Jump to content

Hvorfor er det så vanskelig å få båtplass?


Guest Sparky

Recommended Posts

Om det er noen trøst kan jeg love at det ikke bare er i Oslo det er mangel på plasser.

Da jeg flyttet til Søgne rett vest for kristiansand  i 87 regnet jeg med at båtplass var det minste problemet.

 

Men dengang ei, det viste seg at nesten 10% av innbyggerne sto på venteliste og jeg endte opp med å måtte leie en plass for dobbelt pris av hva jeg hadde betalt på Gyssestad i Bærum.

Noen år senere ble det bygget en ny havn som løste problemet for mitt vedkommende.

 

Nå står igjen 10% av innbyggerne på venteliste....  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Poseidon: eller at Oslo har feil forhold mellom antall fritidsbåter og hva politikerne mener det er rett å bruke penger / plass på. Det ligger inne ønske / forslag om å fjerne massevis av båtplasser på Sjølyst, fordi de nye millionleilighetene trenger strand-park må vite.

Høl i hue spør du meg...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mjøsa har samme problemet når det gjelder båtplasser. Jeg hadde hellet med meg og fikk plass bare 1,5 mil fra der jeg bor. Vet mange står på venteliste for å komme til.

I og med at mange grunneiere helle ikke er interisert i å ha bårer på "svai" er også det problematisk. Båter på "svai" genererer behov for parkering, plass til jolle o.s.v.

Sant å si så føler jeg absolutt med de som ikke får tak i båtplass...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

I og med at mange grunneiere helle ikke er interisert i å ha bårer på "svai" er også det problematisk. Båter på "svai" genererer behov for parkering, plass til jolle o.s.v.

Hei Hebbe,

 

Hvis lovverket er det samme langs Mjøsa som det er langs sjøen, så har egentlig grunneierne svært begrenset mulighet til å bestemme om noen skal ligge på svai eller ikke utenfor deres eiendom.

I prinsippet er det nemlig ingen som "eier" sjøen, og den grunneieren som har strandlinjen innenfor har tradisjonelt en råderett som strekker seg så langt ut "som en hest kan vasse" sier vi her på våre kanter.

Jeg har selv sjøtomt med kai og strand, ganske mange båter som ligger på svai utenfor   -   og begrenset mulighet for å gjøre noe med det.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe,

 

Hvis lovverket er det samme langs Mjøsa som det er langs sjøen, så har egentlig grunneierne svært begrenset mulighet til å bestemme om noen skal ligge på svai eller ikke utenfor deres eiendom.

I prinsippet er det nemlig ingen som "eier" sjøen, og den grunneieren som har strandlinjen innenfor har tradisjonelt en råderett som strekker seg så langt ut "som en hest kan vasse" sier vi her på våre kanter.

Jeg har selv sjøtomt med kai og strand, ganske mange båter som ligger på svai utenfor   -   og begrenset mulighet for å gjøre noe med det.....

 

mvh

Poseidon

 

Du har helt rett i det, allemannsretten gjelder også i Mjøsa... I utgangspunktet så er Mjøsa å regne som en innskjø med grunneierene som enerådende ut til malbakken. D.v.s. vi kan legge båtene på svai, men da først der malbakken stuper ned. Dette kan være problematisk, utenfor Totenvika der jeg ligger stuper malbakken ned til 400 meters dyp. Med andre ord ingen mulig het for svaiplass uten grunneiers tilatelse.

Problemet ligger i at de med båter på svai trenger parkeringsplass, og en "tumleplass" før en er kommet ut til båten. Mange grunneiere er ikke interisert i den slaks trafikk, de ønsker å beholde herligheten for seg selv. Før jeg fikk båtpass i fjor spurte jeg 3 forskjellig grunneiere om å få lov til å parkere for å komme meg ned til båten, desverre fikk jeg bare negativ respons. Hovedargumentet til alle 3 var at om jeg fikk plass til å parkere så ville det komme flere. Dette er akkurat som med jakt, det er grunneier som bestemmer alt, om ikke om viltet så om parkeringsplass...

 

Hebbe

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kan det muligens være så enkelt atOslo-området har et helt feil forhold mellom antallet båteiere  og antallet kilometer sjølinje?

Åhhh? Var, som kjent, en snartur i Stavanger denne uken, har aldri i mitt liv sett såååååå mange båter som rundt omkring Stavanger. Bare Hillevågsvannet allene må ha flere båter enn Oslo har tilsammen  :lol: - og så var det Hundvåg, da....... egne leilighetskomplekser med båten "parkert" utenfor stuedøra.....:confused: .... regner med at dette skyldes alle "oljebaronenen" der borte....  :cryin:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Holder på å rive en pålebrygge med 21 plasser nå, og ny betongflytebrygge med 33 plasser er på plass før påske. Har ikke trengt å annonsere fordi jungeltelegrafen går. Legger ut en brygge til neste år med 37 nye plasser. Behovet er enormt. Til neste år blir det også et fast antall gjesteplasser som ikke finnes i kommunen ellers.

