Ex Vengsøyfjord Startet 18.Juni.2008 Del på Facebook Startet 18.Juni.2008 Har planer om å lage meg en "sommerfortøyning" til båten min. Har søkt gjennom tråder her, men ikke funnet noen god forklaring på fortøyning til så store båter. Er ikke helt sikker på vekta på båten, men kanskje noen her kan hjelpe meg med å beregne hvor stor moring jeg trenger, evt. bruke flere små? Tenker å bruke armert betong da jeg har tilgang til slikt gjennom jobb. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Verrie Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Jeg har bestilt moring nå via firma som driver med dette. Vi har 66 fot, 57 tonn, meget stort vindfang. Hovedloddet blir 1 tonn, forbundet så med nytt lodd på 500 kg. Mudderbunn. Dersom det hadde vært fjellgrunn hadde vekten blitt øket vesentlig på moringen. Jeg får min moring levert med kranlekter i løpet av ei uke. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Mener å ha lest her på BP at det er 1/3 del av båtens vekt når moringen er i betong Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Verrie - hvilket firma er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Til en 19' skjærgårdsjeep som ligger værutsatt til har jeg hovedlodd på ca 750 kg + et mindre lodd på 250 kg. Bunn er mudder / sandbunn. Kanskje litt overkill, men har vært noen problemer opp igjennom årene i dårlig vær. Derfor la jeg like godt ut noe som jeg vet holder i all slags vær uten at jeg trenger å bekymre meg. Redigert 18.Juni.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Bjorngb, det er Roland/Arendal. Dersom jeg skulle hatt moring på 1/3 av båtens vekt, måtte jeg hatt moring på 19 tonn...... Spenstig. Jeg antar selskapet vet hva de gjør når de sier at halvannet tonn skal være nok for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Har i vinter hatt et lodd på ca 550kg liggende for å holde båten fra kaia når vinden står på fra siden. Dette ligger på sandbunn,på 18meters dyp ca 60 meter fra båten, og det har ikke flyttet på seg, mulig jeg kan bruke det som "forkatting", og så lage meg et nytt "hovedlodd" på ca 1000kg da? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Du lager vel loddet selv? En ganske enkel sak egentlig, snekre til en forskaling, legge plast i bunn og få en betongbil til og fylle betong i forskalingen og et øye i midten som du kan løfte loddet med. Du har kanskje bom på Vengsøyfjord så du kan legge dem ut selv også? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Her er bilder av loddet og metoden som ble brukt for å få det ut Her ligger loddet i fjæra, med 3 klør av kam32 under, for å sikre feste, har en svær kjetting på ca 2,5m mellom loddet og trossa Brukte en palleside som forskaling, og MYE jern Kjekt med betongslumper fra støyping på jobb Og her venter vi på at floa skal løfte herligheten så den kan føres ut Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sinten Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Korleis fekk du løyst det kontrollert utan å kantre båten og dra med seg dei fjølene på tvers som loddet er festa i? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Med to nykvessa økser og 1,2,3 metoden.. Tauene går helt rundt, ingenting er knytt fast over båten, bare i loddet Redigert 18.Juni.2008 av Vengsøyfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Jawik Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Jeg fikk laget meg to moringer av traktorhjul. Hver på en kubikk med betong. Har i tillegg 7 meter kjetting av den samme dimensjonen som du brukte. Legger disse på 14 meters dybde. Og båten veier ca 15 tonn. Overdimensjonert muligens, men jeg vet nå at båten ligger i ro. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Rui lui Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 smart Sitér dette innlegget ] Link to post
arnbr0 Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Svenske forsikringsselskap henviser til anbefalingene som gis i sikkerhetsguiden til Atlantica.se. Der fremgår det at en båt på 4 tonn må ha moringsvekt på 600 kilo i vannet. En båt på 8 tonn må ha moringsvekt i vannet på 1200 kilo. Dvs 2200 kilo på land hvis moringen er laget av betong. I følge disse anbefalinger trenger du en moringsvekt på over 8 tonn hvis kutteren veier 30 tonn. Jeg tror at dette er unødvendig tung moring, men det er dette som ser ut til å være norm blant svenske forsikringsselskap. Jeg kjenner ikke til om norske forsikringsselskap har utarbeidet noen rettningslinjer/anbefalinger om dette, men det kan være værd å undersøke siden de svenske er så "overdimmensjonerte" i forhold til hva som folk flest oppfater som passende vekter for moringer http://www.modernaforsakringar.se/files/wwEJggTR.pdf Redigert 18.Juni.2008 av arnbr0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Vær obs på at korrosjonen på kjetttingen til bøyen, hvis du skal bruke dette, er størst i overgangen vann/bunn. Dette bl.a. pga stadig skifting mellom oksygerikt og -fattig miljø, sulfatreduserende bakterier i mudderet og andre uhumskheter. Derfor viktig å passe på at kjettingen ikke blir liggende nedi bunnen, men løftes rett opp fra moringen, f.eks med en liten bøye som er festet til kjettingen et par meter over bunnen. Redigert 18.Juni.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
arnbr0 Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Slettet pga samme innlegget to ganger. Redigert 18.Juni.2008 av arnbr0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Eller du kan gjøre som følger: Patruljer fjæra i nærområdet til du finner en stein med høvelig størrelse og fasong som ligger slik til at du kommer til den på lavvann. Om du ikke finner en stein kan du sikkert bruke samme framgangsmåte med en støpt moring. Fest det som skal være av tau og kjettinger, og når floa kommer henger du bare moringen over baugen på Vengsøyfjord, drar den ut over marbakken og frakter den dit du vil ha den. Vil tro at du kan bære en del tonn på denne måten, dermed slipper du å finrekne på kiloen, ta heller i så du er sikker. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 hva med ett par havererte D- motorer da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
plimsoll Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Jeg la også ut to lodd i serie på sommerfortøyning på hytta. Første loddet på 2 tonn, neste på 1 tonn. Senkte loddene i sjøen og bandt kjettingen med jevne mellomrom på rekka. Da jeg ankom utsettingsplassen kappet jeg tauen nermest bøya først og så neste. Den siste tauen holdt vektene av loddene og ble kappet sist. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Kommer mye an på hvilken bunn det er der du skal ha moringen. Jeg brukte 4x1t (2 bøyer med 2t på hver bøye) til en skøyte på 18t. Ref. denne tråden. Meget hard v s/v-vind til tider. Den vestre moringen har faktisk flyttet noe på seg. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Hvor skal du ligge Verrie? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Verrie Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Jeg har overtatt en moringsplass i Vikkilen. Behagelig å se båten hjemmefra Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det er jo et kjempested å ha den. Ligger beskyttet der. Er kun Sør-Sørvesten som kommer rett i fleisen. Med den langgrunnen der kan jo til og med moringen flyttes litt uten at det er det største problemet. Det må være kjempebra å sitte i stua og se båten på de vindige dagene... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.