Jump to content

Juks med CIN Nummer

D-man

Recommended Posts

Hei folkens.

Utrolig engasjement. Det må jeg si. Jeg er ny her så jeg beklager hvis jeg virker litt grønn, og forklarer dårlig. Jeg jobber med en større sak inn mot leverandøren av min Nordic Oceancraft 22DC. Og CIN koden er en av veldig mange ting som er "feil", og jeg hørte av en Takstmann at dette var ganske strengt. Så sånn sett er det viktig for meg å få frem alt som ikke er somdet skal. Og hvis rot med CiN nummer er veldig strengt, så er sånt kjekkt å vite.

Tusen takk for alt engasjement :)

D.

En grunn til mange misforståelser rundt CIN-koden er kanskje Sjøfartsdirektoratets praktisering, som ikke følger direktivet når det gjelder merking og import av båter. Mulig det ikke er tilfelle i denne saken, men det gir etter min mening god grunn til ikke å komme med for bastante oppfatninger on CIN kodene. Det nytter ialfall ikke å bare lese direktivet, for her har SD laget sin egen praksis for import til Norge.

For båten min som er produsert i Thailand måtte jeg få tildelt kode fra SD. Der får jeg oppgitt at bokstav og første tall skal stå for importmåned og -år. De to siste tallene skal angi det året båten er ferdig CE-merket. Dette er kke i samsvar med direktivet og utrolig upraktisk! Det betyr at båten egentlig ikke kan merkes med CIN før den kommer til Norge og ikke kan CE-merkes før den sendes fordi CE merking ikke kan foretaes før den har CIN-kode. Båten SKAL CE-merkes ved verftet i henhold til kontrakten, så her har SD laget et uløselig problem for meg.

Ut fra dette forstår jeg utmerket godt at det finnes mange varianter av CIN. Dette blir faktisk et uløselig problem for meg fordi båten i henhold til kontrakten (og sunn fornuft) skal CE merkes ved verftet i Thailand før forsendelse.

Kanskje dette også kunne tjene som eksempel på hvordan det ikke alltid er mulig å planlegge båtens CIN lenge før den produseres? Og kanskje også hvorfor en spade ikke alltid er en spade?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

For båten min som er produsert i Thailand måtte jeg få tildelt kode fra SD.

Dette blir faktisk et uløselig problem for meg fordi båten i henhold til kontrakten (og sunn fornuft) skal CE merkes ved verftet i Thailand før forsendelse.

Om det er verftet som skal CE merke båten din, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal få HIN nummer fra SD, det har jo ikke SD noe med.... Så lenge verftet er godkjent av notified body til å utføre CE merking av båten så skal ikke SD utstede noe HIN nummer, du skal jo ha et Thailandsk HIN nummer på båten... Jeg formoder selvsagt at vertet er sertifisert av Notified Body siden det er en kontrakt mellom deg som kunde og verftet som leverandør som beskriver dette omkring CE merkingen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er SD som står for tildeling av CIN (erstatter tideligere HIN) til importører for import utenfra EU. Det sier de i allfall til meg og har skriftlig tildelt meg den håpløse koden.

Verftet behøver ikke være godkjent av NB for de skal få CE merket båten. Det holder i prinsippet at båten er utført etter reglene og at papirene er riktig utfylt og godkjent av NB. I mitt tilfelle må verftet utføre krengins- og stabilitetstest (designkategori B). Til det må det være en NB tilstede.

Nå er kanskje mitt spesifikke problem ikke det mest interessante her. Det som jeg vil frem til er at SD tildeler koder som ikke er i henhold til direktivet og som synes komplett umulige. Du må ha CE merking for å få CIN og du må ha CIN for å CE-merke. Og du må kjenne importdato for å CIN, ..... Derfor er det ikke rart at det kan foreligge mange ulike varianter av CIN (og mange fortvilete importører og produsenter). Og CIN sier iallfall ikke alltid noe entydig om når båten ble produsert. Så en spade er fremdeles ingen spade, og det nytter ikke bare å lese EU-direktivet for å bli ekspert.

Sydvesten, når importerte du sist en båt fra et land utenfor EU???

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sydvesten, når importerte du sist en båt fra et land utenfor EU???

