Jump to content

Hjelp, jeg har kjøpt båt! Finnmaster WA 6800

HelgeO

Recommended Posts

Ser ut til at jeg har impulskjøpt en båt :smiley:

Jeg har ikke sett den ennå, men prisen er avtalt og jeg tar båten dersom den svarer til de opplysninger jeg har fått av selger.

Det er en 2005 modell Finnmaster WA 6800 med Volvo D3 160, gått ca 180 timer. Er det spesielle ting jeg bør sjekke/se på når jeg skal besiktige båten?

Selger har tilgang til å heise båten opp av vannet slik at jeg får se under skroget også.

Båten er utenfor Bergen og jeg skal ha den til Stavanger, planen er å seile den ned selv nå på lørdag. Er det noen som skal nedover eller vet av noen som skal nedover da, hadde vært greit å ha følge over "Sletta". Redningsselskapet har ikke eskorte i helgene.

Hvor mye vind og bølger er for mye til å gå over Sletta med en 22 - 23 fots båt?

Er det noen som har en ferdig rute til Garmin kartplotter for denne strekningen, evt. koordinater som jeg kan plotte inn på et vanlig papirkart?

_______

Helge O

Helge O

Over Sletta er det vestlige vindretninger som er de verste, på grunn av et grunt parti utenfor skipsleia som roter opp sjøen en del. Og siden det er meldt stiv kuling fra sørvest i morgen og frisk bris fra vest på lørdag så kan det nok bli en frisk tur! Jeg ville ha vurdert å vente til søndagen, da skal vinden roe seg noe i følge yr.no...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Husk å velge passeringstidspunkt slik at du får opp plottene for de spesifikke rutene. Bølgehøyden på diagrammene du får opp på direkten gjelder ute i "rom sjø" og ruta Bømlahuk-Kvalen har alltid lavere bølgehøyder. Merk også at det som regel alltid er verst ved Bleivik-Kvalen, dvs. lengst sør. Hvis du er i tvil ved Ryvarden når du kommer nordfra så blir det altså verre før du er fremme i Haugesund.

Takk til alle for gode tips og nyttig informasjon. Nå er flybillet til Bergen kjøpt inn og vi setter forhåpentligvis kursen sørover på søndag ettermiddag. Det blir fralandsvind og lite bølger over Sletta, men kan kanskje få litt sjø over Boknafjorden utpå kvelden. Regner med at det skal gå greit. Kan det være lurt å gå i en bue litt innover fjorden siden det er meldt vind fra sørøst?

Jeg har glemt å tenke på å ordne med forsikring av båten, er dette noe man kan få gjort i helgen? På internett kanskje?

Jeg vil tro at selger ikke har sagt opp sin forsikring ennå, løper han noen risiko ved å la meg bruke hans forsikring på hjemveien?

Helge O

Tviler på at sør-østen vil plage deg veldig mye, men selv krysser jeg stort sett Boknafjorden mellom Boknasundet og Mastrafjorden for å gjøre den så kort som mulig. Det er som regel alltid litt gammel tungsjø + sjø fra annen trafikk (NB: tar du denne ruta så krysser du ruta til ferjene i Boknafjordsambandet).

Har du forsikringer i Gjensidige tror jeg du kan tegne forsikring på internett, så kan du få inn tilbud fra alle i etterkant i ro og mak. Gjelder sikkert også andre forsikringsselskap.

Da er papirkart kjøpt inn og ruten planlagt sånn noenlunde, satser på å følge Langenuen på østsiden av Stord, ser ikke ut til å være mye å hente på å gå vest for Stord. Legger også opp til å gå gjennom Boknasundet slik du foreslår Fatino.

Det er kartplotter i båten så får se om jeg får til å overføre ruteplanen til den.

Fikk også ordnet med forsikringen på nett, det ble Norske Sjø. Om ikke annet så var de i allefall rimelig :smiley:

Nå håper jeg bare at båten fremstår slik som lovet av selgeren og at det faktisk blir noe av kjøpet, hvis ikke må jeg kjøpe flybilletter hjem igjen for både meg og svigerfar.

