Jump to content

trenger litt info ang autohelm 3000?hva er + og hva er minus?


Rui lui

Recommended Posts

Hei Uffe.

Autopiloten det her er snakk om har jeg kjøpt. Ledningene er koblet av og følger ikke med slik at jeg ikke har noen referanse på hva som er + og minus. Ingen merking på kontakten. Det villle være flott om jeg kunne fått fastslått ved måling av spenningen med voltmeter hva som er + og - på den runde kontakten.

 

Legger ved et bilde av kontakten og da er spørsmålet om + er koblet på høyre eller venstre kontaktpunkt i bildet.

 

125_2560a.gif

Link to post
Hei Uffe.

Autopiloten det her er snakk om har jeg kjøpt. Ledningene er koblet av og følger ikke med slik at jeg ikke har noen referanse på hva som er + og minus. Ingen merking på kontakten. Det villle være flott om jeg kunne fått fastslått ved måling av spenningen med voltmeter hva som er + og - på den runde kontakten.

Hej Nemo

Fint du får hjælp af index. Du kan også bare prøve dig frem, - af instruktionsbogen fremgår: "Om ledningarna av misstag skulle anslutas till fel poler kommer utrustningen inte att fungera, men den kommer inte att skadas." (Installation & Operating Handbook, side 10)

Link to post
Håber index når samme resultat :wink:

 

Hos meg var det faktisk motsatt! Kanskje pluggen til kontrollboksen er koplet forskjellig?

 

Angående ratt, så regner jeg med at du kan bruke det du har hvis du bare får tak i klamre sm passer ditt ratt. Disse manglet når jeg kjøpte båten min, da rattet var byttet til et nytt rustfritt ratt på ca 25cm. Men Vico A/S klarte å skaffe meg et nytt sett, slik at jeg fikk montert ringen korrekt på mitt nye ratt. Så dette finner du sikkert en løsning på!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Kan det være at dere har forskjellige modeller? Har du den nye med display på kanskje?

 

Neida den er akkurat lik! Autohelm 3000, dvs uten display. Jeg har forsåvidt pluss til venstre hos meg også, men kontakten er montert opp/ned i forhold til de bildene dere har lagt inn. Så da blir det jo motsatt :crazy: .

 

Rattet fikser du nok greit, enten med et originalt monteringssett som jeg kjøpte eller ved å lage noe selv (bøye U-bolter av gjengestang f.eks). Lykke til, autopilot er utrolig greit å ha for oss saktegående....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Låner tråden litt

jeg har et problem med å få nok stramming på reima ..er det menigen at vekten av motoren skal være nok stramming ?når jeg vrir over hendelen så blir den ikke stående der ,

er det noe jeg gjør feil der eller er det en form for lås i spent stilling?

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Prøv å flytte hendelen et par hakk tilbake på tannkjulet, slik at eksenterakselen klarer å gå "over kanten" om du forstår hva jeg mener. Da vil den ikke gå tilbake. Litt vanskelig å forklare... Eventuelt kan det være at du må justere festebraketten din litt for å matche lengden på reima. Det holder ikke med kun vekta på drivenheten, dette skal være så stramt at du ikke klarer å vri rattet med autopiloten innkoplet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...