Jump to content

Watski two star, regatta pågår nå


baatsman

Recommended Posts

ser i Seilmagasinet at det var så mange som trakk seg fordi

 

"Det mest dramatisk var et mastebrekk og et rorhavari, ellers er det for det meste seil som har revnet, sjøsyke og psykisk nedtur; – "dette skal jo være moro også…""

 

Det er bra de ikke prøver seg på Nordsjøen!! :sailing:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Men hva er da poenget med å melde seg på en off-shore regatta hvis du ikke mentalt er forberdt på det samme som båt og utstyr blir sikkerhetsklarert for?

Jeg regner med at det ikke er en egen tur-klasse i denne regattaen. Der er det forståelig om man tar tingene litt anderledes.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Men hva er da poenget med å melde seg på en off-shore regatta hvis du ikke mentalt er forberdt på det samme som båt og utstyr blir sikkerhetsklarert for?

Ser hva du mener Blanco - men i denne regattaen er man jo kun en liten time eller to fra land hele tiden (unntatt overfarten til Skagen som ikke ble noe av). Ser at det kan virke litt mer fristende å gi seg da - når man kan være tørr og varm i løpet av kort tid.

 

På Shetland Race eller North Sea Race (som jeg forstår du også har seilt noen ganger) er det liksom ingen vits å gi seg selv om mismotet skulle bli stort - man må jo bare fortsette å seile selv om man 'gir seg' :smiley:

 

(men må få skyte inn at jeg aldri har vært med på å gi opp i regatta noen gang heller. De tre viktigste tingene å huske i havseilaser er:

1. Ikke gi opp

2. Ikke gi opp

3. og så må man huske at man ikke skal gi opp

:smash::smash: )

S/Y Surprise

Link to post

Denne regattaen skule gått fra Hankø til Arendal til Skagen og tilbake til Hankø. Skagen ble kuttet ut i år pga røffe forhold. Deltagerne ble pålagt 9 timer hvile i Arendal før de returnerte til Hankø via Persgrunnen på den svenske vestkusten.

Det var etter det jeg har hørt 208 påmeldte på lista opprinnelig, 76 stykker som fullførte første legg til Arendal. Jeg mener det var 49 stk som startet men brøt etter start.

Første året denne regattaen ble arrangert målte vi 21 sekundmeter ikke på havna i Arendal, men dette var nordlig vind og de fikk således unnvindsetappe fra Oslo til Arendal.I år var det mindre vind (alt fra vindstille til 20 sekundmeter), men mye og krappe bølger. Flere bemerket området sør for færder som spesielt ubehagelig. Å stuke inn i bøle etter bølge, time etter time er ingen behagelig tilværelse. At båtene i teorien skal tåle det, er ingen grunn til å utsette seg selv for noe man føler seg uttrygg på. De fleste som har vært en del på sjøen er klar over at en vanskelig i ettertid kan kritisere avgjørelser skipperen tar i kampens hete.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Noen flere sofaseilerbetraktninger:

 

Jeg skjønner godt at man bryter når forholdene er tøffe, men jeg synes allikevel det har vært mye utstyrstrøbbel, tatt i betraktning at det ikke har vært ekstreme forhold. Et rorhavari, to mastehavarier, x revnede storseil. Jeg vil jo anta at de fleste deltakere og båter i utgangspunktet burde være godt forberedt for slike forhold. Undres hvordan det ville gått med et gjennomsnitt av den norske turseilerflåten på samme strekning?

 

Chamsiins_brukne_mast.jpg

Chamsins brukne mast.

Link to post
Pixeline som har vunnet denne regattaen flere ganger har vært en god del på her. Lykke til i år også.

 

Takk for hilsen. Leste den naturlig nok ikke underveis. Ble "bare" nr. 3 denne gangen, men er godt fornøyd etter at vi var raskest i klassen på leg 2 !! En krevende seilas med mange nye rekorder som f.eks 18,1 knop på loggen med hardvindsfokk og storseil, 17 m/s vind med spinnaker før fallet skled 4-5 meter i avlasteren. Det ble en kostbar opplevelse, spjæret kryssfokken og "blåste" en spinnaker, storseilet har noen små-hull men blir som nytt igjen. Veldig interessant å seile med bare 2 mann ombord i en stor båt under slike fohold. F.eks er det å berge 160m2 spinnaker ikke en lett oppgave.

Link to post

Hei

 

jeg kan forklare hva som skjedde med oss. Noe på min Blogg her: http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/12143..._en_snudde.html

 

 

Problemet ble utstyret og det pga seiling med helt annen type seil en tidligere, Carbon.

 

Da utstyre begynte å gi etter, ble vi enig i at Fun faktoren var brukt opp. Og det ville fort gå over i overlevelse faktor vist vi ikke snudde raskt inn til Stavern. Vi lå da som nr 2 etter engelskmannen, og hadde kontakt med han syd for Svenner. Vi kunne ha fortsatt, men jeg var ikke villig til å satse så høyt. Og samtidig "brenne av" 2 nye seil.

 

Da vi kom til land viste det seg at vi hadde gjort det riktige. Løyegangen til storseile var bøyd oppover som en pyramide og en bolt på hver side var knekt på feste til skinna på løyegangen. I tillegg til at sjakel og blokk til storseilskjøte røyk. Materen til forstagsprofilen gikk på sjøen også.

 

Det er viktig at en klarer tidsnok å bedømme at nok er nok, før det går skikkelig ille.

 

Vinden å bølgene var ikke noe problem, det var utstyret som ble problemet for oss.

 

Hadde jeg brukt det gamle seilene, hadde ikke belastninge vært så stor i skjøtepunktene.

 

Min erfaring med å seile med Carbonseil er en helt ny erfaring, med at disse seilene er helt "stumme" og er så lette og har en så fantastisk bra form, at belastningen blir flyttet fra seilene og ned over til skjøtepunktene og båten? :sailing:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Frøken Fryd her på portalen tror jeg sverger til motorisert fremdrift.

 

CB 365'en Frøken Fryd deltok ellers på årets Watski TwoStar. Vi hadde ingen uhell underveis. Riktignok trodde strobeligthen min at den hadde havnet i vannet når det var som våtest. Ikke noen god øvelse for nattsynet å få en repeterende flash midt i fjeset når man står til rors. Mens jeg fikler med den, og prøver å unngå de verste bølgene, så finner også vesten ut at jeg antagelig ligger i vannet. Til rors står altså en blinkende "Michelinmann" og NK'en ombord får seg en god latter i sjøsprøyten.

 

Årets regatta var vel ikke noen tøffere enn den første. Men det har vel vært et par godværsseilaser etter det og mange glemmer nok at Skagerrak kan by på alt annet en godvær, også i juni.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...