Jump to content

Seiltrim


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Hvis du hadde lest tråden, så hadde du sett at spørsmålet mitt egentlig er "Hvorfor ser ikke busen ut som Krimarts bilde?"

Krimart tar ikke feil. Fordi du har ikke definert hvor vinden kommer inn mot seilet :wink:.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Heisann, henter frem denne...

 

Det har seg sånn at vårsesongen i år så skal jeg kapteinere ny skute som en kompis uten seilerfaring har kjøpt. På denne båten fulgte det med gennaker, et seil jeg aldri har vært borti. Lurer litt på hvordan man skjøter dette, hvordan man slår osv... Fint hvis noen kan gi noen tips!

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

Jeg knyter den i en tamp som sitter på peket.

Så fast i fallet, på med skjøtene og opp med den.

Deretter hiver jeg opp strømpen.

Du "slår" med denne etter jibb. Derfor må skjøtene foran forstaget.

De blir fryktelig lange.

Skjøter den i blokker som er sjaklet i fotlista nesten helt akterut.

Link to post
Share on other sites

La oss kun snakke om storseilet.

 

Hvorfor skal busen være sånn omtrent midt i seilet. Det er noe jeg aksepterer, men aldri helt forstått.

 

Mine tanker er at en usymetrisk airfoil mer lik en flyvinge (busen lenger frem) ville øke den fremadgående kraft vektoren og dermed gi mindre krenging.

 

Busen kan flyttes avhengig av hva man ønsker å oppnå. Er den langt fremme får man mer luftmotstand, men også et bredere spor og det blir lettere å styre. Ved mye sjø kan det derfor være lurt å flytte den fremover. Flyttes den bakover får man mulighet til å stå høyere og seile raskere, men får samtidig et smalere spor og det blir mer krevende for rormannen.

 

Ellers virker forseil og storseil sammen. Luftstrømmen fra genoan bendes av mot storseilet. Hvis forseilet er stramt skjøtet inn vil spalten bli liten og med busen i storseilet langt fremme får man innslag. Resultatet er at storeilet mister form og løft.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...