Jump to content

Tetting av trebåt

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Storø 34 med mahognyskrog. Desverre er det tydligvis noen sprekker her og der, og båten har nå tatt i vann konstant i 14 dager, dvs jeg antar at det ikke er mye å hente på trutning lenger. Jeg ser også at når jeg er ute å kjører så tar jeg inn vesentlig mer vann når båten får ligge i ro etterpå. Dvs, det har blitt noe vridninger/påkjenninger på skroget. Vi snakker en MYE vann, og pumpa har etter mine beregnet gått mange timer i døgnet. En pumpe som trekker 9A tømte et batteri på litt under et døgn. Når jeg kom var batteriet flatt, og pumper og diverse under vann.

Jeg lærer mye av dette, bl.a om strømforbruk, men må finne en løsning på dette.

Jeg blir antagelig nødt til å ta opp båten nå i helgen, men lurer på hva jeg bør gjøre.

1. Frese opp og tette med noe?

2. Tette med epoksy?

3. Tette med Tec7, silikon eller lignende

4. Garn, fett etc?

5. Farm 80/100 - brukte dette før jeg la ut, og har mista tilitten

6. Annet?

Tar i mot hjelp med stor takk. Har måtte være i båten hver eneste dag nå i 14 dager, og begynner å bli lei....

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Pkt. 1,2,3,4 ville jeg holdt meg unna. Og står fortsatt igjen med pkt. 5. Er du sikker på at vannet kommer inn via bordgangene. Kan jo også være hylsa eller en krane som forårsaker dette. Mahognyen trutner seint, men ikke så seint som du har opplevd.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Start i hvert fall med å lete etter lekkasjen(e) mens du ennå ligger på vannet. Finner du hvor det lekker er det lettere å velge egnet metode!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Bruk iallfall ikke noe som herder!!!!!

Da sprenger du ut sprekkene når den trutner.

De fleste båter har tilgang til innsiden av skroget, og det pleier å være lett å se

hvor vannet renner inn. Ser du ikke noe, kan det være fordi

det lekker helt nede ved kjølen der det altså samler seg vann hele tiden.

Da vil du kunne se det ved å fylle i litt vann når den er tatt opp.

Mye vann kan sprenge ut skroget.

Selv bruker jeg Roof7 og lar det få en natt til å stivne noe. Den herder ikke, så

den presses ut etterhvert som sprekkene trutner til.

Hvis du har hatt båten på land lenge, kan det ta veldig lang tid før den trutner,

særlig med det varmeværet som har vært i våres.

Det er ikke unaturlig at en båt som ikke er trutnet, tar inn mer vann når den kjøres.

(Burde egentlig ikke kjøres før den har trutnet) Sjekk også at det ikke er

propellgjennomføringen det kommer fra. Det vil også øke når du kjører.

Sjekk selvfølgelig gjennomføringer også.

Har du større sprekker, vil det fort bli mye vann. Jeg bruker 220v pumpe

på 500w på min lille 25foter de tre første dagene.

Selv om jeg har tettet med Roof7.