Link to post
Share on other sites

Det er feil at det er vanskelig å få båtplass, hvis en ikke mener FÅ??

Det er båtplasser å få kjøpt mange steder til BLODPRISER :lol:, og da mener jeg 3,5 meters plass 100 store takk. Leie, det går an, 12- 15000 pr halvår. :cryin:

PS! Det er ca. 530 på venteliste. :lol: :lol: :flag::confused::cryin::puke:

 

 

Faxen (med båtplass..rådyr)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Åhhh? Var, som kjent, en snartur i Stavanger denne uken, har aldri i mitt liv sett såååååå mange båter som rundt omkring Stavanger. Bare Hillevågsvannet allene må ha flere båter enn Oslo har tilsammen  :lol: - og så var det Hundvåg, da....... egne leilighetskomplekser med båten "parkert" utenfor stuedøra.....:confused: .... regner med at dette skyldes alle "oljebaronenen" der borte....  :cryin:

Ja, Hillevågsvannet er den største her i distriktet, med noe over 1000 plasser. Rundt om byøyene og Hundvåg finnes forskjellige havner med Lundsvågen som den største, ca 600 plasser. Som du nevner er det også blitt ganske populært å bygge leiligheter i sjøkanten og tilby dem komplett med båtplass. Men noen av dem som kjøper slike leiligheter har ikke selv båt  -  og dermed kommer båtplassen andre til gode.

 

For tiden er det nokså stramt marked for båtplasser her borte også. Ventelisten i båthavnene ligger nok på 2-3 år jevnt over. Men med å "ligge frempå" slumper det jo til at man finner private plasser som kan være minst like bra.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hmmmm......,

 

vet ikke helt om jeg skal ta sjansen på å skrive dette, men en kollega av meg som er svensk, forklarte hvorfor han ville flytte til Stockholm: "Den eneste grunnen for å flytte til Stockholm er at man får båtplass ved siden av der man bor!" ... Så det er muligens litt lettere der, selv om det ser ut til å være fritidsbåter langs alle vann/sjøkanter.  Men, for oss blir det muligens for dyrt å bruke SAS hver gang vi skal sjekke hvordan båten har det..  :confused::cryin:

Link to post
Share on other sites

Er så heldig å ha båtplassen bare 500 m unna(først komunal,men overtatt av båtforeninga),etter 2 år på venteliste kom min tur..Har måtta bytte til større plass(3fots syken)..Og nettopp den fotsyka gjør mer press på båtplasser,pga av nesten alle får større og større båter..ikke enkelt å bytte plass opp,men nedover derimot var det ledige plasser,vel og merke hvis en har en plass da..

 

jan

Link to post
Share on other sites

Det er feil at det er vanskelig å få båtplass, hvis en ikke mener FÅ??

Det er båtplasser å få kjøpt mange steder til BLODPRISER :lol:, og da mener jeg 3,5 meters plass 100 store takk. Leie, det går an, 12- 15000 pr halvår. :puke:

PS! Det er ca. 530 på venteliste. :puke::lol: :lol: :cheers::cryin::puke:

 

 

Faxen (med båtplass..rådyr)

Det var da jammen stive priser :eek: Jeg betalte 12 000,- i innskudd og så betaler jeg 2830,- for helårsplass. Vinterstrøm er da i tillegg. Betalte 1200,- for strøm i vinter.

Dette er i Holmestrand hvor det også er noen ledige plasser :lol:

Link to post
Share on other sites

Uff og huff.....skjønner at jeg må passe meg for å søke jobber i Oslo når jeg skal ut på jobbmarkedet.  :rolleyes:

 

En veldig restriktiv utbygginspolitikk må kanskje ta noe av ansvaret her? Vet i alle fall at fylket lager masse kvalm for dem som vil bygge ut tiltrengte båtplasser her i området. Kommunen er derimot meget velvillig.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor så vanskelig å få båtplass i 10 mils omkrets fra Oslo?

Hvis Ollebukta i Tønsberg ligger innenfor 10 mils omkretsen fra Oslo, så er min erfaring at det ikke er så vanskelig å få båtplass der (leie for et år av gangen). Her er det også rimelige leiepriser.
Link to post
Share on other sites

Uff og huff.....skjønner at jeg må passe meg for å søke jobber i Oslo når jeg skal ut på jobbmarkedet.  :rolleyes:

Det kan vel heller ikke stikkes under en stol at lønningene i Oslo er blandt de høyeste i landet ? Sånn sett blir kanskje totalen ikke så ille... ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvorfor så vanskelig å få båtplass i 10 mils omkrets fra Oslo?

