Jump to content

Regulering av varme fra defroster.


Haba

Recommended Posts

:flag::yesnod:

 

Hei !  :seeya::flag:

 

Har vært på årets første borte om natten tur. Har holdt varmen og kosen.

Men, har et lite spørsmål, sikkert dumt for mange, men la gå, jeg spør for å få vite.

Jeg har defroster som tar varmen fra motorens kjølevann. Har ingen varmtvannsbereder i serie.

Begge kranene på motoren står helt åpne. På bil kan vi regulere varmen ved å strupe inn på flyten av vann gjennom systemet. Kan ikke dette også gjøres ved hjelp av krane/kranene på båtmotoren ?

I tilfelle, hvilken krane, før eller etter termostaten, eller bør jeg sette en egen krane i serie og få til et wiresysem for å åpne og stenge for flyten av varmt vann ?

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Gå på vrakplassen og kjøp deg en krane fra for eksempel en dodge van.. Denne står løst på slangen og er vaierstyrt..

 

Normalt på bil så er ikke slangene til varmeapp styrt av termostat men vannet sirkulerer med en gang motor startes..

Så da blir det vel utenom termostat.. Sett ventilen på ut fra motor..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

På bil kan vi regulere varmen ved å strupe inn på flyten av vann gjennom systemet. Kan ikke dette også gjøres ved hjelp av krane/kranene på båtmotoren ?

Mulig jeg er helt på jordet. Men på min båt er det en elektrisk vifte som styrer defrostervarmen. Den har 4-5 trinn. Av - ingen varme, og så er det bare å øke på. Med en utblåsning i borde like over dørken ved styreposisjonen blir det deilig varme også på beina når det er surt og kaldt ute.

 

Hvordan det er koplet vet jeg ikke, men det er også en varmtvannsbereder i systemet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at vifta bare styrer hvor mye luft du peiser forbi selve varmeuniten. Så rådet om å sette en gjennomstrømningsventil på vannet for å styre tempen er nok riktig. Men jer leser at du har en varmtvannsbereder i samme kretsen så hvis du setter inn ventil så vil jo det gå utover varmvannet og. Det enkleste er vel bare og stoppe vifta når du ikke vil ha mer varme. Du må stenge for kjølevannet for å få vifta til å blåse bare frisk luft inn i båten,og da vil du miste varmvannet i krana så lenge berederen står i serie med defrosteren. :confused:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

:lol::confused:

 

Hei !  :cryin::lol:

 

Har vært på årets første borte om natten tur. Har holdt varmen og kosen.

Men, har et lite spørsmål, sikkert dumt for mange, men la gå, jeg spør for å få vite.

Jeg har defroster som tar varmen fra motorens kjølevann.[glow=red,2,300]Har ingen varmtvannsbereder i serie.

[/glow]Begge kranene på motoren står helt åpne. På bil kan vi regulere varmen ved å strupe inn på flyten av vann gjennom systemet. Kan ikke dette også gjøres ved hjelp av krane/kranene på båtmotoren ?

I tilfelle, hvilken krane, før eller etter termostaten, eller bør jeg sette en egen krane i serie og få til et wiresysem for å åpne og stenge for flyten av varmt vann ?

 

hilsen

Haba

Ikke i serie..............Så da.... Gi gass

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

:cheers::puke:

 

P.S.

 

Glemte å spørre om hvordan få lufta ut av kjølesystemet. Har hatt ute defrosteren for reparasjon, fikk problemer med vannsirkulasjon i den etterpå. Går ut fra at det er lufta som ikke kommer ut. Etter jeg hadde stoppet og latt motoren kjøle en stund, åpnet jeg på lokket til varmeveksleren. Det boblet ut noe luft, men langt fra alt. Hvordan er metoden for å få kjølesystemet luftfritt ?

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Legger meg på rygg og tilstår, når det gjelder berederen hadde jeg misset det ikke uvesentlige ordet "ingen", noe som var svært viktig i denne sammenhengen. Så da er det vel bare å sette inn en reguleringskran i kretsen :cheers:. Hadde samme problem med luft da bereder og defroster ligger høyere en motoren, jeg kjørte motoren uten å ha på lokket til varmeveksleren og da kom det etter en liten stund. Lykke til

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Monterte varmeapparat i fjor dog uten vannvarmer i kretsen, Har tre trinns bryter til viftyen og kjøpte denne kranen med wire og hendel fra Norpart, fungerer helt perfekt. Veldig greit å kunne kjøre defroster på fullt opp på vivduene uten å lage bastu inne i båten.

 

http://www.norpart.no/images/tilbehor/vann...nkranhendel.bmp

 

http://www.norpart.no/vanntilbehr.html

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at vifta bare styrer hvor mye luft du peiser forbi selve varmeuniten.

Det er nok riktig. Jeg ser at jeg var vel upresis i min beskrivelse. Jeg kan altså ikke regulere temperaturen (noe Haba ønsket) men jeg regulerer luftstrømmen, og kan slå helt av. Jeg skjønner at noen også ønsker å regulere temperaturen - dette har ikke vært noe behov hos meg så langt. Har ikke opplevd at defrosteren alene lager badstu i cocpiten (kalesje). Inne i båten er det vanlig varmer (Ardic).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

:seeya::lol:

 

P.S.

 

Glemte å spørre om hvordan få lufta ut av kjølesystemet. Har hatt ute defrosteren for reparasjon, fikk problemer med vannsirkulasjon i den etterpå. Går ut fra at det er lufta som ikke kommer ut. Etter jeg hadde stoppet og latt motoren kjøle en stund, åpnet jeg på lokket til varmeveksleren. Det boblet ut noe luft, men langt fra alt. Hvordan er metoden for å få kjølesystemet luftfritt ?

 

mvh

Haba

Enkleste måten, er påfylling på lavt punkt, men en lufter på høyeste punkt. Har laget meg en ekspansjonsflaske på denne måten, slik at systemet er selvluftene.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...