Jump to content

ansvarlig ved "feil" på nylig solgt båt

riosport

Recommended Posts

jeg solgte båten min for en mnd siden,viser seg nå at han som kjøpte båten har oppdaget at det kommer litt vann inn rundt akslingfestet, jeg har ikke hatt noen problem med dette så lenge jeg har hatt båten( 1,5 år). båten ble besiktiget av kjøper når vi skrev kontrakt. jeg har gått igjennom kontrakten fra jeg kjøpte båten og da skrev selger at han har tatt sealing rundt proppell akselfestet. dette har jeg helt oppriktig glemt,siden jeg ikke har hatt noe problem. skulle dette vært nevnt i kontrakten som jeg skrev,skrev jo kontrakt for den tilstand båten var i når jeg solgte den. hvilke rettigheter har kjøper? kan dette slå tilbake på meg/eier før meg?

kan noen hjelpe meg?

båten er 96 mod.

Synes dette er en såpass alvorlig mangel at det burde vært tatt med i kontrakten. Det innebærer at båten må på land og selve reparasjonen kan ta noen timer.

På den annen side høres det jo ut som om det er såpass beskjedne vannmengder at man kan vente med å reparere til båten likevel skal på land.

Kjøpesummen har også betydning, om den er over eller under gjennomsnittet. Og båtens generelle tilstand, strøken eller oppussingsobjekt for å ta ytterpunktene.

Dette må hvere en produksjonsfeil (ikke slitasje) som kan slå helt tillbake på produsenten.

Forige eier gjorde oppmerksom på mangelen og dermed kanskje det medførte til en liten prisreduksjon , uansett kan han ikke kreves for noe da det ble gjort kjent for kjøper i rikktig ommfang.

det beste er å bli enig med kjøper slik att dette blir utbedret på beste og rimeligste måte og kjøper kan ikke foreta denne utbedringen på din regnig uten ditt samtykke.

Du bør og undersøke om ikke produsenten kan hvere erstattnings ansvarlig , ser ikke helt bort i fra de men garantiansvarene blir mere uklare ved flere eierskifter.

Edited by fiskebat (see edit history)

Høres ut som en "filleting" som ikke koster mye å ordne. Du kan ta det helt med ro selv om du ikke opplyste kjøper om det. Det må være en vesentlig mangel hvis han skal kunne kreve kompensasjon.

båten er 96 mod.

Du bør og undersøke om ikke produsenten kan hvere erstattnings ansvarlig , ser ikke helt bort i fra de men garantiansvarene blir mere uklare ved flere eierskifter.

:nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

produsenten kan vel ikke ha noen ansvar på en 96 model? den er jo 12 år! hvis bten selges som den står og framvist synes jeg dette er sånn filleting at ny eier bare må regne med at det er noe!

Det kommer an på kunnskapen hos selger og om det er en type forhold som kjøperen hadde grunn til å regne med å få i forbindelse med salget. Hvis det er en filleting innenfor det noenlunde påregnelige -- dvs. slikt som kan skje -- go det på toppen av det hele muligens var synlig ved kjøpers forundersøkelse, heller jeg i retning av at det ikke er noen mangel. Men det kan også være et grensetilfelle, nettopp pga kunnskapen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

produsenten kan vel ikke ha noen ansvar på en 96 model? den er jo 12 år! hvis bten selges som den står og framvist synes jeg dette er sånn filleting at ny eier bare må regne med at det er noe!

Sorry , leste 96 mnd , 12år, gammel båt ,ingen reklamsajon må nok regne med en del småpjusk.:smiley:

96mnd = 8 år er vel også litt i meste laget for en reklamasjon?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson