Enzo Startet 20.Juni.2008 Del på Facebook Startet 20.Juni.2008 (redigert) Håper de finner de i god behold http://www.seilmagasinet.no/id/29695 Redigert 20.Juni.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Puh Mini transat funnet. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Savnet seilbåt sett fra luften Store letemannskaper søker nå etter en 21 fots seilbåt, som er savnet i regattaen Shetland Race. Det meldes om liten storm i søkeområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Jeg leste nettopp om dette på VG, og jeg begynte å lure på om det kan regnes som forsvarlig å seile Norge - Shetland i 21-foter? Båten ble funnet 60 nautiske mil øst for Shetland.Det er stiv kuling og liten storm i området, og forholdene beskrives som røffe for en seilbåt av denne størrelsen. Etter det Hovedredningssentralen kjenner til skal seilerne være båtvante folk. - Ja, normalt er folk som deltar i organiserte regattaer er rimelig båtvante, og i tillegg vil vi tro at det stilles krav til sikkerhetsutstyret som båtene som deltar i en organisert regatta skal ha, sier pressesjefen. Nå stiller jeg ikke spørsmålet for å være kritisk, men rett og slett av nysgjerrighet. Er denne typer seilbåter mye bedre egnet til slikt vær enn en motorbåt? Min Nidelv 24 ville nok fått juling der ute, selv om skroget i seg selv nok vil tåle det - men kalesjen er jo vårt svakeste punkt. Samtidig har jo en seilbåt "støtte" fra vinden... Ved regatta, er det krav til VHF, AIS osv - slik at folket i regattan vet til enhver tid hvor de forskjellige båtene er? Er det krav til redningsflåte ombord? Jeg regner med at det er Staten som tar regningen med en slik observerings- / redningsoperasjon. For alt jeg vet kan det være at det brukes som en "øvelse". Jeg bare synes det er rart å krysse slike strekninger i 21 fot. Men så krysset Terje Vigen fra Grimstad til Danmark i en robåt også... Redigert 20.Juni.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Pilt Pompel Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Hei så at denne båten var beskrevet som en mini transat-båt. Disse krysser atlanteren! Les mer her: http://www.minitransat650.com Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Disse båtene er med på det meste . Kar Otto Book har seilt samme båt i den regattaen. Men klart det er tøffe forhold for mannskapet i det været. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Det som har skjedd her er antagelig at elektronikken har sviktet slik at de ikke har fått gitt bekjed om hvor de er. Det er ingen nødsituasjon. Det må jo være en helt egen utfordring å holde elektronikken i orden i en slik båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 så at denne båten var beskrevet som en mini transat-båt.Disse krysser atlanteren! A-ha... Mini Transat = Mini Trans Atlanterhavet... Ja, da er de vel bygget for det bruket. Tror min må være Mini Transfjord Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Herman Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 En MiniTransat er designet for å seile regatta over Atlanteren. Det er ikke en "vanlig" 21 fots seilbåt. En standard 21 fots båt, f.eks Draco Summerwind ville fått store problemer i de forholdene som er i Nordsjøen nå. Den ville antagelig ikke klart å seile i det hele tatt. En snekke ville også vært et særdeles dårlig fremkomstmiddel. Rullingen ville gjort deg gal, og ssannsynligheten for at du endte med kjølen opp vil være et sted mellom meget stor og sikker. En seilbåt vil i mye større grad være selvrettende, og maksimalt rettende moment vil typisk være når den heller 70-80 grader (masten nesten i vannet) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Smurph Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 En MiniTransat, med sitt brede, flate skrog, er vel konstruert for å gå optimalt på slør og lens, men de er elendige på kryssen (mot vinden) - de er konstruert for medvindsseilas i passaten. Det var en diskusjon om nettop MiniTransat-er og Shetland Race etter tirsdagens klubbregatta, og noen påpekte da at den forventede vinddreiningen til vest villle kunne gi disse båtene en utfordring, spesielt hvis de ikke klarte å utnytte den mer sørlige vinden tidlig i regattaen godt nok. Disse har nok vært uheldig med rutevalget og kommet i bakleksa. Et par av disse båtene hadde heller ikke tracker p.g.a. at de ikke har noe særlig med strøm om bord. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.