Jump to content

Sabb 10hk kjøler ikke som den skal!

Loopy

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg er ny her på forumet og lurer på om noen kan hjelpe meg med noen tips.

Har en Wiksten trebåt med en Sabb 10hk.

Motoren kjøler dorlig kommer fort opp i 80 grader, ja det er ikke bra.

Den har altid ligget på ca 55 grader i temp når jeg er ute å kjører langt.

Syntes den spytter ut mindre vann en den skal fra eksos/kjølerøret.

Er det noen her inne som vet hvor de pleier å tette seg i motoren?

Den er saltvans kjølt.

Mvh.

Relativ fersk trebåt eier :smiley:

Hei.

Det er ett rimelig vanlig problem, det tetter seg i kjølevannskanalene i blokken og opp mot toppen.

Legg spesiellt merke til strupingen i blokken ( de små tappene som vannpakningen er tredd over)

Skru av toppen og stak opp kanalene.

Hvis du vil gjøre det 100% må du trekke foringen.

Mvh

Mekkaren

Hvis du gløder opp kopperpakningen igjen så kan den som regel brukes om igjen. Men det må trekkes med moment etterpå ja!

Vær ekstra nøye med å stake rundt eksosporten, og utløpet fra denne til manifoil! Det tetter seg ofte her på disse motorene, og da sprekker ofte toppen mellom ventilene om man ikke gjør noe med det! Hullene mellom topp og sylinder tetter seg også, som nevnt. Men etter en god staking burde alt ordne seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde problemer med utløp av kjølevannet på min motor (i tidligere båt). og det lot seg enkelt ordne med å ta av lokket på toppen av Eksosmanifolden , og stake opp kanalene som er synlig herfra. Eksosmanifolden er todelt, hvor vannet kommer ut fra toppen og inn i øvre del av eksosmanifolden, for videre å gå ut i bakkant hvor den føres ut i slange til eksosbendet som er tilkoplet slangen med eksos/vann. Prøv dette først, før du tar av toppen.

Skrujern, kraftig ståltråd, syl etc. Kort sagt det som du har for hånden som er langt tynt og spisst :crazy: ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sabb 10hk har ikke impellerpumpe, derimot har den en membranpumpe. Membranen i denne kan være slitt så det kan nok være lurt og sjekke den før du begynner på en svær skru-jobb..

Sjekk kjølepumpen først.

Hadde tilsvarende problem på en 20HK. Etter ovehaling fungerte alt OK-

Pumpa ble reparert på et SABB verksted, da ventiler ble skiftet og sete dreiet over.

Sjekk at ikkje noke har satt seg fast i inntaket ditt. Da skjedde nemlig med meg ein gang. Var ute med bror min sin båt med sjøvannskjølt Sabb, og plutseleg gjekk han varm. Då hadde ein bit av ei plastpose sett seg fast i inntaket, og da va so vidt han fekk kjøling i da heila... Kan kanskje vera so enkelt so da.

Takker for hjelpen.

Dro til båten i dag for å stake den opp for rusk i kanalene.

Etterpå skulle jeg prøve å starte den men, den bare hostet litt........altid startet med en gang :eek:

Tenkte da på og prøve en "tensigarett" aldri prøvd før....var spent ...begynte å sveive og vred om ventiltettningen, men den bare hostet litt.

Nå ble jeg engstelig...og sjekket at det kom drivstoff, skrudde ut tensigarett holderen og sveiva litt og f**n tror dere ikke det kommer vann ut av det hullet i toppen der tensigaretten sitter..........Hva nå er toppen sprekt.......??

Bare begynne å lete etter en brukt topp eller kan jeg ha flaks at en pakkining har gåt til h......?

Hilsen en med litt spnte mage føelser :confused:

Tok du av toppen før du begynte og stake? Visst du hadde av toppen kan det være vannpakningen som ikke tetter skikkelig? Visst ikke kan det være som du tror at toppen er sprekkt :cryin: Har sett en på finn som har noen topper til salgs. Kanskje du kan ringe til ham eventuelt?

Det er jo alltids en fare for at du har staket vekk den siste rusten som holdt toppen tett ja! Men i så fall var dete nært forestående uansett, så du har ikke gjort situasjonen særlig verre. Eller kanskje du ikke har fått det tett mellom manifoil og topp, slik at vann lekker inn i eksosporten? Mange muligheter her, men det må nok skrus litt for å finne feilen før du begynner å kjøpe deler! Det kan til og med være rustet hull i sylinderforingen, men det er ikke så vanlig på disse..

Oppdatering.

Da jeg kom til båten i dag prøvde jeg å starte den.

Og det gjorde den. Den harket og hostet + det seg røyk ut av sveive huset :crazy:

Så da stoppet jeg den og begynte å skru av toppen.

