Jump to content

Liming/lapping av gummibåt?


Platt

Recommended Posts

All erfaring tilsier at her er det lurest å spørre forhandler/fabrikant. Lim og lim er høyst forskjellige saker, alt etter hva det skal feste mot. Særlig når det gjelder plast og andre kunststoffer. Trodde at lappesaker fulgte med slike farkoster?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

heisann og grattis med ny ( brukt ) båt..

Hvor store er de hullene du snakker om ? ZODIAC`en er som kjent laget av PVC materiale ( med unntak av de virkelig gamle, de var i HYPALON ) og du trenger da et gummibåt lim. Kjøp helst fra ZODIAC, da veit du at det er korrekt. Temperatur og fuktighet er VIKTIG skal resultatet bli bra. Om du trenger 2 komponent, eller klarer deg med enkomponent  er jeg ikke sikker på. Kommer an på hvor hullet sitter, samt hvor digert det er. Som regel bruker man tokomponent.

 

Snakk gjerne med de på Fische Aqua på Hurum http://www.fischemarine.no

 

Å benytte kontaktlim, epoxy eller andre fixe løsninger kan du bare glemme....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takker for tips og link.

Hentet båten i går, så jeg har ikke fått kikket så nøje etter, men ifølge han jeg fikk den av var det bare et par små hull under båten. Han hadde to stk. og orket ikke å fikse denne, så da fikk jeg den. Sier aldri nei til gratis båt!  :cryin:

 

Kjøpte en fotpumpe i fjor sommer, som jeg hadde liggende i snekka jeg hadde da. Når båten ble solgt, glemte jeg selvfølgelig å ta denne ut av båten.  :confused:

Innkjøp av ny skjer neste uke og da skal Zodiac'en til pers!   :lol:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte et stoff som het Aquasure en gang. Dette brukte jeg utenpå boten etter at jeg hadde lappet gummibåten. Vet ikke om det er å få tak i lenger, men chlas olsson (hvordan staver man det??) har noe som ligner veldig så jeg her en dag. Det er et slags blankt vulkaniseringsstoff som tetter helt. Funket fint for meg iallfall

Link to post
Share on other sites

Bruk kun lim egnet for den gummitypen du har. Lim til Zodiac er å foretrekke. Det er 2-komponent og skal strykes på 3 ganger føre lappen legges på. Har selv en gammel Zodiac, som er lappet med eget lim, og det sitter som banken.

Bruk ikke Aquasure, det vil løsne etter en tid. Det er fint i manger sammenhenger men ikke til å tette hull med.

Link to post
Share on other sites

Mente ikke at man skal tette hullet med aquasure. Bare "forsegle" utenpå boten man har lagt på, slik at ikkke hjørnene på denne skal løsne. Det gjorde de nemlig med meg. Regner med det var dårlig grunnarbeid, siden jeg ikke var mer enn 14-15 år da jeg gjorde det..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...