kaptein snabeltann Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 har ett aldri så lite problem med båten min. det står en volvo penta 36 hk saltvannskjølt dieselmotor fra 1982 i båten. etter att motoren har oppnådd arbeidstemp fortsetter den å stige oppover mot det røde feltet av måleren. temperaturen går litt opp og ned på eget initiativ. det som er det pussige er att selv om tempen er langt oppover det røde feltet kjennes motoren ikke overopphetet likevel.. har skiftet impeller,temperatur føler/måler,termostat.kommer forresten plenty med lunket vann sammen med eksosen. spørsmål 1:heter min motor md3? spørsmål 2:hva er galt??begynner å bli temmelig frustrert på forhånd takk:) Quote Link to post
bellen Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 kanskje kablene frå motor til instrument er gamle og begynt å irre? Det kan gi feilvisning i instrumentet ved at det blir høyere motstand i kablene. Quote Link to post
Bernt Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 skru av t-røret under manifoilen og renns dette for rust. motorn din går varm i sylinderne, men ikke i manifoilen. tempfølern sitter rett ved siden av thermostaten og gir pulserende temp avlesning pga det tett,e t-stykket. Quote Link to post
Seilaren Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Nidelv 24? Hvis der er den orginale motoren fra 82 med 36 hk så er det en VP MD17C Vi hadde akkurat de samme problemene med motoren i vår N-24 med samme motor fra 82. Vi solgte til slutt. Jeg vet at eieren etter oss også hadde problemer. Han solgte også etter et år, men vet ikke om det var grunnen... Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
tnorderu Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 skru av t-røret under manifoilen og renns dette for rust. motorn din går varm i sylinderne, men ikke i manifoilen. tempfølern sitter rett ved siden av thermostaten og gir pulserende temp avlesning pga det tett,e t-stykket. Hei, Første sesong med 1981 Nidlev 24/MD 17 C gjorde som bernt beskriver + at jeg demonterte manifolden og spylte/pirket ut masse rust fra den. Det gjorde susen på min 81 MD 17C. Motoren ble kjørt to år etter det med god kjøling. Jeg har også tatt av toppene og renset kjølekappene rundt sylindrene for rust i forbindelse med konvertering til Martec ferskvannskjøling. Dette gjorde jeg for 4 år siden og har ikke hatt problemer med kjøling etter det. Men jeg måtte bytte en topp som var rustet i stykker etter ett år med ferskvannskjøling. Terje N. Quote Link to post
kaptein snabeltann Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 her var opp til flere gode råd:) tusen takk..har naturligvis lyst til å prøve det enkleste og rimeligste først. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.