Jeg har ikke tatt inn noen båter siden desember 2001, og da en Sea Ray fra USA.... men jeg har vært i tett dialog med John Aicher i SD i den siste perioden jeg bodde utenlands som varte fra 2002 til 2005 siden jeg da sterkt vurderte å ta inn en båt herfra..... Plukker nok opp denne kontakten igjen, nå som jeg er bosatt utenfor EU/EØS området igjen for noen år..

Slik som jeg ser det så må du merke din båt i Norge eller annet EU/EØS land, og vil du få tildelt HIN nummer fra SD eller annet lands direktorat ved ankomst kongeriket eller det land du velger. Om du velger et annet land så vil det normalt kunne utløse et moms krav i det landet, og det er neppe sikkert du vil kunne få refundert ved eksport... så det er vel like greit å bite i det sure eplet og ta båten til Norge uten Ce merke og velge en av de to godkjente instanser her til å utføre dette..

Jeg tok det vel for gitt at det verftet du har satt til å bygge din båt og som etter jeg kunne se av ditt innlegg kontraktuelt skulle forta CE merkingen var kvalifisert til å gjøre jobben av EU kommisjonen eller de som er satt til utføre dette på vegne av kommisjonen... Alternativt så kan du se om det finnes noen av de 33 som er kvalifisert til å foreta CE merking har personer/kontor i Thailand eller nærområdene som kan utføre dette. De fleste er jo rimelig store og har mannskaper plassert rundt omkring i verden...

Men jeg tror du og andre bør ta det jeg skriver her med en klype salt siden jeg ikke har peiling på det jeg skriver etter fiskebat's påstander...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg skjønner at trådstarter lurer på hva eller hvordan ting har skjedd i sitt tilfelle. Dette var da for en vanlig kjøper litt snålt.

Kan det være at du har blitt lurt til å forskutere betalingen uten sikkerhet. At den båten du kunne besiktige faktisk var en båt med et annet nummer og dermed en annens båt?

Nå er det en stund siden jeg var involvert i nybåtkjøp, men på den tiden var det HIN nummer som gjaldt. Dette nummeret fikk importøren fra fabrikk allerede ved bestilling av båt. HIN nummeret var altså klart og figurerte i mailkorrespondanse mer enn 5 mnd. før båten ble levert kunde.

Nå er det en stund siden jeg var involvert i nybåtkjøp, men på den tiden var det HIN nummer som gjaldt. Dette nummeret fikk importøren fra fabrikk allerede ved bestilling av båt. HIN nummeret var altså klart og figurerte i mailkorrespondanse mer enn 5 mnd. før båten ble levert kunde.

På større båter er det fremdeles slik (selv om EU nå bruker betenelsen CIN, til forskjell fra USA, Canada og fåglarne må vite hvor mange andre steder denne koden heter HIN).

I noen bransjer kan det nok være slik at du rykker fram i køen dersom noen avbestiller, men i gode tider er en båtbestilling med kortere leveringstid noe man kan selge videre til andre. Jeg har imidlertid opplevd at en båtprodusent stokket om på bestillingsrekkefølgen på grunn av en produksjonsstans i fabrikken - og alle CIN ble uansett endret slik at de fikk riktig produksjonsmåned og -år.

Det er nok meget lite sansynlig for at det er jukset med HIN/SIN numret alt for straffbart det.

Det er og lite sansynlig att selger har tatt sjansen på att du ikke ville se båten.

Da må dette hvere en båt som er importert i fra ett land utenom EU som er ettersertifisert etter vedlegg 3 der selger blir produsent og når båten blir satt ut i EU markedet blir datoen som båten er produsert uanset hvor mange år gammel denne båten er.

Du kan ringe /skrive til den forrige produsenden og oppgi produksjonsnummeret som ikke kan endres og spørre hvilken årsmodell dette hvar forrige gang båten ble produsert.

Det er gjitt litt mangelfulle opplysninger fra båteier her som gir grunntil å tro att dette og er en vedlegg 3 båt hvor det er en av som IMCI sertifiserer har hjulpet till med sertifiseringen.

Da må dette hvere en båt som er importert i fra ett land utenom EU som er ettersertifisert etter vedlegg 3 der selger blir produsent og når båten blir satt ut i EU markedet blir datoen som båten er produsert uanset hvor mange år gammel denne båten er.

Trådstarter har Nordic Oceancraft i signaturen, og dersom det er den båten som omtales så er den produsert i Polen (og den er produsert etter at Polen ble medlem av EU). Om trådstarter skriver om en helt annen båt er det selvsagt en helt annen historie.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...