Jump to content

Juks med CIN Nummer

D-man

Recommended Posts

Hvorfor skulle en leverandør jukse med CIN nummer? Og hvor strengt er det?

Jeg har mail som bekrefter at min båt ble levert den norske importøren i Oktober 2006. Vi avtalte overlevering Mars 07. Cin nr. avsluttes m. A707 - Altså at den er produsert i januar 07 og at det er en 07 modell. Noen som vet noe?

D.

Jeg foreslår at du forsøker skrive et inlegg på litt mer enn 3 halve setninger.

Har lest ditt inlegg flere ganger, uten å forstå hva du egentlig vil fram til.

Jeg kan heller ikke se hva leverandør skulle oppnå med dette, annet enn at den eldre båt, framstår som en nyere.

CIN nummeret kan ikke vært benyttet på 2 like båter heller.

Hvordan vet " noen " at båten ble levert i Oktober 2006 ? Altså på bakgrunn av hvilken informasjon ?

Suzuki

No boat needed..

Hei. Beklager at det ble litt hakkete. Prøvde å ikke skrive for mye sånn at folk ikke sovnet før de var ferdige med å lese :)

Jeg bestilte høsten 06 en såkalt vinterbåt. Jeg fikk litt prisavslag mot at jeg betalte den etter at den kom inn til importøren. Importøren skulle stå for vinterlagring, og levere båten til meg i mars 07. I Oktober 06 får jeg fakturaen pr mail sammen med beskjeden om at båten nå lå i deres hall i Oslo, og at jeg bare måtte komme å se på den. På fakturaen er også CIN nummeret oppført. Da CIN nummeret avsluttes med: A707 så betyr dette at den er produsert i Januar (A) 2007 (7) og at det er en 2007 modell (07). Hvis båten min hadde ligget i hallen til importør i oktober 06, så skulle nummeret blitt avsluttet med J607. Altså produsert i Oktober (J) 2006 (6) og at det var en 2007 modell (07). Alt som produseres etter september, blir automatisk neste års modell. Akkurat som på biler.

Ble det litt klarere nå?

Det kan jo hende at importør bare har lurt meg, å sagt at båten var i hallen, og sjangset på at jeg ikke ville komme å se den, og at de derfor fikk inn penga før de selv hadde betalt for båten. Men hvordan kunne de i okt. 06 vite hva resten av CIN nummeret kom til å bli på en båt som ikke ble produsert før 3 måneder etterpå?

Var ikke betegnelsen HIN i 2007? Uansett, produksjonsmåned gjelder ferdigstilling av båt. Jeg vet f.eks. at skroget på min båt ble produsert noen måneder før den fikk innredning, dekk og nummer. Som Suzuki skriver må du uansett gi litt mer informasjon før noen her er i stand til å gjette på hva du egentlig spør om. :wink:

Dtte er en svaket /feil i systemet som gjør att ved import blir importøren produsenten i det nye hin/cin nummeret slik att en omregistrert båt kab godt hvære 10-20 år gammel men ny i Norge i 2007 så om noen føler seg lurt så er dette påbudt lureri og dermed lovlig lureri.

Hei folkens.

Takker for god respons. Jeg tror CIN erstattet HIN i 2006. CIN nummeret skal stå bak på styrbord side, men det skal også skjules i båtens skrog på ett eller flere steder (pga gjenfinning osv). Uansett så fikk jeg en mail hvor det stod at båten sto i oslo i oktober 2006. På den vedlagte fakturaen sto CIN nummeret. Dvs. at de visste CIN nummeret i Oktober 06 på en båt som iflg det samme nummeret er produsert 3 måneder senere. Jeg regner med at de har oversikt over produksjonsplanen, og at produsenten oppgir hvilke nummer som skal på hvilke båter, med anslått ferdigstillelse. Så de har fått CIN nummeret i oktober, og beskjed om at akkurat den båten med det CiN nummeret er klar for henting i Januar. Så har de sagt til meg at båten er på lager og dermed sendt ut faktura. Er litt myglete, men antageligvis ingenting å gjøre med.

Men hvis noen vet at dette er strengt og noe leverandør kan få påpakk for så si gjerne ifra.

Hvis de har gitt meg en annen båt så er jo det skjulte nummeret forskjellig fra det som er på baksiden...

Er det noen som vet hvordan man finner det skjulte nummeret da? ;)

D.

Men hvordan kunne de i okt. 06 vite hva resten av CIN nummeret kom til å bli på en båt som ikke ble produsert før 3 måneder etterpå?

Det er ikke noe stort problem, det er produsenten som tilordner disse for egne båter - om det ikke er en båt produsert utenfor EU uten CE-merking. (Du har ikke sagt noen ting om dette.)

Jeg skjønner ikke problemet.

Du fikk brev i 2006 at båten var på lager og du fikk et regnummer som ifølge deg betyr at båten ble produsert i 2007 altså senere.

