KaRsK Startet 18.Juni.2008 Del på Facebook Startet 18.Juni.2008 er litt i tvil om jeg får max turtall på motoren .. det den klarer på max er 3200 omdreininger , er det noen som vet om det kan stemme .. duoprop 290 drev Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 du skal ha mellom 3700-3900... marsturtall 3500... Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 takker for svar :) noen ide om hva jeg må sjekke angående turtallet ? som sagt 3300 er full pedal.. :( Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Forutsetter at propeller er riktig og at det ikke er tau i denne (bør sjekkes) a) sjekk at den får nok luft, gløtt på luka til motorrummet og se om turtallet øker. (pleier å ryke sort hvis lite luft) hender lufteslanger er flate eller er stengt etter vinteropplag etc. b) får den nok diesel? bytt forfilter og finfilter på motor c) går gasswire hele veien for fullt pådrag eller har noen tråkket på kabelen? d) sjekk turbotrykket, evt få noen andre til å måle det. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Rengjøring av turbo og intercoller, kan ligge opp til et par hundre RPM her. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
dante Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Terje! Hvordan renser du turbo? Redigert 18.Juni.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 1: wire er ok får fullt pådrag 2: forfilter er renset . ( ser littt tett ut ennå egentlig) får kjøpe en ny "sil" å sette inn får 3 .400/500 omdreininger å ikke en flekk mer. 3: nytt dieselfilter skiftet også. har ikke sjekket propellene, men er det slik at det ikke merkes på lavt turtall da (hvis det skulle være litt taurester i den) ? innbiller meg at eksosen er litt hvit på full gass (hehe mulig det er kun innbilling) er det mulig å stille på pumpa så den gir ut litt mer diesel tro ? tenkte jeg skulle skifte luftfilteret også (tror ikke forrige eier har vært så påpasselig med det) og lurer på det samme som fredriko , hvordan rense turbo/intercooler må alt av ? :( forrige eiger sa at gps max knop var 40 men får kun ca 34 nå (har ikke testet på flat sjø enda) vet man ikke skal gå på fullt turtall med diesel , men liker at alt er som det skal være med motor /ytelse Noen som har andre innspill ? på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 regner med at bunnen din ikke er grodd? sjekk dieselfilter om det ikke er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 nei det er ikke groe på bunnen , båten har vel vært på sjøen i 2-3 uker etter rengjøring Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) ser propellen bra ut? fungerer tilten på drevet slik at du får løftet nesa på båten? Redigert 19.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 det lille jeg har sett på propellene , så ser det godt ut .. får løftet drevet uten at det gir noe utslag på topp-turtallet .. er en ganske stor/tung motor til denne båten tror jeg , så kjører oftest med drevet nesten helt inne.. Sitér dette innlegget Link to post
krk Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Noen av disse motorene har eksosspjeld.Se om du her det.Kan henge seg opp å sperre for eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 er en ganske stor/tung motor til denne båten tror jeg , så kjører oftest med drevet nesten helt inne.. Ja - båten din ligger nok litt tungt i vannet. har du flaps? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Viktig at du får nok diesel.. når du sier "sil" vet jeg ikke helt hva du mener. Jeg mener disse ble levert med et racor-filter - 10 micron filtersats pluss vannutskiller - etter denne kommer finfilteret på motor. Er begge filtre sjekket? Ryker den svart eller hvitt når du belaster max? Drev bør tiltes ca rett eller midt på etter 25 knop - har du trimplan bør de tiltes helt opp i sammee hastighet eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Mål ladetrykket skal være ca 1.6 bar på fullt! Sjek også slangen til røykbegrenseren se at det er trykk og at det ikke er hull på den! Du bør også sjekke rusningsturtall og måle fart mot turtall. Er slippen høy er det sansynligvis skrog motstand som er for høy er den normal er det motor ytelse el som er feil.Du kan også ta en måling av diesel forbruket! Kan være pumpa som har mistet kapasitet! Feil på matepumpe kan også gi effekt fall. Sjekk om diesel pumpe blir varm under kjølring! Blir den så varm at du brenner deg er diesel sirkulasjonen for dårlig! Du kan sjekke det samme ved å la returen gå i en pøs! Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 ja har trimflaps.. og de står somregel alltid oppe :) racor filteret er nok det jeg mener med en sil ja :) en liten rund sak som er montert inni den der (lufte/pumpe ) tingen hehe forestiller meg at det ryker bittelitt hvitt når jeg belaster max problemet med tilt`n er nok litt slitte pakninger e.l fordi drevet mitt synker litt når jeg kjører fort .. så etter 25 knop så vil ikke drevet ligge rett mer enn få sekunder.. ( vet dere omm det vanligvis er feil på pakninger på drevet /pumpe e.l?) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) Et Racor filter er en vannutskiller - sitter mellom motoren og dieseltanken. kan se slik ut tilten din tror jeg kan være en årsak. Jeg tror kanskje baugen din blir for lav - og da mister du fart. Med så mye hk som du har på en liten båt vil motorkraften presse baugen ned. Jeg vil tro at maks fart hos deg får du når drevet er tiltet ut 2-3 grader. Redigert 19.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) hvordan feilsøker jeg på tilt /trim systemet lettest ? har ett forfilter som er montert inni der hvor man lufter systemet og så ett filter med vannutskiller .. forfilter rengjort diesel/vannutskiller filter skiftet Redigert 19.Juni.2008 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Rens av turbo, ta av huset der luften kommer inn og rengjør denne godt. Ladekjøler, ta av de 8 skruene på toppen, ta således ut hele innsatsen og gjør denne renn. Et annet tips, nederst på ladekjølleren, rett ovenfor starteren, er det et lite hull, ca. 1 mm. Dette er en inndikering på om det er lekasje i kjøleren, får du det kan det komme sjøvann inn på stemplene, og med det følger store skader, gjerne total havari. Stikk denne opp av og til, her skal det ikke komme noe vann ut. Har en tendens til å tette seg til. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
KaRsK Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) takker for tipsene :) men er det noen som vet hva som ryker lettest på tilt trim delene ? drevet funker fint opp og ned , men faller under fart pådrag Redigert 20.Juni.2008 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.