Jump to content

Mister olje på Volvo D3-130


Skuteløs

Recommended Posts

Jeg har nylig gått til annskaffelse av en brukt Karnic med Volvo Penta D3-130 alt 2004 modell, kun kjørt 215 timer. Jeg har nettopp hatt service hos autorisert VP forhandler på SX drev og brukt båt ca 1 time etterpå. Etter service har trim indikator begynmt å hoppe umotivert mellom -7 og +50, jeg regner med at dette kan ha sammenheng med demontering/montering av drev og er noe verksted må se på. Men jeg har fått et mye større problem, motor var nesten tom for olje - oljen lå i skutebunn. Har noen erfart noe lignende? har noen tips å komme med?

 

mvh

(ikke)skuteløs

Link to post

Ren gjetting fra min side men du kan jo sjekke om oljefiltre sitter riktig på motoren .

 

Hvis du er trygg på hva du gjør så kan du jo tørke opp oljen og fylle på ny også kan du starte opp samtidig som du ser på motoren hvor det lekker olje .

Link to post

Sjekk også om det er kommet olje i luftfilter via veivhusfilter, går ut i fra at D3

har noenlunde lik konstruksjon som D4. Desom dette har skjedd har du fått trykk

veivhus av en eller annen grunn. Håper dette ikke er tilfellet for da... Går motoren fint?

Link to post

Hos meg var det lekkasje fra 3 pakninger i bunnen av motoren - bla bunnpannepakningen.

 

D3 konstruksjonen har ikke så mye til felles med D4/D6. D3 er basert på Volvo bil diesel femsylindret motor.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...