Hadde jeg kjøpt og betalt en båt høsten 2006 og på regnummeret kunne lese at det er en 2007 modell når båten så er levert , da har jeg bekreftelse på at båten er av nyere årsmodell den gangen den skal selges , ergo kan jeg tjene kroner på det ved å faktisk eie en nyere båt enn bestilt.

Du betalte den i 2006 og ble tilbudt å komme å se båten da , tror du virkelig at leverandøren lyver på dette og gambler på at du ikke dukker opp og vil se båten ?

I dont think so

Er det ikke mulig at disse numrene produseres etter bestillingen på båten til fabrikk hvor det avtales leveringstidspunkt til kunden ,

Edited by Enzo (see edit history)

IMP Indikerer importert båt

ABC Importørens identifikasjon

02 Båtens unike nummer (siffer eller bokstaver valgt av importøren)

C Importmåned (mars)

4 Siste siffer i importår

04 To siste siffer det året båten tas i bruk etter import

Om imoportøren hadde denne båten på lager i fjor så er det noe som ikke stemmer helt.

Dette eksisterer ikke lengre, det er erstattet av landskoden til det godkjente tekniske organet som godkjenner CE merkingen og tildeler HIN.

I hvertfall når det gjelder importert bruktbåt som skal CE merkes.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

C Importmåned (mars)

4 Siste siffer i importår

Ganske sikker på at du nok en gang tar feil (unge mann?) :diving:

NO Landskode

C Ferdigstilt CEmerking (mars)

4 Siste siffer i ferdigstilt CE merking

Att all bruktbåtimport er uønsket er det ingen tvil om og med sjøfarsdirektoratets krav om at hin coden skal så i produsentens samsvarseæklæring blir vell dette da en umulighet og sjøfartsdirektoratet har og i brev til meg skrevet att slike samsvarsærklæringer uten HIN nummer er ugyldige .

Det må bety att det ikke bare er brukte båter med ulovlige ce merkinger men også nye slik som her.

Lanskoden for IMCI er Belgia

Edited by fiskebat (see edit history)
Dette eksisterer ikke lengre, det er erstattet av landskoden til det godkjente tekniske organet som godkjenner CE merkingen og tildeler HIN.

Ganske sikker på at du nok en gang tar feil (unge mann?) :diving:

Godt å se at det er noen som vet hva de snakker om her i tråden.....

Når det gjelder den konkrete saken så kan det vel tenkes at importør ikke hadde den faktiske båten som ble solgt til trådstarter i hus når mailen ble sendt, men en annen tilsvarende båt som kunne besiktiges om ønskelig. Det er jo ikke unormalt at store seriøse importører kjenner til CIN koden på båtene i god tid før den pruduseres og det opplyses jo gjerne ved kontraktsinngåelse...

Siden båten etter hva jeg kan skjønne ikke ble besikgtiget og CIN koden sjekket når mailen ble sent så er det vel noe suspekt etter mitt syn å henge ut en selger for å "jukse" med CIN koden..... men noen finner selvsagt glede i slik uthengning.... og ikke minst så avslører jo de som ikke har noen kunnskaper om kravene til CE merking seg selv på en utmerket måte for oss andre dødelige her på forumet...

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vel, det er uansett en fordel for trådstarter med nyere båt vil jeg tro, ved et eventuelt salg vil den fremstå som ett år nyere enn ellers. Det bør du vel sette pris på?.

Hva er mener du egentlig selv? Er det tapte renter i forhold til å ha pengene i banken 2-3 måneder du tenker på, eller mistenker du at det faktisk er noe juks med selve båten?

Jo da sydvesten , for engangs skyld tror jeg du har rett , importøren som solgte båten hadde nok ingen båt på lager slik trådstarter her anntyder.

Att store produsenter klarer å forrutsi Hin koden får meg till å le så tårene triller.

De har vell ansatt noen synske?

Her er kravene:

Før fritidsbåter kan settes på markedet eller tas i bruk i EØS-området for første gang, skal disse være CE-merket. Dette gjelder som hovedregel enten båten produseres i EØS-området, eller importeres fra et land utenfor EØS-området (tredjeland), om båten er ny eller brukt. Importeres båten fra et tredjeland, må båten CE-merkes selv om den kun er til eget bruk og selv om det finnes fartøyer av samme type eller modell på EØS-markedet. Fritidsbåter som omfattes av kravene til CE-merking og som importeres uten CE-merke, vil bli stoppet i tollen1. Man har da valget mellom å CE-merke båten (gjennomføre etterkontroll), eller sende den ut av EØS-området.

Siden CIN/HIN fremkommer på faktura er det nok neppe noe juks her.

Men saken din er unsett kjedelig. Kankje du bør legge ut noe mere info i den tråden, gjerne med bilder etc.

Att store produsenter klarer å forrutsi Hin koden får meg till å le så tårene triller.

Tvilsomt. Det er ikke verre enn at CIN (HIN) er en identifikasjon som er satt sammen av grupper med tegn, og ettersom de første indikerer land og produsent så har produsenten ganske god kontroll med hvordan resten av tegnene i CIN tildekes denne produsentens båter. Det produsenten i praksis har full kontroll over er tegnene for typebetegnelse og serienummer. De fire siste tallene er produksjonstidspunkt og årsmodell, og disse bør være riktige.

