Buffalo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Har nettopp tatt opp båten for å bytte kuleventiler og skrogjennomføringer da jeg oppdaget dritt lukt. Fant fort ut at det fløt ca. 4 liter med dritt under septikktanken. Hva kan ha skjedd ? Tanken er fra 1988 og er lagt av aluminium og er på 85 liter. Kan det være hull i tanken og hvordan har det oppstått ? Tanken skal være tømt før hver vinter. Jeg har ikke åpnet inspeksjonsluken enda, men det er kanskje eneste utvei for å få svar på om jeg må bytte tanken. Jeg har sjekket ut/inn slangene uten å se at det var fuktige eller råtne. Hvis jeg må bytte tank kan dere anbefale tank som har god holdbarhet. Takk for alle innspill! Hilsen, Bill Quote <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
roaldbj Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Så tidlig i utredningen må du være åpen for flere årsaksforhold. I utgangspunktet er dette årsakene til lekkasjen: 1) hull i tanken på grunn av korrosjon - dette kan eksempelvis skyldes at det er saltvann i felter under tanklen. 2) skade på slangene som bringer septik til og fra tanken, eventuelt tilstopping av slangene med urinstein 3) mangelfull tilstramming av slangeskruer 4) skade på luftesystemet for septikktanken. Anbefaler å observere systemet grundig før du iverksetter tiltak. Jeg har hatt mange rare lekkasjer opp gjennom årene, men som har samlet seg under septikktanken. Årsakene har i hovedsak vært bagatellmessige. Quote Link to post
Buffalo Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 Jeg antar at det er punkt nr 1 som er tilfellet, da det er sjøvann som er på spyling av toalettet. Uansett så skal jeg ta en sjekk av bunnen på tanken før den blir byttet. Er det noen som kjenner til firma som kan lage syrefast-/plast-tank etter mål på Østlandet ? Quote <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Alarm92 Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Aluminium er veldig følsomt mot saltvann og det begynner lett å eire. Men vanligvis ligger jo septikken godt beskyttet så det skal jo litt til for å søle saltvann på den. Gummislanger er jo også noe tull fordi de morkner opp og detter fra hverandre, så jeg tror det er en av de to :) Quote Mvh alarm92 🚢 Viksund 31" Sjark - Trofaste pengeprinteren 🛥️ Bella 580C - Hurtiggående midtnattsol cruiser Link to post
Larspo Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Alu tank fra 88, kan ikke se annet enn at denne har løpt livet sitt ut. (Byttet selv en 88 models alutank i fjor, nesten ikke brukt og det var knapt noe metall igjen). Uansett hvordan det blir vridd og vendt, så er ikke aluminium spesielt egnet til septik. Det er billig og lett, derfor har det også stor utbredelse. ILAS lager tanker på bestilling ut fra mål (de kan også måle gammel tank). Fyll ut på web for prisforespørsel, de lager i både syrefast og aluminium. Selv så sveiset jeg egen i syrefast og endre på ca. samme pris som en alutank fra ILAS (da i materiell, gass, utskjering og annet småtteri) Quote Link to post
Buffalo Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Da er tanken tatt ut av båten og ganske riktig, det var flere små hull i bunnen. Bilder kommer... For en dritt jobb!! Har nå bestilt ny tank fra Ilas.no. De sa at alu-tanker skal holde i 10-15 år, min var 20år. Så min konklusjon er har du en alu-tank som er eldre enn 15, bytt den nå! Så slipper du unna dritt jobben jeg har vært igjennom! Nå blir alt av septik byttet, slanger og pumpe, ikke flere dritt jobber på meg de neste 10 årene.... Quote <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.