Jump to content

Kragerø - Kristiansand - Kragerø akkurat nå

Snekker'n

Recommended Posts

Har planlagt å tøffe fra Kragerø - Kristiansand - Kragerø i løpet av førstkommende uke, med start i dag.

Båten er en 25 fot halvplanersnekke.

Familien trives godt på sjøen, men liker ikke for store bølger.

Ser på YR at det er meldt frisk bris/liten kuling fra vest.

Kommer dette til å bety vanskelige forhold Portør-Risør?

Ville ikke vurdert å gå ut dersom vinden var meldt fra øst, syd-øst, syd eller syd-vest.

Vil vind fra vest grave opp bølger, eller blir det nesten "fralandsvind".

Noen som har erfaring eller kan komme med en "stemningsrapport"?

Buster X med Yamaha 70

ikke annet enn at jeg var livredd mellom risør\grønholmene og kragerø i fjor. trodde det skulle gå gale da et rustfritt deksel på 2-3 kg løsnet fra tauluken i baugen og skled att og fram på dolbordet uten at jeg kunne se hva det var. trodde ulyden kom fra motorrommet , men det sjøet for mye til at jeg kunne åpne og se . har respekt for stor sjø .

det er noe mindre krapp sjø langt ut fra land . ikke tøy grensene til dine medpassasjerer er mitt tips.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Du får vel vind og bølger omtrent rett i trynet, men til gjengjeld har du strømmen med deg så i sum blir det ganske ubehagelig! Det er et strekk man helst tar tidlig tidlig om morgenen før vinden drar seg til (særlig første del fra Kragerø til Risør), men det spørs vel om den egentlig har tatt "natten" i det siste?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Feilen noen gjør er at de går for nærme land hvor det er en del grunner spesielt på strekningen Portør - Risør, Risør - Lyngør. Dette kan medføre en del ubehageligheter med hensyn til bølger, brytninger som kan unngås hvis en går litt lenger ut i sjøen. Ellers har det blåst i flere dager nå så en del sjø må du nok regne med på disse to strekningene. Hvis jeg absolutt må over hadde jeg gjort det på natten eller tidlig om morningen da det erfaringsvis er minst vind.

Vi starter fra Kragerø i løpet av en time...

Har stor respekt for bølger og vær og kommer ikke til å ta noen sjanser. Vi skal ha en behagelig ferie!

Tøffer til Portør, stikker fram baugen og "lukter" på forholdene, og tar det ikke som et nederlag om vi overnatter i Portør.

Kommer med statusrapport etterhvert.

Buster X med Yamaha 70

Tok indre veien fra Apalen via Kilsund og Vrangsund. Fin tur selv i regnvær. Bunkret i Arendal. Avgiftsfri diesel 10,99....

Dro fra Pollen kl. 15, ut Galtesund og møtte litt vind fra syd-øst.

Det var bølger til å leve med inntil vi kom til strekket Bjorøya - Homborsund. Her hadde sjøen gravd seg opp, og det ble ukomfortabelt.

Ligger nå i Homborsund.

Vurderer å tøffe videre til Lillesand for å tilbringe natten der.

Kanskje det blir et besøk i Dyreparken i morgen?

Buster X med Yamaha 70

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...