Det ikke så vanskelig å forutsi når det gjelder serieproduserte båter, for produksjonstidspunktet er når båtens deler blir satt sammen. Produksjonsland er der delene settes sammen. Skroget til min båt er støpt i Polen, men delene er satt sammen og innredning gjort i Tyskland. Dermed er det en tysk båt.

FR betyr at båten er laget i Frankrike

OCQ betyr at båten er produsert av Ocqueteau S.A.

032LW er båtens produksjonsnr.

K betyr at båten er produsert i november måned. (A=Januar, B=Februar, C=Mars, D=April, E=Mai, F=Juni, G=Juli, H=August, I=September, J=Oktober, K=November, L=Desember)

3 betyr at båten er produsert i 2003

04 betyr at båten er en år 2004 modell - dvs det året båten er beregnet lagt ut for salg

Denne tråden handler om er en en båt som lå på lager i Oslo i 2006 men som ble produsert i 2007 og når HIN skal stå i kontrollærkleringen så er dette ikke mulig uten att båten er produsert i Norge

Kan du forklare an vanlig dødelig som meg, som ikke kan noe om dette hvorfor det ikke er mulig å planlegge produksjon og dermed kunne planlegge båtens HIN lenge før den produseres?

Kjøper man en ny båt hos en seriøs forhandler så får en selvsagt vite produsksjonsuken båten skal prooduseres i og da skal det ikke så mye inteligens til for å skjønne at HIN koden er kjent når båtens produsksjonsuke er kjent.....

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Må vell prøve en gang till da så også sydvesten forstår dette.

Det er ikke mulig å få plasert en båt på lager i Oslo året før den blir produsert av vanlige dødelige og ofte konkursrammede produsenter men som derimot ofte klarer å stå opp fra det døde.

Undrenes tid er kanskje ennå ikke forbi men min erfaring med toll og sjøfartsdiretoratet er att deres kunders hellige overbevisning ikke er godt nok og du får heller ikke fortollet båten om den skal importeres neste uke selv om den lå på kaia i Oslo forrige år.

Til tådstarter : Har du fått fortollet båten så er du eier av en Norsk båt, god tur :flag:

Det er ikke ulovlig å vere i bestittelse eller å bruke båter som ikke er CE merket / Ce godkjent.

Etter 5 år så kan båten trolig selges videre .

Jeg skjønner at du overhodet ikke kan ha peiling på dette omkring CE merking fiskebat selv om du forsøker å skrive noe om dette, det eneste du oppnår etter mitt syn er blottlegge dine manglende kunnskaper om emnet på en utmeket måte... Du koker i samme en "suppe" som hverken er "fugl eller fisk" og rører rundt med å sakse litt her og litt der fra direktivet..... uten at det er sammenheng i det hele tatt...

Du kunne kanskje startet med å svare på noen av de spørmål som blir stillt til deg i stedet for å forsøke å "snakke" deg bort som en liten unge gjør når de ble avslørt for noe.

For ordens skyld så gjelder denne kommentareren også til dine for å si det mildt litt merkelige påstander i tråden Import av US båt....&&%"¤"!

Jeg vil også beklage til de som har problemer med at jeg kaller en "spade for en spade" her på forumet, de kan selvsagt klage med inn for skipsraadet også denne gangen...

Det var da svært leit å høre men når du presenterer deg som vanlig dødelig og ønsker ekstra forklaring så har jeg gjort så godt jeg kunne og har trolig mer kunskaper om dette en deg og håper det har vert nytig for trådstarter helt til din intreden som består av å prøve å latterliggjøre andre uten å til føre emnet noe nyttig.

Att du hele tiden angriper meg etter å ha fått ekstraundervisning på forespøsel

er sikkert en god klagegrunn , bekager det inntrufne så meget.

Det er ingen grunn til å bli for personlige her.

Trådstarter har kommet med nokså begrenset informasjon, og vi vet vel ikke hva som egentlig har stått i brev og annet. Hva CIN-forvirringen angår har jeg en liten mistnake om at det kan dreie seg om en importør som har fått inn et annet eksemplar av båten som egentlig skal leveres, og som samtidig har benyttet seg av anledningen til å be om alt litt for tidlig betaling fra minst én kunde. Verre lureri har skjedd. Det kan også være at papirer og avtaler sier noe helt annet. Mange produsenter slipper ikke båten ut fra fabrikkområdet før den er betalt fullt ut, og det er ikke helt uvanlig at båtimportører krever at kunden betaler i det båten skal skipes ut fra fabrikken.

At produsenten og importøren kjenner CIN på en planlagt leveranse er ikke noe hokus pokus. Når det gjelder båter over en viss størrelse/verdi setter ikke produsenten dem inn i produksjonsplanen før de har en bestilling fra en importør eller forhandler.

Alt dette med forbehold om at det er en båt som er merket fra produsenten og ikke CE-merket ved import...