Jump to content

Moring til 50fots kutter, vekt?

Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Har planer om å lage meg en "sommerfortøyning" til båten min.

Har søkt gjennom tråder her, men ikke funnet noen god forklaring på fortøyning til så store båter.

Er ikke helt sikker på vekta på båten, men kanskje noen her kan hjelpe meg med å beregne hvor stor moring jeg trenger, evt. bruke flere små?

Tenker å bruke armert betong da jeg har tilgang til slikt gjennom jobb.

Jeg har bestilt moring nå via firma som driver med dette.

Vi har 66 fot, 57 tonn, meget stort vindfang.

Hovedloddet blir 1 tonn, forbundet så med nytt lodd på 500 kg.

Mudderbunn.

Dersom det hadde vært fjellgrunn hadde vekten blitt øket vesentlig på moringen.

Jeg får min moring levert med kranlekter i løpet av ei uke.

Til en 19' skjærgårdsjeep som ligger værutsatt til har jeg hovedlodd på ca 750 kg + et mindre lodd på 250 kg. Bunn er mudder / sandbunn. Kanskje litt overkill, men har vært noen problemer opp igjennom årene i dårlig vær. Derfor la jeg like godt ut noe som jeg vet holder i all slags vær uten at jeg trenger å bekymre meg.

Redigert av Hansi (see edit history)

Her er bilder av loddet og metoden som ble brukt for å få det ut :smiley:

18082007008.jpg

Her ligger loddet i fjæra, med 3 klør av kam32 under, for å sikre feste, har en svær kjetting på ca 2,5m mellom loddet og trossa

Brukte en palleside som forskaling, og MYE jern :lol:

Kjekt med betongslumper fra støyping på jobb

18082007009.jpg

Og her venter vi på at floa skal løfte herligheten så den kan føres ut :cool:

Jeg fikk laget meg to moringer av traktorhjul. Hver på en kubikk med betong. Har i tillegg 7 meter kjetting av den samme dimensjonen som du brukte. Legger disse på 14 meters dybde. Og båten veier ca 15 tonn. Overdimensjonert muligens, men jeg vet nå at båten ligger i ro.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Svenske forsikringsselskap henviser til anbefalingene som gis i sikkerhetsguiden til Atlantica.se. Der fremgår det at en båt på 4 tonn må ha moringsvekt på 600 kilo i vannet. En båt på 8 tonn må ha moringsvekt i vannet på 1200 kilo. Dvs 2200 kilo på land hvis moringen er laget av betong. I følge disse anbefalinger trenger du en moringsvekt på over 8 tonn hvis kutteren veier 30 tonn. Jeg tror at dette er unødvendig tung moring, men det er dette som ser ut til å være norm blant svenske forsikringsselskap. Jeg kjenner ikke til om norske forsikringsselskap har utarbeidet noen rettningslinjer/anbefalinger om dette, men det kan være værd å undersøke siden de svenske er så "overdimmensjonerte" i forhold til hva som folk flest oppfater som passende vekter for moringer

http://www.modernaforsakringar.se/files/wwEJggTR.pdf

Redigert av arnbr0 (see edit history)

Vær obs på at korrosjonen på kjetttingen til bøyen, hvis du skal bruke dette, er størst i overgangen vann/bunn. Dette bl.a. pga stadig skifting mellom oksygerikt og -fattig miljø, sulfatreduserende bakterier i mudderet og andre uhumskheter. Derfor viktig å passe på at kjettingen ikke blir liggende nedi bunnen, men løftes rett opp fra moringen, f.eks med en liten bøye som er festet til kjettingen et par meter over bunnen.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Eller du kan gjøre som følger: Patruljer fjæra i nærområdet til du finner en stein med høvelig størrelse og fasong som ligger slik til at du kommer til den på lavvann. Om du ikke finner en stein kan du sikkert bruke samme framgangsmåte med en støpt moring. Fest det som skal være av tau og kjettinger, og når floa kommer henger du bare moringen over baugen på Vengsøyfjord, drar den ut over marbakken og frakter den dit du vil ha den. Vil tro at du kan bære en del tonn på denne måten, dermed slipper du å finrekne på kiloen, ta heller i så du er sikker.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Jeg la også ut to lodd i serie på sommerfortøyning på hytta. Første loddet på 2 tonn, neste på 1 tonn. Senkte loddene i sjøen og bandt kjettingen med jevne mellomrom på rekka. Da jeg ankom utsettingsplassen kappet jeg tauen nermest bøya først og så neste. Den siste tauen holdt vektene av loddene og ble kappet sist.

img_0352.jpg

Det er jo et kjempested å ha den.

Ligger beskyttet der. Er kun Sør-Sørvesten som kommer rett i fleisen. Med den langgrunnen der kan jo til og med moringen flyttes litt uten at det er det største problemet. Det må være kjempebra å sitte i stua og se båten på de vindige dagene...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...