Jump to content

kan arcanol brukes på glassfiber?

Rui lui

Recommended Posts

skal male overbygget på båten..har ca 10 liter med halvmatt hvit arcanol stående :yesnod: hadde vært supert å kunne brukt denne.noen som har peiling...stemmer det at arcanol er ganske lik bengaen?

westcruiser

]

Prøv deg fram på et lite felt. Hvis den sitter, har du en ypperlig grunning for en evt. blank lakkmaling. Jeg tror arcanolen vil være vanskelig å holde ren i lengden. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

skal male overbygget på båten..har ca 10 liter med halvmatt hvit arcanol stående :yesnod: hadde vært supert å kunne brukt denne.

Arcanol har vel også rustdempende virkning.

Jeg har bare brukt Arcanol som grunning på røstjern og treverk, og malt over med Shipolin. Har aldri tenkt på Arcanol som toppstrøk.

Om det sitter på gelcoat aner jeg ikke; som Figaro skriver: prøv på et lite felt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei.

Vi har brukt arcanol invendig i båten, og der sitter det som f... i hvertfall, har også malt noen fliser med det, og det har ikke løsnet der heller, så arcanol sitter ganske bra.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Ikke gris til båten med Arcanol da! Den er tykk, myk, og matt, og dårlig egnet til slitelag på overbygget! Kjøp heller noen bokser med Jotun Hardtop, da får du en blank og grei overflate som tåler bruk uten å bli matt og slitt! Dessuten er blankt mye lettere å holde rent, Arcanolen er matt/porøs og vanskelig å holde ren!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Arcanol på plast vill ikke sitte i så mange måneder før den løsner. Utsatt for vær og vind med solsteken vil den ettervert krakelere og løsne. Den er jo beregnet som grunning.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Arcanol er en maling med rusthindrende egenskaper. Den kan på grunn av sin gode

værbestandighet benyttes både som grunnings- og sistestrøksmaling. Kan benyttes på stål,

jern og sink, galvaniserte flater, som bølgeblikk o.l., under vanlige atmosfæriske forhold hvor

man ønsker god rustbeskyttelse. Kan også brukes på treverk.Kan brukes på underlag hvor

temperaturen ikke vil overstige +90 ºC.

Kilde

Da ville jeg heller brukt Jotun skipsmaling om ikke lakk brukes , bengalakk og de små lakk svamprullene er grei ,bare passpå å ikke bryke trykk på rullen , da kan det bli små luftbubler.

Sjelden noe løsner på gammel matt toppcoat da toppcoat /geilcoat der voksen er borte,toppcoat /geilcoat må hvere den dårligste overflatebelegget som finnes.

Edited by fiskebat (see edit history)
Den kan på grunn av sin gode

værbestandighet benyttes både som grunnings- og sistestrøksmaling. Kan benyttes på stål,

Da skulle jeg like å få en klekkelig erstatning inn på min konto. Fulgte oppskriften på kassen/huset og styrhuset (stål) til lastebilen. Og i dag kan jeg dra av store flak. Merkelig nok sitter den godt på stålrammen som sistestrøk. Ble også brukt på litt trevirke og der løsnet den helt.

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei!

Har prøvd begge deler, altså Arcanol og Bengalakk. Vil fraråde Arcanolen da den ikke på langt nær er så slitesterk som Bengalakken! Da Arcanolen ikke er blank vil du få problemer med renholdet av båten.

(Refererer selvsagt til blank Bengalakk!)

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Jeg ville ha foretrukket 2-komponent lakk for slitestyrken og holdbarhetens skyld. Bengalag blir fortere matt. Men valget er ditt, Bengalakk er i det minste mye bedre enn Arcanol...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har brukt benga i motorbrønn på en tidligere båt jeg hadde, må si det holdt bra. Hadde "amerikansk" :cryin: motor i båten som aldrig var tett i den, og når brønnen ble vasket, var den like fin :smiley:

Norske båter er best!