Da jeg fikk opp toppen så jeg det lå vann i sylynderen ....ehhh

Men titta på toppen og så ikke noe sprekker rundt eller mellom ventilene i toppen.

Men tror hvis det er en sprekk så skal den nok være der inne som tensigarett holderen skrus inn.

Ellers så sylynderen bra ut ,stemplet var det litt sotet men det sier jo seg selv.

Prøvde å skru løs der den digsen oppå toppen som leverer drivstoff men den ville ikke av...noen tips?

Ellers hvor får jeg kjøpt pakkninger i Oslo området?

Kom gjerne med synspongter eller tips.

Hvis det er noen med en topp til salgs Sabb G så skrik ut.

Bilde av båten min:

https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20864/terna.jpg

Mange tusen takk for mye bra info på dette forumet

Det som du kan gjøre er og trykkteste kjølevannskanalene. Vet ikke om du kan gjøre dette selv eller om du må levere den til et firma men da finner du ihvertfall ut om det lekker evt hvor! :wink:

Han her har ihvertfall noen Sabb topper på bildene. Ta en telefon til han, han har en god del deler!

Ellers hadde det sikkert hjulpet med litt bilder av toppen! :wink:

Hei igjen,

Da har jeg fått kjøpt meg en brukt topp til god Sabb`n.

Noen tekniske spørsmål:

1. hvordan får jeg løs ventilene fra den gamle toppen til den nye toppen?

2. Dysen sitter virkelig fast, hvordan løsnes de mest mulig skånsomt?

3. hva trenger jeg av pakninger?

Starter den igjen etter dette, er sommeren reddet :yesnod:

1: Du bør helst ha en ventilfjærtang, eventuelt lage deg noe å presse ved fjærtallerkenen med. Når denne er presset ned plukker du ut de to låseklipsene, og slipper fjæren opp igjen.

2: Skånsomt vet jeg ikke, men hammer og skrujern/kubein pleier å funke. Dunk dysen forsiktig frem og tilbake på festeårene (i sirkel), og vipp oppunder med skrujern, kubein eller liknende. Smør gjerne inn med Copaslip etterpå, så blir den lettere å få ut neste gang.

3:Kopperpakning og de to vannpakningene, hvis de ser slitne ut. Hvis kopperpakningen er hel og fin kan du evt gløde den opp igjen med en gassbrenner, slik at den blir fin og myk.

OBS: Ventilene må slipes inn igjen, hvis det ser ille ut lønner det seg å få et verksted til å å frese til disse. Men prøv først med en vanlig innsliping med sugekopp og slipepasta, og se hvordan det ser ut etterpå!

Hei.

Motorene som er sjøvasskjølt er plaget med tæring.

10 HK'n med sjøkjøling er ette min mening SABB'ns dårligste motor.

Har hatt en slik, måtte bytte foringen som var tært hull i.

Denne ble etter rep. ombygget til ferksvannskjøling (men det koster).

Det kan være sylinderforingen som er tært hull i.

Du må regne med full overhaling på denne motoren, event. vurdere å skaffe deg ny brukt med ferskvannskjøling.

Deler kan skaffes deler ved å gå inn på www.sabb.no

Nå er vel disse motorene noe av det som tåler sjøvannskjøling best, kraftig bygget og av skikkelige materialer. Men at det ruster i stykker litt etter 30-40 år må man nesten regne med. Ikke engang en Sabb varer evig! Men fortsatt finnes det mengder av sjøvannskjølte Sabber fra seksti og syttitallet med sjøvannskjøling som fortsatt fungerer fint, så å kalle dem dårlige må da være en kraftig overdrivelse etter mitt syn! Ferskvannskjølt er klart bedre, men når man først skal ha sjøvannskjøling så vil jeg si at Sabb er helt klart førstevalget!

En 8/10 HK Sabb krever minimalt med vedlikehold. Men får ikke denne motoren sitt stell, kan vel også den få problemer.

Jeg er enig med "index" at denne motoren er kraftig bygget, og det er en av de desidert beste sjøvannskjølte motorene på markedet dersom man ser på holdbarhet, levetid og kvalitet på konstruksjonen. Det surrer og går 8 HK motorer fra sekstitallet den dag i dag.

Men en sjøkrets på en båtmotor, enten den er ferskvanns- eller sjøvannskjølt, rengjøres med jevne mellomrom for å få bort saltavleiringer og andre partikler for å få tilstrekkelig kjøling og forhindre unødvendig tæring. For høy kjølevannstemperatur kombinert med for brå og rask oppkjøring, kan føre til sprekk i toppen. Det er dessverre en del Sabb'er som blir mishandlet i så måte. Man skal også være oppmerksom på at om innmaten i eksospotten(manifold) på disse som er saltvannskjølte, blir tært bort etter mange år, kan en blanding av eksos og salt tære på eksosventilen om motoren blir stoppet med regulator og svinghjulet slår litt tilbake.