Kommer nok en liten rapport om hjemturen her på forumet i morgen kveld eller på mandag...

Helge O

Lykke til - og ja, GJERNE rapport etterpå!

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Sør-østen kan sikkert være litt mer plagsom i Langenuen enn på vestsida, samt at dette er en temmelig trafikkert skipslei med tilhørende plagsom sjø for småbåter. Ville hatt en backup-plan med å gå Nyleia vest av Stord.

Det kan også være greit å gå gjennom Røyksund sør for Haugesund i stedet for å gå helt sør til Smørstakk i Karmsundet som også er mildt sagt trafikkert. Da går du rett sørover Førlandsfjorden og gjennom Boknasundet etterpå.

Da var nybåten hentet på Askøy utenfor Bergen. Brukte litt over 6 timer hjem til Randaberg. Gikk langenuen på vei ned, lite trafikk og lite sjø. Over Sletta var det ganske friskt, vinden hadde dreid på rett sør, så det var nokså grov sjø i nordenden, opp mot et par meters bølger på det meste. Men Finnmasteren imponerte stort, tok sjøene veldig fint i 8-10 knop.

Takk til Fantino for tipset om Røyksund, veldig idyllisk og rolig sjø, det kan man ikke si om Boknafjorden, stampet i over en time i tung sjø fra Boknasundet til Mastrafjorden, ble ikke rolig før vi kom til Tungenes. Båten var veldig trygg og stødig, men det gikk seint.

Brukte nokså nøyaktig 100 liter diesel på hele turen på 100 nautiske mil. Snitt på 16 liter i timen, ikke dårlig. Finnmasteren gikk som en drøm i 25-26 knop selv i litt bølger. Tror vi skal bli meget fornøyd med den.

Det lukter sterkt av glassfiber i båten, er det vanlig på alle båter som er bare noen få år gammel? Noen måte å bli kvitt lukten?

Helge O

• 5 years later...

Hvordan var din erfaring med denne båten over tid? Ser jo at du har byttet nå. Det er ikke tilfeldigvis denne som var din?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46406183

Jeg tenkte kanskje å vurdere en liten lukket båt for noen år; bare for å komme ut på sjøen. Ser ikke for meg overnattinger, men dagsturer og litt fiske. Greit å få med familien; på stort sett 4, men av og til 6 når de eldste blir med.

mvh Bergen Dørk

Det er ikke min gamle båt som er til salgs der, men den er temmelig lik.

Dette er en solid og velbygget båt, alt er skikkelig dimensjonert og godt tilpasset. Ikke noe skrangling eller knirk. Skroget går veldig fint i sjøen. I begynnelsen syntes jeg at den slo litt mye i bølgene, men med riktig bruk av trim og flaps så kan man dempe det nesten helt.

Motoren er rimelig i drift. Hadde vel forbruk på rundt 20 liter i timen i 24-25 knop når skroget ikke var for mye begrodd.

Volvo D3 har jo litt frynsete rykte, men vil tro at når den har overlevd i snart 10 år så tyder det på at dette er et bra eksemplar. Disse motorene går veldig bra og reagerer momentant på gassen.

Det er ikke veldig mye uteplass, men helt greit for 2 personer å fiske ute. Det er grei plass for 4 personer inne, men begynner å bli trangt med flere.

Jeg overnattet aldri i min, og det er det heller ikke så mye plass til. Praktisk med walk-around løsning.

Båten er ganske flat under og har relativt stort vindfang så den driver fort når du fisker.

Sjekk at vinduslister er tette og at lukelåser til motorrommet fungerer som de skal. Sjekk også slanger på motoren og spesielt de som går frem til varmeren, jeg fikk lekkasje på min og måtte bytte slangene til varmeren. Tror det var brukt for dårlig kvalitet fra fabrikken.

Det er mye vinduer i båten, lyst og trivelig men kan bli varmt om sommeren selv med åpen takluke.

Dette er absolutt en bra båt så lenge det tekniske fungerer, og jeg synes den er veldig fin å se på også.

Helge O