Luigi Posted June 18, 2008 Share Posted June 18, 2008 Jeg har et superproblem: Dette bordet er i en Bavaria 38 motorbåt, 2007 modell. Jeg er usikker på om det er oljet, beiset, eller lakket fra fabrikken, og jeg har allerede startet pussingen av overflaten. Bordet hadde fått en stripe etter at det hadde lekket litt vann fra targa bøylen. Spørsmålet er nå; hva gjør jeg? Jeg har pusset det noe med sandpapir, og resultatet synes på bildet. Men hva med mønsteret? Hvordan vet jeg hva jeg skal gjøre videre? jeg trenger HJELP:) Quote Link to post
Servicemannen Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Første strøk av 2komponent lakk på plate har litt farve tilsett, deretter er svarte strypene sett på og lagt på mer lakk. Best er å bruke 2komponent polyurathan lakk likt og dem i verft gjør. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Luigi Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 Første strøk av 2komponent lakk på plate har litt farve tilsett, deretter er svarte strypene sett på og lagt på mer lakk. Best er å bruke 2komponent polyurathan lakk likt og dem i verft gjør. Dette forstod jeg ikke helt; er det dette du mener? 1. Et strøk 2komponent, med tilsatt farge over hele bordet 2. Hva mener du med "deretter stripene? Stripene er gravert inn og lagt nedi "sporet" Mitt hovedspørsmål som jeg virkelig lurer på her: Hva var det fra originalt? Jeg klarer ikke å se det.... Quote Link to post
Whistler Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Du har vel en viss formening om bordet var matt eller blankt før du startet å pusse på det? Siden vannet (fra t-bøylen) har satt spor etter seg ville jeg tippe at det har vært oljet. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sydvesten Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Ring Sjur hos Lundebåt og spør... telefon: 66786678 Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Victora III Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Det er iallefall lakk som er på bordet. På mitt mahognibord i samme type båt, virker det som om logo ligger som et gull-klistremerke under lakken, men ikke sikkert det er likt som hos deg. I så fall er det vansklig å unngå at du pusser det vekk med lakken. Lunde vet garantert akkurat hvilken lakk som er brukt. Ellers er det en liten kunst å få det like jevnt som det er fabrikklakket, men lykke til. Quote Link to post
Luigi Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Ser jo ut som om du har samme båt, og da sikkert også samme bord:) Angrer vel litt på at jeg startet på prosjektet, men med litt jobb må det vel gå bra. Snakket med gutta på Bavaria Motorbåt, men de var ikke helt sikre - får prøve i morgen å ringe Lunde Båt og høre om det er bedre hell der. I verste fall kan det tyde på et nytt bord. Du har vel ikke hatt problemer med at bordet står litt "løst" i den holderen som er original? Evt har du gjort noe med det, og evt hva? Quote Link to post
Servicemannen Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Dette forstod jeg ikke helt; er det dette du mener? 1. Et strøk 2komponent, med tilsatt farge over hele bordet 2. Hva mener du med "deretter stripene? Stripene er gravert inn og lagt nedi "sporet" Mitt hovedspørsmål som jeg virkelig lurer på her: Hva var det fra originalt? Jeg klarer ikke å se det.... Dem i Tyskland lakkerer første strøk med 2komponent polyurathan lakk med tilsett farve og malet svarte striper over den strøket. Deretter lakkerer dem flere strøk med 2komponent polyurathan lakk. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Ludde Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Du har vel ikke hatt problemer med at bordet står litt "løst" i den holderen som er original? Evt har du gjort noe med det, og evt hva? Her en 35 Sport og så vidt jeg vet er dette tilfelle på alle båtene. Løsningen er å bytte sokkel til noe annet eller leve med som jeg har valgt. Quote Hilsen Ludde Link to post
Luigi Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Ring Sjur hos Lundebåt og spør... telefon: 66786678 Gjorde dette og fikk svar. De bruker en såkalt 3 strerner halvblank interriørlakk. Bordet må dessverre pusses helt ned rundt graverinegene, og så lakkes 4 strøk. Til skrekk og advarsel for alle andre: Det finnes et middel på Løvenskiold som fjerner slike "ringer" og vann merker som jeg hadde, UTEN at man slipper å pusse ned. Hadde jeg ant det før.... Sukk. Quote Link to post
index Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Slike ringer fjernes som regel enkelt og greit med litt vaselinolje på en fille! Mer skal det ikke til.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Luigi Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Slike ringer fjernes som regel enkelt og greit med litt vaselinolje på en fille! Mer skal det ikke til.... Takker for info... det var det jeg fikk vite ETTER at jeg hadde startet pussingen....:-O Quote Link to post
Servicemannen Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 Tre-stjerner er enkomponent lakk og er bra til sitt bruk. Er dette ikke kokpitbord? På et saloonbord kan man bruke enkomponent lakk men treplate som stor ute er den ikke særlig. Vis man har engang sett enkomponent lakk på bør den fjernes 101% vis man angrer senere og skal bytte til lakk som egner seg til dette formål. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Luigi Posted June 21, 2008 Author Share Posted June 21, 2008 Tre-stjerner er enkomponent lakk og er bra til sitt bruk. Er dette ikke kokpitbord? På et saloonbord kan man bruke enkomponent lakk men treplate som stor ute er den ikke særlig. Vis man har engang sett enkomponent lakk på bør den fjernes 101% vis man angrer senere og skal bytte til lakk som egner seg til dette formål. Jeg har i dag gått rundt til ulike møbelsnekre og andre "fagfolk" og innser vel at slaget er "tapt" hvis ikke dere her kommer opp med noe nytt og revolusjonerende... Jeg kan velge mellom å pusse platen helt og miste logo og mønster - da blir det bra - eller jeg må prøve det umulige, nemmelig å fjerne all lakk uten å miste mønsteret. Det siste ser ut som en umulighet.... Problemet er at "fagkyndige" sier at all tidligere lakk må bort 100 %, og det er umulig uten å miste mønsteret. Den store feilen jeg gjorde, var å begynne å pusse i det hele tatt. Men det er litt sent nå. Jeg reiser på ferie 5. juli, så hvis det er noen her som har noen gode forslag, er jeg interessert i ALT. Har prøvd å ringe Bavaria for å høre om pris på nytt bord, men ikke fått svar.... Litt deppa for dette kan man si. Quote Link to post
Servicemannen Posted June 21, 2008 Share Posted June 21, 2008 Har du ringene enda i plata eller har du pusset ned av farven? Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Luigi Posted June 21, 2008 Author Share Posted June 21, 2008 Har du ringene enda i plata eller har du pusset ned av farven? I dag var jeg faktisk på båtbyggeriet ved Sollerud stranda, og der snakket jeg med en superoppegående kar. Han fortalte meg at dette ikke var noe problem. Har pusset ned alt jeg kan rundt "graveirngene", først med 80, så 120, så 320 papir, lagt på 3-stjerners interriør lakk en komponent, blandet med White Spirit 50/50 og har i kveld lagt på første strøket. Allerede nå ser jeg at det blir helt topp:) Er veeeeeldig fornøyd i alle fall. Ringene er borte, og jeg må nok ha 6 lag med lakk, der jeg skal pusse litt i morgen, for så å lagge med ny tynnet lakk. Deretter er det på med vanlig lakk i 3 strøk. Det tar desserre tid da, for det må gå minimum 5 timer mellom hver gang, men tror det blir veldig bra. Skal prøve å ta et bilde av resultatet i alle fall. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.