tips, nederst på ladekjølleren, rett ovenfor starteren, er det et lite hull, ca. 1 mm. Dette er en inndikering på om det er lekasje i kjøleren, får du det kan det komme sjøvann inn på stemplene, og med det følger store skader, gjerne total havari. Stikk denne opp av og til, her skal det ikke komme noe vann ut. Har en tendens til å tette seg til.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...