Puffen Startet 21.Juni.2008 Del på Facebook Startet 21.Juni.2008 (redigert) Da kom bråstoppen i båtmarkedet. http://e24.no/naeringsliv/article2497530.ece#VG Antall båter til salgs på Finn er også kraftig økende. Ser ut til at det blir verre å skifte hyppig. Ser også at Marex har 350-båter som kan leveres til ferien. Det er mange år siden de hadde ferdige båter på lager på denne tden av året. Da kan jeg iallefall la være å slite meg ut på å spekulere på om jeg skal bytte båt. Jeg er vel egentlig såpass godt fornøyd med Marexen uansett at det ikke er noen rasjonelle grunner til å bytte. Hvis en ser bort fra antall brukstimer da selfølgelig. Redigert 21.Juni.2008 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Kunne jo vært interessant å se hva nybåtsalget er i år i forhold til noen flere år enn "bare" fjoråret som jo var et år som ingen har sett maken til noengang? Mulig at dette ikke er like tabloid eller agurknytt-aktig, men allikevel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Blue_Dragon Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Helt overraskende er nok ikke dette. Blir nok enda værre neste år. Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Det er kun psykologi og reten som har skylden. "Alle" sitter på gjerdet å venter. Hvis renta begynner å snu, og folk blir vandt med litt høyere rente enn det har vært de siste årene, vil ballen begynne å rulle igjen. Forskjellen fra nå i forhold til i slutten på 80-årene, er at folk har jobb. Ingen med normal økonomi må gå fra hus og hjem. Lønningene stiger mer enn inflasjonen. Båtinteressen er økende. Hvis nå båtplass-utbyggingen kan skyte fart, vil det også selvsagt medvirke til økt omsetning. Når de som sitter på gjerdet ser at bruktbåtsalget beveger seg igjen, vil både ny- og bruktbåtsalget akselerere igjen. For i utgangspunkte er kjøperene der. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Renta begyner å snu ? Den har da snudd for lang tid siden etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Renta begyner å snu ? Den har da snudd for lang tid siden etter mitt syn. I tilegg kommer høyere lønninger. Det er vel ikke de største forskjellene for de fleste. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Capitaine Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Det kan gå mot betydelig høyere rente for de som lånefinansierer hele eller deler av kjøpesummen til båt. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 I tilegg kommer høyere lønninger. Det er vel ikke de største forskjellene for de fleste. Tja når rentesatsen er økt med omtrent 50%, fra f.ex. 5 til 7,5%, merkes det når endel har tøyd lånebeløpet i utgangspunktet opp mot max uten avdragsbetaling. Lønnsøkningene fanger ikke opp renteøkningen i tillegg til inflasjonen. Det er flere som merker godt at finansieringen koster mer, mye mer. Båtmarkedet er ømfintlig for slike svingninger, det er det vi ser resultatet av nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Hvis man har tøyd strikken så langt at man kun kunne overleve hvis rentenivået ville forbli på sitt historisk laveste nivå noen gang og ikke engang har regnet med å måtte betale avdrag på lånet, ja da har man skikkelig driti på draget og sånne synes jeg faktisk ikke engang "litt" synd på! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 ja da har man skikkelig driti på draget og sånne synes jeg faktisk ikke engang "litt" synd på! Har du ingen sympati for "gjeldsslaver"? De har nok en eller annen gang brukt penger de ikke har... Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Har du ingen sympati for "gjeldsslaver"? De har nok en eller annen gang brukt penger de ikke har... Det er nok mange som har levd over evne, men det er også andre som ufrivillig har havnet i livssituasjoner som har forverret økonomien. Det kan være sykdommer eller ulykker, misting av arbeid osv. Uansett så skal man ikke hovere over andres ulykke. Vi er nok mange her på forumet som husker "jappe tia". Om konsekvensene blir like ekstrem er vanskelig å si, men jeg ser mange av de samme faresignalene som da. Jeg opplevde selv som 19 åring å ha lånt over evne på midten av 80 tallet. Slet ganske kraftig for å betale tilbake, men det gikk nå på et vis. Mener fortsatt at det er galskap å låne ut penger (og særlig til unge) i hytt og pine. Man bør aldri låne mer enn man klarer å betjene om inntekten skulle vært halvparten av det man har på lånetidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Har du ingen sympati for "gjeldsslaver"? De har nok en eller annen gang brukt penger de ikke har... For mange absolutt (f.eks sykdom, arbeidsledighet osv), for andre absolutt ikke. Hvilke jeg ikke har sympati med i så måte har jeg gitt et eksempel på så er kanskje ikke nødvendig å gjenta det? Dessverre er det en del låneformidlere som gjør/har gjort en slett, ja sågar direkte uansvarlig jobb, men det fratar ikke den enkelte et "visst", ja sågar betydelig, ansvar for å sette seg inn i og vurdere de økonomiske disposisjoner man gjør. Og her i denne tråden så er det vel snakk om lån i forbindelse med kjøp av båt, ikke en livsnødvendighet det per definisjon! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Og her i denne tråden så er det vel snakk om lån i forbindelse med kjøp av båt, ikke en livsnødvendighet det per definisjon! Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.