Jump to content

Flere som skal til Hellas i sommer?

Krimart

Recommended Posts

Hei,

Skal på seiltur med familien 12 juli til 1. august, seiler ut fra Kalamaki (Alimos) ved Athen og trolig ut på de vestre Cycladene og etterhvert over til Pellopponnes og Hydra -Poros - Egina avhengig av hvor hissig Meltemi'en blir. Har klart å få med tenåringene i huset i år også (alder 13 -18) ved å tilby plass til kjæreste. Hvis det er noen andre på Båtplassen som planlegger ferie i samme området så send gjerne en IM.

:cool::cool::cool:

020dr.jpg

Edited by Krimart (see edit history)
  • 11 months later...

Ja, men i år er nå i år. så topicen er grei nok den. :cheers:

og vi reiser til samme plassen avgang 11.07- retur 25.07. vi seiler Lavezzi 40 cat.(dvs muligens ikke før på søndags morgen 12.07 avgangen blir. kommer an på været og hvor vi tar veien.)

Vi hadde tenkt oss ned til Sifnos, og så over til fjellene i vest og oppover til Spetsai, og tilbake Hydra, Pors.

Men er det veldig mye vind så blir det vestover , i roligere farvann.

hvor kommer an på vind, hvor mye det blåser, da vi har med oss noen som ikke har vært på båt-tur før, og er litt redd at fruen der går fort i land, hvis det blir formye.

Noen andre som skal ned i samme stund. ?

Dere som var der i fjord på denne tiden, hvor langt bort skal man før det minker på båtene. plass i marina, ?

og hvordan var det i Poros og Hydra, (temmeligt fullt tipper jeg )

Edited by careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jaja, så var jeg vel ett år for seint ute da..

Men åkke som; vi drar nedover til Kalamaki lørdag 11. juli - til egen båt (Bavaria 46 C - "Frija II") for 14 dager. Også vi skal ha med et vennepar der dama ikke er så veldig glad i vind. Så vi får se.. Å dra gjennom Korint til de ioniske øyene er ett alternativ for rolige forhold, en annen mulighet er å dra nordover fra Athen.

Jeg hadde to uker også i april. Guttetur. Ned til Navplion, og deretter Monemvasia, hvor vi ble liggende to døgn i sterk kuling. Videre en svipptur til vestlige Kykladene og retur Athen.

Det var noen som spurte om Hydra og Poros. Hydra er ikke å anbefale i høysesongen. Det er et båt- og ankerkaos uten like. Traff en engelskmann på Poros i fjor vår, som sa at han konsekvent la båten igjen på fastlandssiden (f.eks. Ermioni) eller vis-a-vis Hydra, og tok taxibåt over til Hydra.

En annen ting er at Hydra er plaget med svell når sjøen står på. Bunnen består av berg med sprekker og litt stein. Dermed holder ankeret godt - helt til det plutselig slipper. Jeg hadde en skrekkhistorie der i april i fjor, da det blåste opp fra null til sterk kuling på ti minutter, mens vi var på sightseeing i land. Stor kulingsjø fra sydvest fikk baugen til å hive seg et par meter opp og ned, med det resultat at ankeret ble røsket løs - og hekken ble liggende og slå noen minutter i steinkaien. Heldigvis; kun fenderlista på hekken ble ødelagt, og jeg ble en erfaring rikere.

Poros har bedre kapasitet. Alternativene er å ligge med hekken langs den lange steinkaien (muligheter på begge sider av halvøya), eller å gå inn til flytebrygga. Sistnevnte har som regel plass til longside-parkering i lavsesong, mens du nok må hive anker og gå inn med hekken om sommeren.

Poros har også masse ny bryggeplass langs land innenfor flytebrygga (attpåtil med mooringtau), men av en eller annen grunn er dette kun for båter under 10 meter.

hvor kommer an på vind, hvor mye det blåser, da vi har med oss noen som ikke har vært på båt-tur før, og er litt redd at fruen der går fort i land, hvis det blir formye.

Det kan blåse en god del med tihørende sjø i Kykladene i den perioden, stiv og sterk kuling (7-8 Bft) er ikke uvanlig. Dessverre er ikke alltid værmedlingen pålitelig. Råder dere til å planlegge med god tid på hjemturen, det kan bli en humpete tur hjem mot Meltemi'en. Kan da lønne seg å ta turen som natt-seilas - ihverfall starte veldig tidlig (4-5 tiden om morgenen).

Sifnos er en flott øy, men Kythnos er etter min mening like flott, og ikke så langt ut. Det er flotte naturhavner og landsbyer der. Anbefaler Loutra på vestsiden, flott og godt beskyttet havn med strøm og vann. Men det kan være et guffent å komme inn der i en sterk Meltemi. Diverse naturhavner nord for Merika er også flotte.

hvor langt bort skal man før det minker på båtene. plass i marina, ?

og hvordan var det i Poros og Hydra, (temmeligt fullt tipper jeg )

Det finnes ingen marina'er kun natur-havner og (lands)byer man må ligge på eget anker mot kaia. Det er selvsagt tettest i havnene nær Athen (og speielt rundt helgene) men det tynnesfort ut. Spetses kan dere glemme, der er det omtrent umulig å få plass innerst i den gamle havnen, og bare dårlige plasser utenfor.