Hvis Ollebukta i Tønsberg er innenfor 10 mils omkretsen, så er min erfaring at det ikke er så vanskelig å få båtplass der (leie for et år av gangen). Leieprisen er også rimelig i Ollebukta.
Link to post
Share on other sites

Det spørs hva man mener med vanskelig. I Oslo finnes det både rimelige og dyre båtplasser.

 

Det er normalt ca 3 års ventetid på en rimelig plass. De dyre plassene kjenner jeg ikke så godt til, men jeg regner med at ventetiden her er en del kortere.

 

Et problem i Oslo (og kanskje mange andre steder?) er at 3 fots syken herjer, og at mange plasser ikke er dimensjonert for båter over 34 - 36 fot.

Link to post
Share on other sites

Det er med båtplasser som med en god del andre ting, f.eks. fast eiendom. Det er markedet som bestemmer prisen.

 

Når det er manko på plasser i et område med masse folk, som har MYE penger, er det ikke rart at prisene "skyter i været"! Prisene på båtplasser i Bærum, det fineste området i indre Oslofjord, ser ut til å gå bare en vei,- OPP!!!

 

Trøsten får være at det ser ut til å være en god investering for fremtiden,- så langt mye bedre enn fast eiendom! Ulempen er at man binder opp en god slump penger. Men slik er det og alternativet er ofte å være uten båtplass,- så da så...

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg skryte litt ...

men samtidig føler jeg med alle som ikke har egen plass for jolla si.

Rederinnen og jeg har ikke det problemet vi har båtplass som er tinglyst på huset .

Sparer en del kr. både på innskudd event. kjøp og leie. ingen utgifter!!

Vi bor på nesbru og har båtplass 200m fra huset . Kan spasere ned til båten med en flaske rødvin og et par pils til maten uten og bekymre seg for onkel politi når det gjelder bilkjøring.

 

Men det har ikke vært lett og få til dette med henblikk på verftet som vil fra røve oss denne plassen de legger kjepper i julene for oss hvert eneste år .  , men vi har den retten og den vil vi holde på. Det koster en del kroner for værftet og ha en leieboer som de ikke har inntekter på . Vi har til og med en  stor bod helt nede ved brygga som de sikler på og vil ha  til redskapsbod men vi vil ha større båtplass i bytte for denne boden.  I dag har vi en 3,5m faktisk bredde med plass for båt inntil 28 fot. Jeg syntes ikke det er mye forlangt og få byttet  bort boden med 1m bredde i tilleg til de 3,5m .

" fot syken" kommer sigende sakte men sikkert.

 

Nå er det kun dager igjen og vårpussen er snart ferdig

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at alt er så dyrt og håpløst i Oslo.

Mulig det er slik i Bærum.

 

Noen plasser er dyre, men mange av plassene er i båtforeninger med helt levlige vilkår. Man må bare være villig til å vente litt for å få en slik plass..

 

I år betaler jeg kr 3.190 for Oslos beste båtplass (synes jeg selv). Det er ingen inskudd, krav til dugnad e.l. forbundet med denne plassen. Eneste krav er at man må gå en nattevakt.

 

Det er vann og strøm på brygga, brygga blir godt vedlikeholdt, og jeg har god plass på alle kanter. Enkelt å legge til, stille og rolig, vi kan bade fra båten, god plass til jolla, renovasjon, toalett, båtutstyrsbutikk slipp og motorverksted på stedet. God service og ordnede forhold.

Trenger jeg noe, kan jeg bare ringe butikken og de legger det jeg har bestilt i båten min.

 

Så betaler jeg kr 250 pr år for å leie en oppbevaringsbod der jeg har plass nok til vinterpresenning/stativ og masse annet båtutstyr.

 

Jeg synes ikke det er dyrt, og jeg kunne ikke bedre ha det. Hva regnes som dyrt?

Link to post
Share on other sites

Når jeg impulskjøpte min første båt her i Trondheim, Var det Marwin som hjalp meg med båtplass  ( Takk igjen Marwin :seeya:) På det tidspunktet var det umulig å få båtplass i Trondheim sentrum. Dessuten er man vel litt mer plaget med forurensing og tyveri samt sterk strøm i "elva" (les Nidelven) Betalte ca 13 lakeier og ca 1500 i året + strøm. Ligger 20 min unna med bil, kjedelig hvis man glemmer noe,, Tror det er ca 14 000 i Trondheim med litt høyere årsavgift. Vil man ligge på Skansen koser det visst 40 høvdinger + +

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...