Jump to content

Kartprogram for PC

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ute etter et kartprogram som kan erstatte kartplotter.

Dette er kun ment som en billigst mulig erstatning nå første sesongen og jeg er derfor ute etter noe enkelt, rimelig men samtidig sikkert.

Kom gjerne med forslag.

Foreløpig plan og budsjett er:

Kartprogram: 1500,-

GPS mottager på clas Ohlson Kr 700,-

Kartbrikke Kr ???

Takker som alltid for all hjelp!!

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Storø RC 34:

Hvis du er vant til og foretrekker rasterkart, så er Tiki et veldig godt alternativ. Jeg har brukt Tiki i mange år og er veldig fornøyd med det. Jeg tror ikke du kan bruke kartbrikke sammen med PC. Kartene foreligger på CD. Hvis du foretrekker vektorkart, så er ett alternativ Sailcruiser fra Navsim. Det kartprogrammet leser både rasterkart og vektorkart. Det koster $399.

Navsim

Jeg valgte Sailcruiser, selv om jeg er fornøyd med Tiki, fordi den også leser C-map's Megawide kart. De kartene blir billigst hvis du f. eks. vil ha kart over hele Europa. Hos Navsim kan du laste ned både kartleser og kart som filer, dermed så unngår du postpakker som skal fortolles.

Edited by tjaldur (see edit history)

Til den prisen burde du satse på DENNE pakken fra Nautisk.

Du får et godt norsk program med GPS mus og kart for snau 2.900.- Kr.

Kartområdene er litt begrensede, men du kan øke etterhvert.

Det står mer om selve TIKI kartprogrammet her.

Geir :seeya:

Edited by GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

I tillegg til båtsportskart og plotter har jeg i reserve brukt Offshore Navigator Lite ifra Maptech. Kjøpte BSB-kart ifra Nautisk Forlag for noen år siden og der fulgte Offshore Naviagtor Lite med med kartene. Tror dette programmet er erstattet av noe nyere nå.

Uansett, så synes jeg Offshore Navigator Lite er meget enkelt å bruke. Jeg har prøvd Tiki og andre kartprogrammer men synes at Offshore Navigator Lite har den enkleste betjeningen.

Men, jeg bruker altså i rekkefølge, båtsportkart og så plotter samt PC'en med BSB-kart som reserve.

Kan noen hjelpe meg med å forstå forskjellen på rasterkrt og vektorkart.

Jeg har testet TIKI, og det ser jo veldig enkelt og greit ut.

Jeg skal unngå skjæ på Hvaler til billigst mulig pris.

Tiki ser ut som et fint alternativ....

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Vedr. GPs'en. Introduksjonen av SiRF chipsettet (1996?) ledet til virkelige billige GPS mottagere. Da SiRF Star3 kom (2004?) førte dette til at en mengde utmerkede GPS'er gikk ut på dato, rent "operasjonsmessig".

Sjekk at den du kjøper har det chipsettet (star 3) dersom du vil ha optimal ytelse under vanskelige forhold.

Kan noen hjelpe meg med å forstå forskjellen på rasterkart og vektorkart.

Du kan betrakte et rasterkart som en bitmap med et antall pixel'er. (Pixel'ene vokser i størrelse ved Zooming). Et vektorkart er mer komplisert, og tegnes i forhold til valgt utsnitt.

Hva betyr dette i praktis? En strek i et rasterkart blir tykkere jo mer du zoomer inn. Streken forblir en strek i vektorkartet.

Ka med Garmin Bluechart da? Erfaringer med denne på laptop? Har fått dette programmet med kart over store deler av verden. Er iallefall detaljert nok.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Hva betyr dette i praktis? En strek i et rasterkart blir tykkere jo mer du zoomer inn. Streken forblir en strek i vektorkartet.
... i tillegg til at rasterkart blir en god del tyngre fpr plotteren å håndtere slik at zoom/pan går tregere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ut i fra budsjettet ditt vil jeg anbefale kartprogrammet "seaPro Lite i 3000-serien" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro standard i 3000-serien" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

"seaPro Lite i 3000-serien" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til SOLAS-konvensjonen i IMO. Dersom "seaPro Lite i 3000-serien" oppgraderes til "seaPro Lite + i 3000-serien" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro Lite i 3000-serien" er dessuten brukervennlig.

Om du går for vektorkart er jo SOB et billig og godt alternativ. 3 måneders prøvetid gratis og finner du det brukende er prisen for standardlisens AUD $60 (ca. NOK 300.-). Der følger med enkelte demokart og kanskje det mest aktuelle (nærmeste) området er Stockholm. Du må ha en kartpakke i tillegg og en C-Map pakke koster i området rundt kr 2.000.- Denne kartpakken kan brukes i alle program som støtter C-Map så velger du det et annet program så har du i alle fall kartene likevel.

For alle plotteprogram er det viktig å lese manualen selv om de mest grunnlggende funksjonene finner du nok ut av uten videre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ka med Garmin Bluechart da? Erfaringer med denne på laptop? Har fått dette programmet med kart over store deler av verden. Er iallefall detaljert nok.

Detaljene (dybder og tilsvarende) fra programmet du har får du ikke uten å ha betalt lisens.

Ellers velkommen til BP.

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

jeg bruker TEL chart v syns dette fungere veldig bra..har ikke prøvd andre da..såkan ikke sammenligne med noe..men kommer heller ikke til å bytte da jeg er så bra fornøyd med det jeg har :yesnod:

]

...valgte NorForum under Norway. Havnet da her.
:cool: Tror kanskje jeg har litt med det å gjøre.... Ikke at jeg har bedt dem om å lage link men jeg har flere ganger henvist til det forumet...