Poros skal det mye til for at det ikke er plass, men selvsagt mer krevende med en cat. De har utvidet en masse på nord (vest) -siden med et nytt kai-anlegg i tre bortover mot militærbasen. Mener det er moringstau langs den nye kaia men ikke helt sikker på status. Er det smekk fullt er det helt ok å ankre utenfor på nord-vest siden og bruke dinghy'n inn.

Hydra er jo et "must see". Som Kai-Inge skriver kan det være hektisk, men det går som regel bra. Er ikke enig i at det er steinete bunn, de stedene vi har ankret har det vært bra feste i mudder og vi har vært der ca 10 ganger og ankeret langs de fleste steder både på nord-kaia og på syd-siden. Men man skal være obs på at det blir en del svell fra fergene og hurtigbåtene som går ut og inn (som de felste andre havner i Hellas) så sørg for å ha godt ankerfeste. Av og til kommer også en sterk vind fra nord om natten, da kan Hydra blir et helvete av en vaskemaskin. Da er det nok best å ligge bak nord-kaia. Med en cat må man ihverfall planlegge godt. Hvis man prøver seg inn ved 12-tiden burde man finne plass. Etterhvert fylles det opp både tre og fire båtlengder utenpå på nord-kaia. Et godt tips er å ha en kort tau-stump klar for å frigjøre seg fra eventuelt andres anker man kan hekte når man skal ut. Pass også på å ikke hekte kjettingen til de større lastebåtene som ligger der fast.

Et tips hvis man vil litt vekk fra den største charter-stimen og samtidig slippe for sterk Meltemi er å ta turen nedover syd-øst siden av Pellopones og dra innom Kyparissi, Ierakas og Monemvasia.

En annen ting er at Hydra er plaget med svell når sjøen står på. Bunnen består av berg med sprekker og litt stein. Dermed holder ankeret godt - helt til det plutselig slipper. Jeg hadde en skrekkhistorie der i april i fjor, da det blåste opp fra null til sterk kuling på ti minutter, mens vi var på sightseeing i land. Stor kulingsjø fra sydvest fikk baugen til å hive seg et par meter opp og ned, med det resultat at ankeret ble røsket løs - og hekken ble liggende og slå noen minutter i steinkaien. Heldigvis; kun fenderlista på hekken ble ødelagt, og jeg ble en erfaring rikere.

Hm, er ikke enig. Har alltid fått relativt godt feste i mudder på Hydra. Rod Heikell skriver at det er mudder med noe stein enkelte steder, men vi har aldri truffet på noe. Hvordan man får stor kulingsjø fra syd-vest i havna på Hydra skjønner jeg heller ikke, den er jo meget godt beskyttet for vind fra sydvest?

Beklager, jeg blingset litt på himmelretningen på Hydra-kanalen, som jeg trodde gikk litt mer nord/syd. Dermed kom kulingen fra vest (og ikke sydvest), og utløste ei salig huskestue inne i havna. Bildet viser hvordan det var helt i starten - senere ble det verre. Altså; vind fra vest!hydra_svell_3.jpg

Hvid du justerer enda litt til NV f.eks. er jeg enig, men uansett flisespikkeri. Åpning ligger rett mot nord. Mulig at vind fra vest vil dreie rundt og gå inn i havna. Men Hydra er jo kjent for at at sterk vind fra nord kan være trøblete. Men det er sjeden det intreffer midt på sommeren som det er snakk om her.

• 1 month later...
Et godt tips er å ha en kort tau-stump klar for å frigjøre seg fra eventuelt andres anker man kan hekte når man skal ut. Pass også på å ikke hekte kjettingen til de større lastebåtene som ligger der fast.

Ja, jeg var inne i Hydra høsten 05 første gang lå vi fint på sydsiden, andre gang fikk vi plass langt inne på nordsiden, og fikk senere på dagen 3 rekker utenpå oss.

Vi hadde algt ankeret for langt boret, og hadde Kjempefeste.

Ankervinsjen sleit fælt med å klare å løfte opp ankeret når vi skulle gå igjen etter 2 fine dager på hydra.

Vi ahdde fått fatt på kjettingen til den store Gule lekteren som ligger langt inne på sydsiden.

Så da fikk vi litt assistanse fra den berømte havnekapteien.

Takk for tips. Vi må innom å se , og er havnen full så tar vi over på andre siden,

Vindene der nede til nå har vært svake og mye fra syd. men ser at sterk vind fra nord går nedover langs tyrkiske siden.

Avgang Alimos/kalamaki. søndag 12.07,

ha en god ferie. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

• 4 weeks later...

Tilbake fra en flott tur.

Athen(Alimos) -Poros - Hydra - Serifos- Sifnos- Milos - Gerakas - Spetses - Porto Heli - Dokhou - Ermissios- Poros

og tilbake til Alimos for levering.

ca 330nm.

28- 43 grader i skyggen, ikke en sky og se.

28-35 grader i sjøen.(greit badevann)

berre lekkert.

Vi forlot cykladene da det dårlige været kom.

ellers hadde vi fine vinder 5- 25 knop.

turen gikk i en Lavezzi 40 Catamaran.

Ja. 2 uker og masse bilder, men jeg har ikke fått kameraet med meg hjem ennå.

det kommer med resten av koffertene, uti uka.

er fristet til å ta 2 mnd neste sommer. får høre hva Admiralen syns.

Tilbake fra en flott tur.

Hvor lå dere på Spetses? Var det muligens i bukta på NV-siden? M..h.t Spetses by synes vi at det er kun innerst i den gamle havnen som gir god nok beskyttelse mot svell, men som regel håpløst å finne plass der - neppe let med Cat?