Jump to content

Tjære og solar.

Rundø

Recommended Posts

Eg lurar på om her er nokon som har erfaring med tjære og solar blandet og som deretter brukes innvendigt på treskrog?

Husker att min nå avdøde bestefar brukte dette på fiskesnekka si tideligare.

Nå er det ein av onklene mine som har tatt over denne snekka som er ein tressfjording frå 53, den ser bra ut med tanke på sin alderdom, godt stelt med andre ord. Nå har det seg sann at p.g.a ein familiestrid så har kontakten blitt svært laber.

Så hadde situasjonen vært ein annan hadde eg spurt min onkel.

Men eg får helder spøre her på forumet om dette, om her er nokon som har erfaring med ein slik smørje for innvendig bruk :smiley:

Kjenner til at det er en blanding som blir brukt på treverk. Husker jeg var på hyttevisning for endel år siden, der hytteeiger sverget til rødtjære og diesel til behandling av terrassebord. Det kan godt være at det var gunstig for treverket, men det ble ganske skjoldet og luktet ikke spesielt godt. Diesellukten var ganske sterk.

mvh john øivind

Kanskje mer vanlig å bruke tjære + terpentin..? Solar (diesel) har blitt brukt til mye rart , men sikkert mer fordi det var tilgjengelig og ikke minst billig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjent blandig, men dieselukta blir heftig. Ville heller valgt terpentin eller annen lettflytende olje, sammen med tretjære. Broder'n bruker kokt linolje, tjære og terpentin/white spirit, og båten hans ser bra ut.

På en gammel pram jeg har lagt ut nå har jeg blandet trtjære, terasseolje og en skvett Ravilakk( rester jeg fant i bua) det ble riktig fint.

Redigert av pete (see edit history)

Tjære og terpentin + rå linolje er et bra... kan smøre på tre strøk i året... også følg med om treverket tørker.. hvis så, da burde du smøre mer. Om du vil trå til med noe snertent, kan man bruke milebrent tjære... den har et rødskjær i seg som kan være vakkert.... om du vil imitere milebrent tjære... bruk litt rødsprit... men pass på ... den tørker ut veden raskere enn terpentinen.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...