Jump to content

MAST PÅ DEKKET ELLER OVERBYGGET?


SeaMaster175

Recommended Posts

Ikke vil den sperre for sikten heller, samt at dersom Du skal ha lanterne i den, kommer den høyere  :cheers:

Pluss at ved nattseilas er det lettere å skjerme mot plagsomme lysreflekser fra topplanternen hvis den plasseres på dog-housetaket og dermed kommer aktenom de vinduene man ser ut gjennom.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon har kommet inn på det med "lanternestøy" - noe som er ganske viktig når du speider etter sorte staker i nattemørke, f. eks. - en annen ting er jo landterneforskriftene som du skal ta hensyn til. Såvidt jeg vet skal det være en viss minimumsavstand (høydeforskjell) mellom posisjonslandterner (rød og grønn) og den hvite "foroverlandternen"!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig med de øvrige her om den gjør seg best på taket over cockpit. Jeg har selv en Tresfjord 26 m/hardtop. Modellen er 1975 og den har en stor mast foran over lugaren. Bakdelen er at den både sperrer for utsikt og gjør en ellers stor og fin flate ubrukelig til soling.

I løpet av våren skal den byttes ut med en elegant liten lanternemast på hardtop-taket. Tror dette også vil gjøre utseende på båten litt mer "moderne". I og med at det er en glassfiberbåt tror jeg ikke det gjør så mye... kanskje det blir litt anderledes med en trebåt.

 

Fordelen med den store masta er at barna har noe å henge våte håndklær og badetøy på. Noen som har noen tips om tørking av tøy til et kompani til havs? :yesnod:

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...